Hej!

Jag köpte här om dagen en Black&Decker KD960KC borrhammare för 1399:-. Verkar vara en bra maskin.

Surfade runt precis och tittade på andra borrhammare och hittade en på Clas Ohlson för 498:-. Döm om min förväning, men dom ser till 99,5% identiska ut. Det som skiljer är färgen.

Se bilder nedan.

Black&Decker KD960KC - 1399:-
kd960kc.jpg

CO/TECH från Clas Ohlson - 498:-
cotech_hammer.jpg

Är det någon som vet om det är _samma_ inkråm? Har också hört rykten som gör gällande att B&D KD960KC är en DeWalt. Stämmer detta? Om B&D:n är en DeWalt och CO/TECH är en B&D, då betyder det att man kan köpa en DeWalt för 498:-.

Har jag lagt ut 900:- i onödan bara för att det står B&D på sidan? Lite ledsen i ögat blev jag när jag upptäckte detta... Jag struntar i om det står B&D eller CO/TECH på den om det är samma inkråm och kvalitet.

Jag börjar tröttna på dessa orginalkopior (även kallat OEM). Det blir ju omöjligt för oss konsumenter att välja tillslut.

Tacksam för kommentarer.

Hammarn skrev:
Kan egenligen inte svara på sakfrågan men det kan ju vara så att Cooltech har med ett visst syfte efterliknat B&D's design...
En väldigt bra efterliknelse i så fall måste jag säga...

Jag lutar mer o mer åt att det är samma tillverkare som för B&D. Det är ju inte första gången vi ser denna typ av "förklädnad".

Ironireflektion:
Kanske CO/TECH tillverkar B&D:s maskin och lappar om den till B&D ;D

E väldigt sugen på att köpa en CO/TECH, skruva isär den och B&D:n för att jämföra innehållet...

Det hade varit något för Sverker Olofsson att bita i..."Kan du garantera konsumenten att detta inte är samma maskin som B&D? Ä dä så? Ä dä så? Ä dä så?" ;D

Men allvarligt talat så vore det väldigt intressant att få reda på om det är "samma" eller ej. Clas Ohlson verkar inte veta...

cy_berg skrev:
Det hade varit något för Sverker Olofsson att bita i..."Kan du garantera konsumenten att detta inte är samma maskin som B&D? Ä dä så? Ä dä så? Ä dä så?"  ;D

;D ::) ;D

jureit skrev:
Jag tycker mer det låter som att det är orginalen du börjar tröttna på?
Nja, hur ska jag säga... Jag är trött på att orginalen är så dyra jämfört med "samma" i s.k. OEM-utförande, typ ovan. Om CO hade tagit t.ex. 895:- eller 995:- hade det liksom var mer "naturligt".

Jag vet inte, men det är irriterande. Är nog lite trött på mig själv som inte tog mig tid att kontrollera marknaden ordentligt.

Hmm, inte för att jag är en B&D älskare ;) men jag törs nästan till 110% garantera att materialet, likheten till trots, i BD är mycket bättre än i classes.

Likheten eller utseendet säger inget om konstruktion, material eller innehåll.

Det jag funderar på är varför dom måste ha denna extra plast mellan handtag och motor... är konstruktionen så vek? Proffsverktyg som är både mindre, lättare och enklare i kontruktionen slår hårdare och håller flera gånger bättre.

Tål att sägas igen: "man får vad man betalar för"

Jag har själv erfarit det flera gånger innan jag slutade helt att köpa billiga märken.

Gällande OEM. I fall som dessa och även andra så finns det skillnader. Även om exakt samma fabrik och samma pressar har gjort dessa maskiner så kanske B&D hade en spec på plasten som säger att den måste vara kemiskt sammansatt på detta vis. CO kanske bara hade ett krav... det ska va billigt!!

Många av dessa CO maskiner och liknande är så rappliga att dom faller sönder nästan innan man börjat använda dem.

Jo, Fredells säljer eller sålde för nån vecka sedan en AEG hammare för ~1500:-. Jag vet ju vilken jag skulle ta. :)

Av 'geschwint' svar att dömma så är det inget fel - rent kvalitetsmässigt - på den B&D:n jag köpt. Däremot så är kvaliteten på CO:s lite tveksam, trots den visuella likheten.

Jag känner att B&D har bättre kvalitet än CO:s, men förhållandet mellan B&D och AEG vet jag ingenting om.

Kanske ska förtydliga att jag har köpt den för att från tid till annan borra i _hård_ betong samt lättbetong (mest 5,5mm och 8mm). Jag bor i lägenhet. Enligt butiken som jag köpte den hos så skulle denna B&D vara ett bra komplement till min "utrustning".

Jag har tidigare jobbat med tradtionell slagborr (BOSCH) och har tröttnat på allt nötande det innebär.

Tack för Era kommentarer/synpunkter.

PS Jag vet att yrkesutövare har helt annan utrsutning. Min är mer för GDS-bruk.

GDS är inte att förakta 8) Vi lirar alla i den ligan, eller hur ;D

AEG är ett mellan proffsmärke med okänd framtid då det blivit sålt till nån chinops tillverkare. Bor du i lägenhet och inte kommer att göra mycket mer än det du beskrev, då är B&D ett alldeles utmärkt val.

Det jag fått höra om billiga borrhammare är att dom är för starka för sitt eget bästa, dvs dom slår som ett proffs men dom håller inte för det då materialet inte pallar.

geschwint skrev:
Det jag fått höra om billiga borrhammare är att dom är för starka för sitt eget bästa, dvs dom slår som ett proffs men dom håller inte för det då materialet inte pallar.
Nu börjar vi komma någon vart i diskussionen. Man kanske kan säga att "hjärtat" i maskinen klarar sig ganska bra, men "kroppen" pallar inte...

På classes maskin - och ditt kemiska exempel - går det då tämligen lätt att dra slutsatser.

Bra input, 'geschwint'!

Hmm... Black & Decker äger DeWalt och det skulle inte förvåna mig det minsta om de har ett finger med i spelet i vissa fabriker runtom i världen och varför skulle de inte kunna ha det?

Black & Decker har gjort det valet att de har två separata varumärken eller tre eftersom DeWalt fortfarande tydligen är gråa i tyskland under namnet ELU, jopp ELU och DeWalt är samma maskiner.

Bosch går ut under sitt koncernnamn och säljer produkter med färgkodning som även AEG gör och t ex Hilti och Festo säljer inget alls för GDS marknaden, de säljer enbart för "proffs".

Det finns säkert en hel del gemensamma komponenter men det är en rätt stor skillnad, man köper även service och tillgång på reservdelar, där kan man dock ifrågasätta Hilti *morr*och givetvis så är det en "viss" skillnad på t ex en röd B&D maskin och en DW samt en grön och blå Bosch, t ex lager, tätningar, passningar, elektronik mm och som geschwint skrev även plastens specifikationer, skall man spara pengar med billig plast eller kosta på? Den som tvivlar kan ta en maskin av varje modell, hålla den i handen, testa dem och därefter köpa den som känns bäst och som passar plånboken. Det ligger knappast bly i "proffsmaskinerna" för att få upp vikten.

Pressverktyg är svindyra och fabrikanterna försöker nog få sina utvecklingskostnader betalda till nästan varje pris och det har väl egentligen gynnat alla? Verktyg som förr enbart fanns till proffsprser finns nu till priser som de flesta har råd med men man kanske inte skall begära att allihopa skall hålla lika bra, ha samma prestanda och kosta lika mycket?

Bara lite funderingar...
/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.