Hej
En ganska enkel fråga, var uppe på vinden där vi har ett öppet expansionskärl och av en slump lyfte jag på lite isolering som låg lös och fick syn på röret som går till expansionskärlet och det såg ju inte nytt ut, vad tror ni behöver det bytas eller tål dom en del?
Det läcker inget vad jag kunde se iallafall men jag byter ju gärna röret innan det börjar läcka..
Hur dåligt anser just du att det är?
En ganska enkel fråga, var uppe på vinden där vi har ett öppet expansionskärl och av en slump lyfte jag på lite isolering som låg lös och fick syn på röret som går till expansionskärlet och det såg ju inte nytt ut, vad tror ni behöver det bytas eller tål dom en del?
Det läcker inget vad jag kunde se iallafall men jag byter ju gärna röret innan det börjar läcka..
Hur dåligt anser just du att det är?
Upprostat
Problelmat blir att få ned ett nytt till källaren allt måste bytas , hur är anslutningen på kärlet , det med kok ska normalt inte bli , vid slutet system bör/ska det finns nödkylning på pannan , finns det kylslinga i den
Problelmat blir att få ned ett nytt till källaren allt måste bytas , hur är anslutningen på kärlet , det med kok ska normalt inte bli , vid slutet system bör/ska det finns nödkylning på pannan , finns det kylslinga i den
Kan man inte byta anslutningen till kärlet och lite rör däromkring? När pannan når 100C så stannar fläkten Med slutet expansionskärl så börjar syr ventilen att kyla vatten redan vid 95C läste jag?J jojo123 skrev:
Vad pratar vi om för kostnader här.
Exempel 1. Byta rostiga rör och anslutning till expansionskärlet. 2000kr?
Exempel 2. Byta rostiga rör och sätta in nytt öppet kärl på vinden. 5-6000kr?
Exempel 3. Sätta slutet kärl i pannrummet. 10000kr???
Priser kan jag inte säga något om för byte rör eller nytt kärl , men det med fläkten , sitter väl en termostat som styr , bara ställa ner den då .lite
En SYR öppnar på 99 C . Slutet kärl i källaren , storlek beror på total volym vatten ca 7 - 10 % av denna + lite rör och proppa upp till på vinden kostar inga 10 000kr , klart priset är lite abv vad man kan göra själv .
Kärlet på vinden har nog även det passerat bäst för datum , skulle det ge sig så kan en vattenskada kosta 50 000kr
En SYR öppnar på 99 C . Slutet kärl i källaren , storlek beror på total volym vatten ca 7 - 10 % av denna + lite rör och proppa upp till på vinden kostar inga 10 000kr , klart priset är lite abv vad man kan göra själv .
Kärlet på vinden har nog även det passerat bäst för datum , skulle det ge sig så kan en vattenskada kosta 50 000kr
Det är inte på långa vägar så dyrt Jag tittade på Rinkaby rör vad det skulle kosta mig att byta. Materialet landade på under 1000 kr. Anlitar du någon som gör det blir det givetvis dyrare men det betydligt billigare än man tror.N Nyfiknast skrev:
Edit: Jag har dock ingen panna längre så kärlet är lite mindre och det tillkommer säkert något säkerhetsmateriel som behövs då som jag inte behöver.
Gravrost, skala av isoleringen och byt det som är ruttet. Det kommer garanterat pajja något olämligt tillfälle under vintern, typ söndagmorron med -25...
Jag tycker det ser lite blank och lätt fuktigt ut.
Kan vara rost rakt igenom. Pilla inte..visserligen inget vattentryck, men ändå.
Räkna med att byta ca 2 meter nedåt. Röret är förmodligen nästa tätt av rost inuti även om det ser bra ut utanpå.
Går röret dolt i vägg eller öppet?
Börjar, bojar dolt i vägg eller golv?
Hur ser anslutningen ut på expansionskärlet?
2m järnrör är inte dyrt, men behövs nytt expansionskärl, rörmokare och snickare så blir det dyrare ...
Kan vara rost rakt igenom. Pilla inte..visserligen inget vattentryck, men ändå.
Räkna med att byta ca 2 meter nedåt. Röret är förmodligen nästa tätt av rost inuti även om det ser bra ut utanpå.
Går röret dolt i vägg eller öppet?
Börjar, bojar dolt i vägg eller golv?
Hur ser anslutningen ut på expansionskärlet?
2m järnrör är inte dyrt, men behövs nytt expansionskärl, rörmokare och snickare så blir det dyrare ...
Ett slutet 50 lite 6 bar kärl kostar hos Rinkeby ca 800:- och till det kommer det några hundringar i rör och kopplingar . Arbetstiden torde inte skilja så mycket oavsett hur du gör.
Så skaffa ett nytt slutet.
Så skaffa ett nytt slutet.
blackarrow skrev:Jag tycker det ser lite blank och lätt fuktigt ut.
Kan vara rost rakt igenom. Pilla inte..visserligen inget vattentryck, men ändå.
Räkna med att byta ca 2 meter nedåt. Röret är förmodligen nästa tätt av rost inuti även om det ser bra ut utanpå.
Går röret dolt i vägg eller öppet?
Börjar, bojar dolt i vägg eller golv?
Hur ser anslutningen ut på expansionskärlet?
2m järnrör är inte dyrt, men behövs nytt expansionskärl, rörmokare och snickare så blir det dyrare ...
På vissa ställen ser det lite blank ut men det är ingen fukt. Lossnar ganska stora bitar när jag tog bort isoleringen för att se hur det såg ut.
Röret går ner längs med skorstenen, kanske 15cm längre ner än vad man kan se på bilden upphör synliga rostangrepp på röret. Hur byter man ett rör som går i väggen från vinden till källaren?
Kunde inte se anslutningen till expansionskärlet då det var isoleringen med papp på ena sidan virad flera varv runt kärlet sen många varv ståltråd runt så ville inte riva upp det men jag kände med handen längs med röret som rostar och det verkar vara samma där att rosten avtar ca 15cm från vad man ser på bilden mot kärlet sett.
Jag såg 1 kopparrör som också kom nerefrån och gick upp till kärlet och ett kopparrör från kärlet till taket och ett grått plast avloppsrör som gick bredvid.
Inte helt säker på vad alla delar är. Används det rostiga röret eller kan det vara gammalt och att ett betydligt smalare kopparör går till kärlet?
Ska givetvis gå upp och titta igen
Ska man köra på slutet även fast man eldar med ved?E elmont skrev:
För och nackdelar?
Har 1500liter ackmulator tankar, kommer kanske sätta in mer så tar gärna höjd för 2500liter så man inte behöver byta allt om en till tank åker in.
Ska du köra slutet med den tänkta volumem så är det kärl på 300 som gäller , alltid bra att ha slutet , det ger mer statiskt tryck på pumparna , dom liksom greppar vattnet mera med ett tryck på ca 1 bar och ingen syretillförsel i kärlet p vinden , samt minskar risken för en vattenskada herrejösses om du har otur , samtifdigt måste du tänka på att ha någon form av nödkylning på pannan om det skulle koka
Tack!J jojo123 skrev:Ska du köra slutet med den tänkta volumem så är det kärl på 300 som gäller , alltid bra att ha slutet , det ger mer statiskt tryck på pumparna , dom liksom greppar vattnet mera med ett tryck på ca 1 bar och ingen syretillförsel i kärlet p vinden , samt minskar risken för en vattenskada herrejösses om du har otur , samtifdigt måste du tänka på att ha någon form av nödkylning på pannan om det skulle koka
Vad finns det för alternativ för nödkylning?
Det som händer nu när pannan når 100C är att fläkten stannar. Så den kan ju fortsätta till 105C om man kastat in för mycket.
Blir det en explosion om man kör slutet kärl och kokar pannan?