Ska upp med ny radiator där anslutningarna är i nedkanten då kopplet är inbyggt i radiatorn. Tidigare har in och utlopp suttit i toppen och botten på gamla radiatorn.
Jag behöver nu kapa inkommande rör och sätta dit en vinkel för att få dit radiatorn men jag blir lite osäker på vad det är för rör jag har.

Är detta ett kopparrör och kan jag kapa och sätta dit en klämkoppling eller behöver man göra något annat?
Kanske är svårt att se på bilden men vill helst inte tappa ur allt vatten och skruva lös anslutningarna för att kolla. Har skrapat en del på röret och det är grön, mörkgrå färg under den vita färgen.

Vertikal bild av en målad rörledning med flagande färg och tecken på korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vitmålad träyta med en synlig skada och rester av en död insekt.
Skapa konto
Vitmålad vatten- och avloppsrörinstallation längs en vägg, med en avstängningsventil.
Skapa konto

Nej, det är järnrör, röret är gängat, då är det inte kopparrör.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är järnrör, röret är gängat, då är det inte kopparrör.
Då kan jag alltså kapa röret och använda gängverktyg för att skapa ny gänga till vinkeln jag behöver i nederkant?

Ja.

Svårt att få ett exakt mått då det är olika var jag mäter pga färgen dom målat med.
Men minsta jag får är strax över 21mm, då bör det väl vara 1/2" gänga jag ska göra?

C
Grillen Grillen skrev:
kapa röret och använda gängverktyg för att skapa ny gänga till vinkeln jag behöver i nederkant?
Vad skall du göra? Det är inte helt snutet ur näsan att gänga ett stålrör på plats.

C cpalm skrev:
Vad skall du göra? Det är inte helt snutet ur näsan att gänga ett stålrör på plats.
Anslutningarna är i nederkant på nya radiatorn så måste kapa det långa för att montera dit en vinkel och en liten bit kopparrör in i nya radiatorn.

Istället för gänga kan du använda en ”stålrörskoppling” alt. Vattette stålrörshylsa+vanlig koppling. Men kan du gänga så blir det kanske snyggare

F _Fredrik_R skrev:
Istället för gänga kan du använda en ”stålrörskoppling” alt. Vattette stålrörshylsa+vanlig koppling. Men kan du gänga så blir det kanske snyggare
Då det hamnar bakom gardin så är det inga problem om anslutningen inte blir supersnygg.

Stålrörskoppling, fungerar den som en vanlig klämringskoppling som man bara gängar på eller hur fungerar den?

Gänga är att föredra där det går att komma åt.
Det blir snyggare än koppling och en säkrare skarv.

Jag har bara provat vatette varianten. Den funkar som en vanlig klämringskoppling. ”
Hylsa Stålrör DN15 Passar till Vatette 22mm
Byt ut klämringen i en 22mm klämringskoppling och ersätt med denna hylsa, så får du en stålrörskoppling för DN15 (21,3mm)
Passande klämringkoppling är Artikelnummer: 1940162”

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Kan väl tillägga att det var lite pyssel med färgborttagning också, det slipper du också om du kan gänga.

Kan man böja röret eller finns det risk för att det blir sprickor eller dyl? Tänkte om jag ska böja det rätt och sen bara köra en rak koppling istället för att köra vinkelkoppling.

Grillen Grillen skrev:
Kan man böja röret eller finns det risk för att det blir sprickor eller dyl? Tänkte om jag ska böja det rätt och sen bara köra en rak koppling istället för att köra vinkelkoppling.
Det kan du, men du måste värma det först. Det finns dock en risk för att elda upp huset.
Jag brukar i sådana här fall använda den befintliga gängan på returen och kapa tilloppet i samma höjd och gänga det.
Sedan får man utgå därifrån.
Det finns en mängd olika övergångar och vinklar man kan använda sedan för att få ihop det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.