3 169 läst · 34 svar
3k läst
34 svar
Är detta en bra ränta?
Sida 1 av 3
Hej,
Vi ska bygga hus och det blir inflyttningsklart vecka 8 2007. (dvs att huset kommer snart )
Vi har nu funderat på att räntesäkra 2/3 av lånet som totalt är på 2.600.000. Banken vi har är FSB.
Räntorna vi har fått inkl räntesäkringsmarginal (mellan 0.07-0.11%) och inkl rabatter (0.50%):
8 år = 4.51%
5 år = 4.35%
Är detta bra eller är det på tok för högt?
Den rörliga = 3.25%
Topplån = 4.00%
Tack på förhand.
Vi ska bygga hus och det blir inflyttningsklart vecka 8 2007. (dvs att huset kommer snart )
Vi har nu funderat på att räntesäkra 2/3 av lånet som totalt är på 2.600.000. Banken vi har är FSB.
Räntorna vi har fått inkl räntesäkringsmarginal (mellan 0.07-0.11%) och inkl rabatter (0.50%):
8 år = 4.51%
5 år = 4.35%
Den rörliga = 3.25%
Topplån = 4.00%
Tack på förhand.
Hur kan ni ha fått så bra rörlig ränta, tittar man på de räntor som bankerna erbjuder så ligger de flesta rörliga idag på ca. 3,4%. Vilken bank är det ni har?Pete skrev:
// Anna
Vi har FSB och för att förtydliga är det 2 mån bunden ränta. Kommer att höjas med 0,09% vid kommande månadsskifte. Taktiken vi har kört är att förhandla med alla bankerna på orten. Ta lägsta budet från första rundan, sänka det en liten bit och gå till nästa bank och säga att detta fick vi där. Om de kryper under det så är det bara att fortsätta taktiken. Till slut känner man att lägsta nivån är nådd och syr ihop en deal.
Jag har en fråga angående detta.
Vi planerar att bygga under perioden maj - november nästa år (i höst köper vi tomten och vi ska bereda marken i november, men till detta behöver vi inte låna). Nu har vi fått lånelöften som ska gälla för nästa år, men inga konkreta löften om räntesatser av naturliga skäl. Ni som förhandlar med banker om räntor, är ni i ett skede då ni snart ska nyttja det lånelöfte ni har fått?
Med andra ord, är det en bra strategi för oss att få lånelöften nu (för att se om vårt projekt är rimligt ur bankens synvinkel) för att sedan förhandla om bästa räntan i april och sedan välja bank??
Vi planerar att bygga under perioden maj - november nästa år (i höst köper vi tomten och vi ska bereda marken i november, men till detta behöver vi inte låna). Nu har vi fått lånelöften som ska gälla för nästa år, men inga konkreta löften om räntesatser av naturliga skäl. Ni som förhandlar med banker om räntor, är ni i ett skede då ni snart ska nyttja det lånelöfte ni har fått?
Med andra ord, är det en bra strategi för oss att få lånelöften nu (för att se om vårt projekt är rimligt ur bankens synvinkel) för att sedan förhandla om bästa räntan i april och sedan välja bank??
Jag tycker ni fått ganska dåliga räntor på era lån, ledsen
Jag förhandlade fram något bättre räntor. I alla fall i och med att vi har hälften av era lån. Kanske det är skillnad för att vi köpt ett gammalt hus och renoverar det men jag tycker nog ni skulle fått betydligt lägre. Har sett många andra som fått det. Ju längre du är fast hos banken ju lägre räntor borde du väl få?
Dom här räntorna fick vi:
3,1 rörligt
4,07 3 år
4,29 5 år
4,45 8 år
4,2 topplån
Vi skrev fast dom här räntorna för 2 veckor sen, hoppas det här hjälper dig.
Jag förhandlade fram något bättre räntor. I alla fall i och med att vi har hälften av era lån. Kanske det är skillnad för att vi köpt ett gammalt hus och renoverar det men jag tycker nog ni skulle fått betydligt lägre. Har sett många andra som fått det. Ju längre du är fast hos banken ju lägre räntor borde du väl få?
Dom här räntorna fick vi:
3,1 rörligt
4,07 3 år
4,29 5 år
4,45 8 år
4,2 topplån
Vi skrev fast dom här räntorna för 2 veckor sen, hoppas det här hjälper dig.
Hej på er!
Hanna vilken bank?
Tänkte också nämna mina räntor ( inte för att jag är stolt över dem ) men för att få hjälp på vilket sätt man kan få ner dem. Vi har väl inte räntesäkrat lånet än men det kommer vi att göra snart... (hur kan man förhandla räntorna?)
1.995.000
Vi delade det på två...alltså
Tycker ni att det är för högt??????
Jag tycker det i alla fall men hur ska jag göra för att få lägre räntor? :-[
Hanna vilken bank?
Tänkte också nämna mina räntor ( inte för att jag är stolt över dem ) men för att få hjälp på vilket sätt man kan få ner dem. Vi har väl inte räntesäkrat lånet än men det kommer vi att göra snart... (hur kan man förhandla räntorna?)
1.995.000
Vi delade det på två...alltså
Tycker ni att det är för högt??????
Jag tycker det i alla fall men hur ska jag göra för att få lägre räntor? :-[
Vad är egentligen rimliga räntor på ovanstående? Någon som ligger rätt eller kan man få ned samtliga? (antar det)h0tspur skrev:Hej,
8 år = 4.51%
5 år = 4.35%
Den rörliga = 3.25%
Topplån = 4.00%
Tack på förhand.
Vi räntesäkrade ett år innan inflyttning (nov i år) och trots att vissa banker ansåg att detta var en dålig affär kan vi nu luta oss tillbaka och vara jättenöjda med våra räntor.
Ingen affär är den andra lik, men vi är väldigt glada att vi fick tag på en bank som kunde tillgodose våra behov utan att dumförklara oss. Skrattar bäst som skrattar sist!
Ingen affär är den andra lik, men vi är väldigt glada att vi fick tag på en bank som kunde tillgodose våra behov utan att dumförklara oss. Skrattar bäst som skrattar sist!
Vi har fsb efter att dom lagt lägsta budet. Jag gjorde som pete skrev, fick ett bud, sänkte det lite (avrundade neråt ) och sen fortsatte jag till nästa bank som bjöd under och till slut bjöd fsb ganska rejält under och då blev det dom.
Ursäkta om jag tycker ni borde få betydligt bättre räntor. I dom trådar som jag tittade i här från början när jag började förhandla så fanns det dom som hade betydligt mer i lån än oss och som oxå fick betydligt bättre ränta... Men det beror ju alltid på vem man pratar med på banken oxå.
Lycka till och ge dig inte förrän du har fått lägsta budet!
Ursäkta om jag tycker ni borde få betydligt bättre räntor. I dom trådar som jag tittade i här från början när jag började förhandla så fanns det dom som hade betydligt mer i lån än oss och som oxå fick betydligt bättre ränta... Men det beror ju alltid på vem man pratar med på banken oxå.
Lycka till och ge dig inte förrän du har fått lägsta budet!
Jag tänkte fråga om det spelar någon roll till vilket kontor man vänder sig till
(även om man vänder sig till en och samma bank)
Kan ett kontor av Handelsbanken ge 4.33% ränta och ett annat kontor i samma stad 4,78% ??
Tack!
(även om man vänder sig till en och samma bank)
Kan ett kontor av Handelsbanken ge 4.33% ränta och ett annat kontor i samma stad 4,78% ??
Tack!
Ja, så är det....man är tyvärr tvungen kohandla och pruta för att få en vettig ränta.Rambodal_hus skrev:
(Vi ska själva få vårt hus värderat på måndag och skall förhandla med bankerna efter det).