2 745 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Är detta kopparrör och hur gör jag för att kapa och skarva?
Ska upp med ny radiator där anslutningarna är i nedkanten då kopplet är inbyggt i radiatorn. Tidigare har in och utlopp suttit i toppen och botten på gamla radiatorn.
Jag behöver nu kapa inkommande rör och sätta dit en vinkel för att få dit radiatorn men jag blir lite osäker på vad det är för rör jag har.
Är detta ett kopparrör och kan jag kapa och sätta dit en klämkoppling eller behöver man göra något annat?
Kanske är svårt att se på bilden men vill helst inte tappa ur allt vatten och skruva lös anslutningarna för att kolla. Har skrapat en del på röret och det är grön, mörkgrå färg under den vita färgen.
Jag behöver nu kapa inkommande rör och sätta dit en vinkel för att få dit radiatorn men jag blir lite osäker på vad det är för rör jag har.
Är detta ett kopparrör och kan jag kapa och sätta dit en klämkoppling eller behöver man göra något annat?
Kanske är svårt att se på bilden men vill helst inte tappa ur allt vatten och skruva lös anslutningarna för att kolla. Har skrapat en del på röret och det är grön, mörkgrå färg under den vita färgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Istället för gänga kan du använda en ”stålrörskoppling” alt. Vattette stålrörshylsa+vanlig koppling. Men kan du gänga så blir det kanske snyggare
Då det hamnar bakom gardin så är det inga problem om anslutningen inte blir supersnygg.F _Fredrik_R skrev:
Stålrörskoppling, fungerar den som en vanlig klämringskoppling som man bara gängar på eller hur fungerar den?
Jag har bara provat vatette varianten. Den funkar som en vanlig klämringskoppling. ”
Hylsa Stålrör DN15 Passar till Vatette 22mm
Byt ut klämringen i en 22mm klämringskoppling och ersätt med denna hylsa, så får du en stålrörskoppling för DN15 (21,3mm)
Passande klämringkoppling är Artikelnummer: 1940162”
Hylsa Stålrör DN15 Passar till Vatette 22mm
Byt ut klämringen i en 22mm klämringskoppling och ersätt med denna hylsa, så får du en stålrörskoppling för DN15 (21,3mm)
Passande klämringkoppling är Artikelnummer: 1940162”
Kan väl tillägga att det var lite pyssel med färgborttagning också, det slipper du också om du kan gänga.
Produkter som diskuteras: "färgborttagning"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Det kan du, men du måste värma det först. Det finns dock en risk för att elda upp huset.Grillen skrev:
Jag brukar i sådana här fall använda den befintliga gängan på returen och kapa tilloppet i samma höjd och gänga det.
Sedan får man utgå därifrån.
Det finns en mängd olika övergångar och vinklar man kan använda sedan för att få ihop det.