Hej!

Vi har en frånluftsfläkt som suger luften ur badrum och tvättstuga. Men nu undrar jag verkligen om det behövs i tvättstugan. Vi har en avfuktare som går konstant och den har ju ett dammfilter som fångar upp skräp. Torr och ren luft där alltså. Det bildas ju en del värme där inne och den vill jag ju egentligen ha kvar. Känns vettigare att stänga ventilen men det är en sån här så den går inte att stänga helt:
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/ventilationsventiler/tilluftsventil/franluftsdon-fresh-fph/p-1327863-1327865?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAmMC6BhA6EiwAdN5iLSbXdfmcrh3Snx1P-Ut8BPp_sVLIf2KtCxd-bRx5uWt9tpnzArDZUhoC3t0QAvD_BwE

Ser ni något problem med att byta denna mot en ventil som går att stänga helt och sedan stänga den helt?

Beror väl på. Det kan vara så att det totala luftutbytet i huset blir för dålig om du inte har frånluft i tvätstugan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Beror väl på. Det kan vara så att det totala luftutbytet i huset blir för dålig om du inte har frånluft i tvätstugan.
Det är två badrum som är kopplade till samma kanal som tvättstugan. Tänker väl att flödet genom dem helt enkelt ökar.

Beror lite på hur du använder rummet skulle jag säga.
Vi har en ganska skruttig torktumlare, den pyttsar ut en hel del fukt när den går, då är det skönt att kunna ha undertryck i tvättstugan så det inte går in i springor i tak och väggar.
Samma med bastun och när frugan duschar..

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T tillbyggnad2023 skrev:
Det är två badrum som är kopplade till samma kanal som tvättstugan. Tänker väl att flödet genom dem helt enkelt ökar.
Frånluften i ett badrum bör nog inte vara mer än ungefär 15 l/s. Ju högre luftflöde det är desto dragigare kan det kännas vilket lätt leder till att man skruvar upp värmen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nä. Ni har inte övertygat mig. Jag kommer att testa att stänga kanalen helt. Borde funka med lite aluminiumfolie.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.