Hej!
Jag har noterat sen en tid tillbaka att mitt värmesystem tappar i tryck över tid. Efter kanske en månad så har trycket gått från 1bar till 0,5 bar. Misstänker att det säkerhetsventilen. Dels för att jag inte noterat något läckage vid radiatorer eller golvvärme shunt. Och att det läcker väldigt långsamt.
Dessutom har jag sett lite vatten i röret som ska leda bort vattnet efter säkerhetsventilen.
Bifogar bilder på säkerhetsventilen, vad behöver jag veta när jag ska köpa ny?
Antar man släpper ut vatten via ventilen tills trycker är nere i noll sen börjar man demontera den gamla ventilen. Några tips?
Jag har noterat sen en tid tillbaka att mitt värmesystem tappar i tryck över tid. Efter kanske en månad så har trycket gått från 1bar till 0,5 bar. Misstänker att det säkerhetsventilen. Dels för att jag inte noterat något läckage vid radiatorer eller golvvärme shunt. Och att det läcker väldigt långsamt.
Dessutom har jag sett lite vatten i röret som ska leda bort vattnet efter säkerhetsventilen.
Bifogar bilder på säkerhetsventilen, vad behöver jag veta när jag ska köpa ny?
Antar man släpper ut vatten via ventilen tills trycker är nere i noll sen börjar man demontera den gamla ventilen. Några tips?
Börja med att kolla förtrycket i expansionskärlet.
Nej, lufttrycket när det är tomt på vatten.
Tappa ut vatten så att trycket går ner under 0,5bar och kolla så att det finns mer på luften.
Tappa ut vatten så att trycket går ner under 0,5bar och kolla så att det finns mer på luften.
Ja, då finns det ingen expantionsvolym alls. Det resulterar i att trycket stiger när det blir varmt i systemet och vatten släpps ut genom säkerhetsventilen. Testa att pumpa i luft i kärlet, med lite tur räcker det.
Enligt märkningen ska det vara 0,5 bar, kan det stämma? Och vid vilket vattentryck?D Daniel 109 skrev:
Husägare
· Norra Roslagen
· 265 inlägg
Oavsett om det visar sig att förtrycket i kärlet är tomt så håll koll på säkerhetsventilen efteråt. Ventilen som sitter hos dig tycker jag ovanligt ofta får svårt att hålla tätt.
Det är normalt tryck vid leverans och fungerar i allmänhet bra. Men lämpligt tryck beror på anläggningen. Det trycket ska det vara när det är tomt på vatten. Dvs när systemtrycket är lägre än lufttrycket.
Så jag bör släppa på vattentrycket helt sen pumpa upp lufttrycket till 0,5 bar?D Daniel 109 skrev:
Klicka här för att svara