1 467 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Är detta en bra/normal plattkonstruktion?
Jag sitter och försöker värdera olika offerter till vårt kommande hus och tittar just nu på grunden och hur den blir konstruerad.
Min fråga är om detta sätt som, i mitt tycke, är ganska välspecad i en av offerterna är en bra konstruktion eller om jag ska anmärka på något/fråga något.
[Grunden förläggs på 200mm makadam 16/32.
[Rör för radon förläggs i singel.
Betongplatta 400mm L-stöd. Plandelen isoleras med 300mm cellplast typ S80, voterna armeras med
4st 12mm armeringsjärn och kantförstyvas med armeringsbyglar c/c 400mm.
Plandel gjuts med 100mm och vot med 300mmx300mm med betongkvalitet K-40.
Jag är tacksam för alla förslag och/eller synpunkter.
Min fråga är om detta sätt som, i mitt tycke, är ganska välspecad i en av offerterna är en bra konstruktion eller om jag ska anmärka på något/fråga något.
[Grunden förläggs på 200mm makadam 16/32.
[Rör för radon förläggs i singel.
Betongplatta 400mm L-stöd. Plandelen isoleras med 300mm cellplast typ S80, voterna armeras med
4st 12mm armeringsjärn och kantförstyvas med armeringsbyglar c/c 400mm.
Plandel gjuts med 100mm och vot med 300mmx300mm med betongkvalitet K-40.
Jag är tacksam för alla förslag och/eller synpunkter.
Det ser bra ut.
Själv skulle jag använda 8-16 makadam, inte för att det på något vis är bättre utan att det är lättare att arbeta med.
Den grunden bör funka helt OK för "normala" trähus och relativt bra mark.
Vet du något om markförhållanden?
Själv skulle jag använda 8-16 makadam, inte för att det på något vis är bättre utan att det är lättare att arbeta med.
Den grunden bör funka helt OK för "normala" trähus och relativt bra mark.
Vet du något om markförhållanden?
Mikael_L skrev:
Det gäller ett normalt 1-plans trähus hus på ca 200kvm.
När det gäller marken så är det till abslout största delen"pinmo" utom på ett ställe där det kommer att behöva sprängas en del.
Nivåskillnaden är ca 1,8 meter i dagsläget.
Jag saknar spec på armeringsmattan och om man skall vara petig så skulle man kunna tycka att tryckhållfklass på kantelementen skall specas (S200 eller S300, finns tom S100).
Finns öven olika ytskikt på kantelement (tex borstad eller slät betongyta) och där kan man ju ha önskemål om utseende även om det inte påverkar konstruktionen.
Golvvärmeslang fixar en annan entreprenör eller?
EDIT: Tror inte att det är nån firma specialiserad på gjutning som skrivit specen med tanke på K40. Sen så är det en relativt hög klassning på betongen för en "vanlig" betongplatta. Är det inte vanligare med ex C25/30?
Finns öven olika ytskikt på kantelement (tex borstad eller slät betongyta) och där kan man ju ha önskemål om utseende även om det inte påverkar konstruktionen.
Golvvärmeslang fixar en annan entreprenör eller?
EDIT: Tror inte att det är nån firma specialiserad på gjutning som skrivit specen med tanke på K40. Sen så är det en relativt hög klassning på betongen för en "vanlig" betongplatta. Är det inte vanligare med ex C25/30?
Redigerat:
Tack för de synpunkterna!!fsn skrev:Jag saknar spec på armeringsmattan och om man skall vara petig så skulle man kunna tycka att tryckhållfklass på kantelementen skall specas (S200 eller S300, finns tom S100).
Finns öven olika ytskikt på kantelement (tex borstad eller slät betongyta) och där kan man ju ha önskemål om utseende även om det inte påverkar konstruktionen.
Golvvärmeslang fixar en annan entreprenör eller?
EDIT: Tror inte att det är nån firma specialiserad på gjutning som skrivit specen med tanke på K40. Sen så är det en relativt hög klassning på betongen för en "vanlig" betongplatta. Är det inte vanligare med ex C25/30?
De påstår sig vara specialister på grundläggning men nu börjar jag ju bli tveksam
Jag tror de behöver komma in med en hel del förtydliganden!
När det gäller golvvärmeslangen så är det tänkt att samma entreprenör som ska fixa det också.
Vad är det för typ av spec. för armeringsmattan jag bör få?
Jag ska träffa dem på onsdag eller torsdag för att diskutera offerten så alla förslag på förtydliganden mm är MYCKET välkomna!!
Kom på en annan sak också.
Någon offert anger 300 mm makadam och någon bara 200 mm. Gör det stor skillnad och i så fall på viket sätt?
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Priset är i allra högsta grad beroende på transportsträcka och om det är några begränsningar angående axeltryck på vägarna mellan krossen och där det skall byggas. En privatkund betalar kanske runt en hundring/ton men frakten tillkommer. Skulle jag ringa till krossen och beställa en boggibil med våran BK3 klassade väg så skulle jag få betala runt 250kr/ton inklusive frakt.
Vilket direkt får mig att tänka på en sak till, är det ett fastpris du är ute efter så måste entreprenören veta vilka eventuella begränsningar det är på vägarna och se till att det är specat i kontraktet. I vårt område har vi BK3 och det har hänt att entreprenörer har "passat på" att ta oskäligt betalt för att dom inte kan köra fulla lass.
Armeringsmattor specas tråddiameter och rutstorlek tex 8200 som då är diameter 8mm och rutstorlek 200mm, 5150 som är diameter 5mm och rutstorlek 150mm. Vad du skall ha har jag inte en aning om men min gissning är 6150 men med C32/40 betong så skulle jag kunna tänka mig 8150 med. Det finns andra här som är mycket bättre på dom här sakerna.
Ingjuten slang hade jag ställt ett krav på leverantör (tex Thermotech, Uponor, LK.......) och naturligtvis diameter på slang så man inte får nån tvivelaktig no-nameprodukt, det är den slangen man får leva med sen så där tycker inte jag att man snålar. Borde även finnas en ritning på hur slingor skall ligga, c-c slang mm. Skulle gissa på att det är värmeleverantören som fixar det.
Skall dom dra fram vatten och avlopp med eller har du VVSare till det?
Medlem
· Halland
· 4 104 inlägg
En liten detalj från en som inte kan något om betong - kollade just Thermisols broschyr "Grundläggning", och de anvisar för kantbalksarmering 3 st 12mm i underkant och 2 st 12mm i överkant i stället för bara 4 styken. Fast de har trådbyglarna c-c 600mm. Vet inte om detta har någon betydelse men kan vara värt att kolla.
/Anders
/Anders