Håller på att undersöka vart mina säkringar går till då det schemat jag har är under all kritik, öppnar upp ett vägguttag och märker att det finns 3 faser och 3 nollor i samma uttag (se bild) och precis bakom denna vägg finns ett uttag som är matat härifrån med den blåa kabeln och en av de svarta.
Klassas detta som dolt fel? (Jag vet undersökningsplikt ni behöver inte nämna) för man får väl bara koppla vidare en gång per uttag och inte mer?
Klassas detta som dolt fel? (Jag vet undersökningsplikt ni behöver inte nämna) för man får väl bara koppla vidare en gång per uttag och inte mer?
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Nej det är inte speciellt bra utfört löses enklast med wago bakom
Termen ”dolt fel” finns inte i lagstiftningen, men används ofta för fel som är ersättningsbara. I ditt fall är svaret säkerligen nej. Det finns fall med omfattande dålig el som inte ansetts ersättningsbart då undersökningsplikten även omfattar elsystemet. Även om det mot förmodan skulle klassas som ersättningsbart är kostnaden för låg för att det skulle anses ha påverkat försäljningsbeloppet.S Stabbsson skrev:Håller på att undersöka vart mina säkringar går till då det schemat jag har är under all kritik, öppnar upp ett vägguttag och märker att det finns 3 faser och 3 nollor i samma uttag (se bild) och precis bakom denna vägg finns ett uttag som är matat härifrån med den blåa kabeln och en av de svarta.
Klassas detta som dolt fel?
De vita ledarna kan ju anses vara ett bekymmer, beroende på byggnadens ålder och vilka lokala föreskrifter som gällde just där förr i tiden. I övrigt så är det en dålig infästning av ledarna, annars inget fel.
Så själva matningen är ok? Tänker mest om man byter uttaget till ett modernt så har du bara 2 st X plintar, och då bör väl denna koppling inte vara tillåten?pacman42 skrev:
Huset är byggt 71, så vit här är noll
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
då skarvar man väl på annat sätt då...rent tekniskt så kan du ha 245 st uttag på samma säkring om du vill. Det blir möjligen bara dumt men inte otillåtet.S Stabbsson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Det är iofs. ett rätt allvarligt fel. Ledarna är för dåligt kopplade.
Det finns ingen generell regel om att man bara får koppla ex. en vidarekoppling. Det beror på vad som är lämpligt med den kopplingsklämma som finns. Här är det ju uppenbart inte en lämplig kopplingsklämma. Inte ens för vidarekoppling av en ytterligare apparat. Vissa skulle nog hävda att den klämman inte ens är lämplig för att ansluta en ensam tråd...
Så se till att åtgärda detta snarast. En dålig koppling kan bli varm.
Däremot "dolt fel" bör du nog glömma i sammanhanget.
Det här ser ut som ett rätt gammalt uttag. Du kan inte förvänta dig att elen är helt OK, om den är såpass gammal. Därmed faller den viktigaste parametern om man skall hävda dolt fel. Begreppet "dolt fel" finns inte i lagstiftningen, det är en "populär term". Som köpare har du rätt att reklamera ett köp, om det finns fel som du objektivt sett inte borde behöva räkna med. Men du får inte reklamera fel som du borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning. Här är en gammal elinstallation, därmed borde du insett att det kan finnas brister i den. Och du borde ha anpassat ditt bud efter det när du köpte, eller gjort en fördjupad undersökning. Sedan kanskle man inte borde behöva förvänta sig just den här typen av fel, det kan diskuteras. Men iom. åldern på elanläggningen så bör du räkna med att den helt eller delvis behöver åtgärdas.
Men det är fler "trösklar" man behöver komma över för att hävda dolt fel.
Det finns ingen generell regel om att man bara får koppla ex. en vidarekoppling. Det beror på vad som är lämpligt med den kopplingsklämma som finns. Här är det ju uppenbart inte en lämplig kopplingsklämma. Inte ens för vidarekoppling av en ytterligare apparat. Vissa skulle nog hävda att den klämman inte ens är lämplig för att ansluta en ensam tråd...
Så se till att åtgärda detta snarast. En dålig koppling kan bli varm.
Däremot "dolt fel" bör du nog glömma i sammanhanget.
Det här ser ut som ett rätt gammalt uttag. Du kan inte förvänta dig att elen är helt OK, om den är såpass gammal. Därmed faller den viktigaste parametern om man skall hävda dolt fel. Begreppet "dolt fel" finns inte i lagstiftningen, det är en "populär term". Som köpare har du rätt att reklamera ett köp, om det finns fel som du objektivt sett inte borde behöva räkna med. Men du får inte reklamera fel som du borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning. Här är en gammal elinstallation, därmed borde du insett att det kan finnas brister i den. Och du borde ha anpassat ditt bud efter det när du köpte, eller gjort en fördjupad undersökning. Sedan kanskle man inte borde behöva förvänta sig just den här typen av fel, det kan diskuteras. Men iom. åldern på elanläggningen så bör du räkna med att den helt eller delvis behöver åtgärdas.
Men det är fler "trösklar" man behöver komma över för att hävda dolt fel.
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Det finns ju för övrigt varianter av uttag från de kända märkena, som dels har två snabbkopplingar per anslutning, men även skruvkoppling avsedd för två trådar. Så något allmänt förbud mot fler avgreningar finns inte. Och man kan koppla vidare med ex. wago klämmor också.
Tack för dina svar!H hempularen skrev:
Jag har fått lära mig att det är ett kardinalfel att dela isär elförbrukarna på de tre faserna i huvudcentalen och sedan låta faserna mötas igen någonstans. Det är det viktigaste argumentet för att inte okunniga hemmapulare utan utbildning enligt lag ska tillåtas pula med eldragning.
Har det med TS fråga att göra?S star_daddy skrev: