Hej, efter ett par veckors semester då jag inte klippt gräset kommer jag hem till en gräsmatta som har fått ett tjugotal nya växter som på bilden. De har vuxit upp nästan 50 cm på 16 dagar. Blir orolig att det är parkslide och ville kolla med er, vad tror ni, är det parkslide?

• Ogräs med gröna blad som sticker upp bland gräs på en gräsmatta, misstänkt för att vara parkslide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön bladväxt i gräsmatta som misstänks vara parkslide, ca 50 cm hög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är det inte.

Tack för snabbt svar, vet du vad det kan vara, blev överraskad av hur snabbt de kommit upp.

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
Om det snart börjar komma klasar med blomknoppar hade jag gissat druvfläder.

• Gilla
NiklasFr
  • Laddar…
Om du har Google-appen på telefonen kan du göra en sökning via telefonens kamera.
Funktionen kallas "Google Lens" och här kan du läsa mer om hur det funkar.
Google Lens

• Gilla
NiklasFr
  • Laddar…
Fairlane
Jag har en app som heter PlantNet som jag tycker är bra. Man fotar den växt man funderar på och får ett förslag på vad det är.

• Gilla
NiklasFr
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Om det snart börjar komma klasar med blomknoppar hade jag gissat druvfläder.
Nej, det är inte druvfläder heller. Det är helt fel blad. De blommar för övrigt tidigt på sommaren.

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte druvfläder heller. Det är helt fel blad. De blommar för övrigt tidigt på sommaren.
Det är någon form av rotskott, fick upp en rot som låg ytligt och var ca 4 cm i diameter och ca 1,5m men den gick av så tror att den sträcker sig betydligt längre.

Har du körsbär eller plommon i närheten? Jag har en prydnadskörsbär vars ymp för en tynande tillvaro men vars grundstam glatt producerar liknande blad.

• Gilla
NiklasFr
  • Laddar…
Körsbär har hackiga bladkanter. Plommon har rundare blad.

Det är sälg (vide) skulle jag säga.

• Gilla
NiklasFr
  • Laddar…
Rekommenderar Facebookgruppen Vilken växt. Blixtsnabba svar av folk med närmast encyklopediska kunskaper om växter :D

Tack! Testar den gruppen direkt!

• Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.