Har ett gammalt garage på tomten. Som syns på planritning finns en vägg som löper längs med taknock, något förskjuten. Jag vill riva väggen för att få rymligare/öppnare. Väggen är regelvägg 45x70 och den svävar ovanför golvet närmast öppningen mellan garage- och förrådsdel. Är väggen bärande eller är det bara att plocka bort? Alla mått finns på bilderna...Nå, vad säger ni?
 
Redigerat:
ImageUploadedByByggahus.se1395251368.018555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1395251386.018012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant borde den inte vara bärande då det bara är 5m mellan ytterväggar. Men det är inte så enkelt. Är takstolarna dimensionerade för nuvarande tak och klarar dom sig utan väggen? Be en konstruktör eller liknande titta på det på plats.
/Niklas
 
Taket är iaf korrugerad plåt vilket väl inte är värst tungt. Hade så klart hoppats slippa ta hit konstruktör. Men om jag inte blir överöst med argument för att det icke är bärande så får det väl bli så. Tack för ditt svar.
 
Den typen av takstol är alltid byggd för att bära endast på ytterväggarna,
Om vi utgår från att takstolen är byggd enligt ritningen, så håller den för snölast 100 kg/m2, tungt yttertak och värmeisolerande undertak.
 
Redigerat:
Och om väggen var bärande borde den varit med på sektionen.
 
fahlis skrev:
Den typen av takstol är alltid byggd för att bära endast på ytterväggarna,
Om vi utgår från att takstolen är byggd enligt ritningen, så håller den för snölast 100 kg/m2, tungt yttertak och värmeisolerande undertak.
Det låter ju betryggande. Är 100 kg/m2 mycket i sammanhanget? Skulle det klara ex.vis betongpannor?
 
haavard skrev:
Och om väggen var bärande borde den varit med på sektionen.
Jag håller med men ritningen slutar ju där, fortsättningen saknas och jag tänkte att väggen ev. finns där.
 
Det är dimensionerande snölast i större delen av Götaland och Svealand (snözon D).
Takstolen på ritningen är dimensionerad för detta och tung taktäckning, dvs tegel- eller betongpannor.
Allt enligt Harald Whale: Trätakstolar till bostadshus (Stockholm 1961, Kgl Bostadsstyrelsen)
 
Med väldigt stor konfidens vågar jag säga att den inte är bärande. Den bär ju dock möjligtvis i dagsläget ändå, men takstolarna är med största sannolikhet dimensionerade för att bära själv.
 
Nu börjar jag ju känna mig redo för att skrida till verket! 😊

Ska bli så skönt att få ordning där ute 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.