Hej!

Är detta en säkerhetsventil eller SYR eller är det samma sak?

LÄNKTEXT

Har en CTC V30 -97 med kylslinga i (tror jag). Kom upp i för hög temp dock och så verkade denna ventil kärvat. Läste att man ska motionera dom ibland. Gäller även denna? Hur? Hur fungerar den? Verkar vara någon elkontakt längst ut på den?

Iaf så löste den ut under natten (när tempen sjunkit till ca 80 grader i pannan) och började spola vatten genom pannan. Jag plockade isär den och satte ihop den igen och det verkar tätt än så länge..
Är det OK att göra så eller är ventilen förbrukad??

Har en säkerhetsventil till (till höger i bild):
LÄNKTEXT
Vad kallas den? Är det SYR eller säkerhetsventil. Behöver hjälp att reda ut begreppen.

Tacksam för svar!

MVH Filip

Första länken är en SYR-ventil, den reagerar på temperaturen i pannan (det är alltså inte el som går i metallhöljet).

Okej! Fungerar den efter man plockat isär den tror du? Ska den också motioneras på något sätt?

Vet ej. De ska gå att renovera men när de väl börjar strula så är det inte så lätta att få ordning på...

På första bilden syns SYR ventilen, på andra är det en automatisk avluftare ingen säkerhetsfunktion. Vad har du för expansion, öppet eller slutet?

Öppen expansion antar jag när jag har kärlet på vinden? Okej då vet jag vad den andra "grejen" är också!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.