På bilderna ser man respektive ända av gulslangen, och övergång till flexslang. Som synes så är det enskilda ledare som är dragna genom slang i mark.
Gulslang och flexslanginstallation i vägg; anslutning för solceller till växelriktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul slang med övergång till flexslang i snötäckt miljö, installation för solceller till växelriktare.
Skapa konto
Svart och röd kabel, samt flexslang fästa på husvägg med snö på marken; installation för solceller till växelriktare.
Skapa konto

Installationen ska bli från solceller till växelriktare.

Är denna dragning korrekt med rätt val av kabel?

Redigerat:
Det ser ju ut att vara enklisolerade trådar. Kan inte tänka mig att det skulle vara godkänt att dra i mark. Men har dålig koll på solceller,

Bästa svaret

tommib
Just solarkabel brukar vara dubbelisolerad i sig själv. Däremot ska ju förläggningssättet vara godkänt av tillverkaren också. Kolla vad det står på kabeln, då kan du googla upp ett datablad.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Jag har nu fått bekräftat att det är just solkabel de använt som är dubbelisolerad. De ska även dra på gulslang runt den biten som flexslangen ligger i mark. Så då är jag trygg 😊

Jag var orolig att de hade använt typ FK eller liknande, då hade det inte varit helt bra.

Ursäkta min okunnighet, man lär sig något varje dag 🙂

• Gilla
datja
  • Laddar…
Ok, dubbelisolerad. Men är den godkänd under mark?

Totte_S
H hempularen skrev:
Ok, dubbelisolerad. Men är den godkänd under mark?
De är ofta godkända för förläggning under mark. Rätta Svaret finns i tillverkarens produktblad för den aktuella kabeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.