Hej!

Någon som kan säga vad min trall är behandlad med utifrån bilder? Lasyr? Täckfärg? Tycker inte att det ser ut som olja. Men kanske olja ändå ? Förra ägaren som behandlade trallen för många år sedan.
 
  • Gråtonad trall som ser ut att kunna vara behandlad med lasyr eller täckfärg, slitna med tecken på åldring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trall med bruntonad behandling och slitage, frågetecken kring om det är lasyr, täckfärg eller olja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten trätrall med mörk lasyr eller färg, svårt att bedöma om det är oljebehandlat utifrån bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite detaljbilder
 
  • Närbild på en mörkt träfärgad handgjord yta med vita fläckar och sprickor, som visar tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en brun trätrall längs med gräskant, med fokus på plankornas textur och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Nån lasyr. Idag är den ofta akrylatbaserad och lägger sig som ett tunt plastskinn på ytan av träet. Då flagnar den så där trist som på bilderna.
 
  • Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
Vår trall såg likadan ut, jag gissar på laserad.

Har nyss tagit bort den med terasslasyrborttagning från trebitt, verkar bestå av kaustiksoda och någon förtjockning.
(Har även provat japes trä ren vilken inte gjorde någon skillnad).
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Obehandlad trätrall uteplats, med rengöringsprodukter och högtryckstvätt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läste fel på anvisningen, man skulle tydligen fukta underlaget, jag körde rakt på torrt, gick åt nästan dubbelt så mycket på första halvan, men det blev bra.
Andra halvan gick det sämre på, dunken tog slut, och att fukta ytan innan gjorde att det bet sämre.
Köpte japes trä rent, funkar tydligen inte på lasyr, så jag körde resten med kaustiksoda, verkar funkat hyfsat (hann inte torka innan regnet kom)
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Läste fel på anvisningen, man skulle tydligen fukta underlaget, jag körde rakt på torrt, gick åt nästan dubbelt så mycket på första halvan, men det blev bra.
Andra halvan gick det sämre på, dunken tog slut, och att fukta ytan innan gjorde att det bet sämre.
Köpte japes trä rent, funkar tydligen inte på lasyr, så jag körde resten med kaustiksoda, verkar funkat hyfsat (hann inte torka innan regnet kom)
Hur sprider man lasyrtvätten på trall? Hur gjorde du? Men pensel eller annat? Det blev riktigt fint
 
I ilcretzzo skrev:
Hur sprider man lasyrtvätten på trall? Hur gjorde du? Men pensel eller annat? Det blev riktigt fint
Använde skurborsten till höger i bild. :D
Hällde upp medlet i ett färgtråg.
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.