Hej,

Vi gjorde nya badrum förra året. Efter massa fel skador och krångle från rörmokare och elektriker så kanske det får bli en större sak utav detta. Dock är ju alal lagar så diffusa.
Är det någon som vet något om reglerna kring detta när en elektriker lämnar badrummet ojordat?
Är det olagligt och kan det straffa honom eller företaget?

Vad är ojordat? Sitter det eluttag som inte är jordade/skyddade av jordfelsbrytare?

Om du nu vet att eluttag inte är ojordade så borde det naturliga vara att du ringer till företaget och ber dom pronto komma ut och fixa detta.

Redigerat:
Det är du som fastighetsägare som ansvarar för att installationer är korrekta. Har du då anlitat någon nyligen som gjort något fel ska ju detta såklart påtalas.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag gjorde det. Påpekade att de ej jordat klart å de skulle komma men kom aldrig

Elsäkerhetsagen är tydlig kring ansvaret. Det är du som anläggningsinnehavare som ansvarar för säkerheten.

Skyldigheter i fråga om elektriska anläggningar
6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att
1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och
2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.

28 § Om en personskada eller sakskada orsakas av el från en starkströmsanläggning, ska innehavaren av den starkströmsanläggning som elen senast kommit från ersätta skadan. Skadeståndsansvaret gäller även om det inte följer av allmänna skadeståndsbestämmelser.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Men vad är det som lämnats ojordat? Är det tex uttag eller en golvvärme så får den inte tas i bruk om det inte är korrekt utfört. Är det en armatur med förstärkt/dubbel isolering får den inte jordas.

• Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
A AlwaysAndForever skrev:
Är det någon som vet något om reglerna kring detta när en elektriker lämnar badrummet ojordat?
När en elfirma lämnar över anläggningen till dig så ska den vara korrekt utförd och kontrollerad. Först därefter tar du över ansvaret. Då du som lekman har små möjligheter att kontrollera att elfirman verkligen har lämnat ifrån sig en korrekt anläggning så är det än mer viktigt att de sköter sig på denna punkt. Annars kan elsäkerhetsverket gripa in med en reprimand. Så kontakta elfirman, eller elsäkerhetsverket.

Men, för sakens skulle vore det bra att förstå vad som de ha lämnat "ojordat". Det kanske bara är ett missförstånd. Du behöver dock vara medveten om att ifall det faktiskt finns ett farligt fel här och elsäkerhetsverket kommer in i bilden så är det du som är skyldig att skyndsamt åtgärda felet. Kompensation av elfirman är steg 2.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Hej, ni får ursäkta min dåliga förklaring. Kan som sagt inget sådant här. Vi bor alltså i en villa och anlitade en snickare som skulle göra om tak och kakla badrum mm. Han anlitade i sin tur en rörfirma som de i sin tur även hade en elektriker. De skulle fixa elen och allt. Sådana skaer som behövs göras i nytt badrum.
Vi bor i 70 tala villa så huset är inte fullt jordat. Ovanvåningen framför allt. Uttag osv. Så när han satte in ett eluttag i badrummet, som vi ska kunna använda om tex en dag vill sätta in nåt mer som kräver el i badrum osv.
Den var alltså inte jordad, som jag då förstått det. Elektrikern behövde dra jord till det uttaget på nåt vis. Han fick å letade massa lösningar mm å massa omstänsiga saker.
När badrummen sen var klara (bortsett från skador silikon fläckar annan skit som rörmokarna gjort) så har inte elektrikern jordat klart. Så jag ringer honom å ifrågasätter detta. Varpå han säger att han har fullt upp denna vecka å sen går på semester. Var på Jah frågar ifrågasätter att det skulle vara klart å han säger att han vet inget för han får bara jobben av sin ledare..
Jag pratar itne med ledaren för han gick på semester. Men ringer chefen för företaget då de även som sagt gjort massa andra fel som jag krävde fixades. Bland annat hål i väggen, märken i parkett golv, silikon fläckar på vägg å nya kommod å jättefult gjort osv. Men det är en annan historia.
Å han säger inget heller om fixa elen. Utan de ska komma efter semestern. Vilket de sen inte gör..

Tillslut fick vi hem en annan elektriker som fixade det och på ett bättre vis än den andra mumlade om. Den elektrikern sa att det är olagligt att de lämnade det så.

Iaf det jag nu då undrar är om det stämmer och något jag kan påvisa och använda i vår faktura fejd efter all skit vi fått gå igenom mm. Som sagt är en lång historia.

Så de monterade ett uttag med skyddsjordsbleck men anslöt ingen skyddsjordsledare till det pga att de inte fann någon sådan? Och uttaget driftsattes sedan, med enbart fas och nolla ansluten?
Ja, i så fall begick de ett allvarligt fel genom att driftsätta och lämna över denna installation. Sådant får helt enkelt inte förekomma. Om de hade problem skulle uttaget aldrig ha kopplats in. Jag hoppas att du fick en JFB installerad samtidigt.

Vad du har för "case" mot firman kan jag inte uttala mig om. De bör ju få helt klart för sig att man inte gör så, så att de aldrig upprepar misstaget. Kanske kan elsäkerhetsverket intressera sig för att göra en tillsyn.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så de monterade ett uttag med skyddsjordsbleck men anslöt ingen skyddsjordsledare till det pga att de inte fann någon sådan? Och uttaget driftsattes sedan, med enbart fas och nolla ansluten?
Ja, i så fall begick de ett allvarligt fel genom att driftsätta och lämna över denna installation. Sådant får helt enkelt inte förekomma. Om de hade problem skulle uttaget aldrig ha kopplats in. Jag hoppas att du fick en JFB installerad samtidigt.

Vad du har för "case" mot firman kan jag inte uttala mig om. De bör ju få helt klart för sig att man inte gör så, så att de aldrig upprepar misstaget. Kanske kan elsäkerhetsverket intressera sig för att göra en tillsyn.
Ringde elsäkerhetsverket idag för att dubbelkolla hur det ligger till, men de hade inte öppet då.
Skulle ringa imorn igen.
Allt du skriver ovan förstår inte jag då jag som sagt kan noll om detta.
Jag vet bara att denna sattes in. Bifogar bild och han skulle jorda till dit för det fanns inte jord på ovanvåningen. Mer fattar inte jag ttp haha

• Vit väggströmbrytare utan synlig jordning installerad nära lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
A AlwaysAndForever skrev:
Ringde elsäkerhetsverket idag för att dubbelkolla hur det ligger till, men de hade inte öppet då.
Skulle ringa imorn igen.
Allt du skriver ovan förstår inte jag då jag som sagt kan noll om detta.
Jag vet bara att denna sattes in. Bifogar bild och han skulle jorda till dit för det fanns inte jord på ovanvåningen. Mer fattar inte jag ttp haha
Sitter uttaget uppe vid taket ?

Läckert :)

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Sitter uttaget uppe vid taket ?

Läckert :)
Haha japp. Va tydligen bäst så. Men va väl främst fall vi ville ha en sådan där varm stång haha tappa totalt namnet.

Hur ser uttaget ut om du lyfter på locken?

useless useless skrev:
Hur ser uttaget ut om du lyfter på locken?
Hehe ja du dit når jag inte så har inte tittat. Men kan fota detm vad avgör det?
Nu är det iaf jordat av en annan elektriker

• Wow
Pin
  • Laddar…
Skyddas det av en jordfelsbrytare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.