Hittade ett i mitt tycke fint trägolv under plastmatta och masonitskivor. Skulle gärna vilja ha trägolvet synligt istället för att lägga klickgolv ovanpå. Men efter ett stambyte är en del av golvbrädorna uppsågade och sedan ditsatta igen. Kan man göra detta snyggt? Först tänkte jag att jag kunde ta upp hela golvet och lägga pussel med det så att skarvarna ligger på olika ställen, men jag inser att jag aldrig skulle orka det och tveksamt om det skulle bli snyggt med alla spikar som måste dras ut.
En variant är att lägga en matta på stället med skarvarna, men det passar liksom inte med en matta i ett hörn av ett rum. Några bra idéer från er andra? Jag försöker gärna snickra själv, men har inte mycket erfarenhet.
 
  • Ett tomt rum med trägolv, vit vägg och grön gardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med synliga skarvar, grönt draperi, vit dörrkarm, sliten yta, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr har man ju inte varit så noggranna när man lagt tillbaka plankorna men det är lite charmigt. Jag skulle ersätta den ljusa plankan med en som passar bättre och sedan slipa golvet. Sedan kan du lägga på pigmenterad hårdvaxolja och knappt så någon skillnad men ändå behålla känslan av gammalt golv.

Lycka till!
 
Om du bara slipar och behandlar kommer det se väldigt mycket bättre ut. Men frågan är om det inte är ett undergolv, som är tänkt att ha något på.
 
S Småbrukaren skrev:
Tyvärr har man ju inte varit så noggranna när man lagt tillbaka plankorna men det är lite charmigt. Jag skulle ersätta den ljusa plankan med en som passar bättre och sedan slipa golvet. Sedan kan du lägga på pigmenterad hårdvaxolja och knappt så någon skillnad men ändå behålla känslan av gammalt golv.

Lycka till!
Tack för tipset!
 
S Svante Svenson skrev:
Om du bara slipar och behandlar kommer det se väldigt mycket bättre ut. Men frågan är om det inte är ett undergolv, som är tänkt att ha något på.
Det är säkert ett undergolv tror jag också, men det var så fint tyckte jag 👍. Slipa och behandla får jag kolla upp hur man gör, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.