Har köpt en villa byggd 1970. Skall stoppa in bergvärme. I samband med besök tyckte VVS:aren som gör radiatorer och BVP att jag skulle byta ena brunnen i tvättstugan för att den var så rostig.

I samband med detta behövs ny matta på golvet, en utgift på 20 tusen med arbete, fallspackling och material.

Emellertid har ja varit framme idag och tittat lite. Gjutjärnsbrunn har en vit plastkant, när man knackar ringer det inte som metall, och det underligaste är att mina ultrastarka magneter i neodym från Kjell&Co inre visar minsta attraktion. Det är kraftiga avlagringar i brunnen.

Kan någon titta på bilderna och bedöma om brunnen verkligen är av gjutjärn, eller om den bara är kraftigt igenslammad av järnhaltigt vatten? Det är kommunalt vatten men enskilt avlopp så jag misstänker att det tidigare varit enskilt vatten.

• Två vita plastslangar och rostig golvbrunn i tvättstuga, omgiven av grönt golv och träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gammal golvbrunn med vit plastkant i tvättstuga, synliga rostangrepp samt två vita rör som omger brunnen.
    Skapa konto
  • Rostig brunn med rör i tvättstuga, täckt med avlagringar. Vit plastkant synlig runt öppningen. Grönaktigt golv syns i omgivningen.
    Skapa konto
Det ser definitivt ut som gjutjärn. Dels på grund av rosten samt att den har renspropp. Skrapa med något vasst, så får du se.
Är det en gjuten platta skulle jag inte byta preventivt. Gjutjärn rostar väldigt sakta.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Intet Intet skrev:
Är det en gjuten platta skulle jag inte byta preventivt. Gjutjärn rostar väldigt sakta.
Håller med. Blir förmodligen riktigt fräsch efter en omgång med en stålborste.
Och det är ju inte direkt så att det skadar nåt om det läcker lite.
Låt vara tills det är dags för helrenovering/stambyte tänker jag.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.