Repar hallen i gårdens ursprungshus. En timring som ingen vet hur gammal den är. Men det sitter tidningar på väggarna från sent 1800 tal. Allt var inklätt i spånskivor och masonit. När jag slitit bort det mesta kom det fram en fin gammal trappa, ett vackert tack och ett golv. Det är golvet jag är lite tveksam till. Får känslan av att det är ett rått undergolv. Golvet är spikat med smidda grova spikar. Är det något som kan piffas upp och ha kvar. Vi vill gärna ha ett rustikt gammalt golv med springor och skavanker, så det är inga problem. Men är det rätt väg att gå? Någon som har kunskap inom byggnadsvård...
Golv1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
golv2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
golv3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tak1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golv och tak ser fina ut men betänk att speciellt golvet kan vara dåligt och oisolerat i bjälklaget. Men om golvet är dåligt syns väl? En slipning och oljning (eller såpskurning ev med blekmedel) kan göra underverk. Kommer du åt underifrån så isolering kan göras? Alternativt borra på undanskymda ställen och blåsa in träfiber.
Kolla sidan nedan där du båda kan hitta svar och ställa frågor.
http://www.byggnadsvard.se/ (y)
 
Själva golvbrädorna känns hårda och fina. Hur det ser ut isoleringsmässigt är oklart. Ska ta upp en bräda och kika. Men du tycker att golvet är värt att ha kvar och inte lägga nytt över?
 
Ja det ser du väl själv hur det ser ut. Gamla golv brukar vara av bättre kvalitet än nya men det kan var problem att få lös brädor som spikats med klippspik. Jag skulle försöka ta upp golvet, isolera, lägga tillbaka det och slipa. Mot ytterväggarna brukar det saknas isolering efteresom spånet sjunkit med tiden. Detta innebär att det drar in kyla genom väggen under golvbrädorna och då blir golvet kallt. Försök isolera med lite övermått.
 
Redigerat:
Har brutit upp de 6 brädorna närmst dörren. Det är inte så mycket till bjälklag. Originalstocken samt förhöjt några tum till på det. 12-15cm isolering totalt. Asfabord eller motsvarande och vindpapp underst. Det skulle inte skada med 10 20 cm isolering till. Men uppåt tänker jag inte börja höja. Då blir det väldigt bökigt med dörrarna. Får se hur det blir i vinter hur det känns om det är akut kallt och dragit. Det här projektet började som en förbättringsmålning i hallen för att vi skulle hyra ut det här huset. Projektet har skenat iväg något. :)
Nu har jag slagit ihop golvet igen så tätt det går. Har drivit ner alla spikarna några millimeter i träet. När jag kommer hem nästa gång från jobbet så ska jag hyra någon slags golvslip. Sen blir det målning. Finare än så är inte golvet tycker jag. Det är väldigt mycket spikhål och andra skador. Har svårt att tro att såpa kan få till det. Här är några bilder från dagen.
Fortsättning följer. Och tips mottages gärna.
DSC_1158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1160.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1161.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ett gammalt golv så får det gärna finnas spikhål och andra skavanker tycker jag. Det hör till.

Jag tycker absolut att du ska bevara det gamla golvet. Förr i tiden så hanterade man dragiga golv med trasmattor och raggsockar och det fungerar fortfarande om du inte får till isoleringen bra.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Jag håller med. På något sätt vill jag bevara det här golvet. Samtidigt vill jag gärna få det lite slätare och behagligare att gå på. 'tror du det går att få till med golvslip och sen undgå målning? Eller förstör jag bara golvet med golvslip?
 
RoTe
pelpet skrev:
Är det ett gammalt golv så får det gärna finnas spikhål och andra skavanker tycker jag. Det hör till.

Jag tycker absolut att du ska bevara det gamla golvet. Förr i tiden så hanterade man dragiga golv med trasmattor och raggsockar och det fungerar fortfarande om du inte får till isoleringen bra.
Instämmer! Jag har växt upp med kalla golv och ser absolut inte problemet med att ha ett par bekväma tofflor på inomhus vintertid. :)
 
Golvet har ju varit uppbrutet tidigare. Den isoleringen är inte från 1800-talet!
 
Visst har det varit uppbrutet. På origanalbjälklaget (en bilad stock) så har det slagits en regel på c:a 1 tum eller 1,5. Golvets originalhöjd kan skymtas under trappen på en av bilderna. Isoleringen är dåligt lagd och mest småbitar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.