Är det asbest på bilderna?
Jag tyckte köksfläkten i lägenheten var lite seg så jag kollade inflöden och det strömmade in dåligt i ventilationen i sovrummet fast jag skruvat upp den till max.
Så jag öppnade ventilations ventilen och såg att det var något längst in (där det är galler på utsidan av väggen.
Det var något filter som jag drog ut med ett skohorn.
Det blev ett jäkla sug när jag drog ut filtret för det var ordentligt igensatt och det flög ett dammoln rakt i ansiktet på mig för jag hade fläkten i köket på på högsta.
Jag bor ett ett gammalt tegelhus. Bilderna nedan är på filtret.
Filtret är mjukt och flexibelt. Texturen är sträv.
Var tvungen att snyta mig efter, blev svart.. Är orolig nu att jag tagit loss något gammalt asbest filter och andats in det.
Bilderna är på en tredjedel av filtret, det var mycket grövre, jag drog av en bit när jag höll på..
Det såg ut som en trave pannkakor ungefär.
Jag tyckte köksfläkten i lägenheten var lite seg så jag kollade inflöden och det strömmade in dåligt i ventilationen i sovrummet fast jag skruvat upp den till max.
Så jag öppnade ventilations ventilen och såg att det var något längst in (där det är galler på utsidan av väggen.
Det var något filter som jag drog ut med ett skohorn.
Det blev ett jäkla sug när jag drog ut filtret för det var ordentligt igensatt och det flög ett dammoln rakt i ansiktet på mig för jag hade fläkten i köket på på högsta.
Jag bor ett ett gammalt tegelhus. Bilderna nedan är på filtret.
Filtret är mjukt och flexibelt. Texturen är sträv.
Var tvungen att snyta mig efter, blev svart.. Är orolig nu att jag tagit loss något gammalt asbest filter och andats in det.
Bilderna är på en tredjedel av filtret, det var mycket grövre, jag drog av en bit när jag höll på..
Det såg ut som en trave pannkakor ungefär.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 895 inlägg
Oavsett vad så är inte det på bilden nå asbest, är väl vanligt (från början) vit filterduk nån klippt till eller om det finns färdigt för kanalventiler?
Ville bara bemöta ditt påstående, att asbest ALDRIG har använts till luftfilter, då det faktiskt är felaktigt.J jonaserik skrev:
Inte min avsikt att skrämma upp någon, bara att vara saklig. Bättre att hålla sig till fakta så får var och en bilda sig en egen uppfattning och välja att oroa sig eller inte.
Som jag skrev, det är nog inte asbest, men att påstå att filter "ALDRIG" har varit av asbest är direkt falskt.J jonaserik skrev: