Min bostadsrättsförening beslutade för ett tag sedan att installera vattenmätare i alla 47 lägenheter. Vi bor i radhus med källare och två plan. Det visade sig att flera av lägenheterna var ihop kopplade. Vår lägenhet gav vatten till grannen osv.
Detta har inneburit att man tagit bort ett antal rör i vår lägenhet som gick in till grannen. I badrummet blev det klart värst, se bild.
Jag undrar om vi bara ska acceptera detta eller om det finns något vi kan göra. Vi kan slipa och måla över men det kommer att synas. Försämrar det värdet på vår lägenhet?
Detta har inneburit att man tagit bort ett antal rör i vår lägenhet som gick in till grannen. I badrummet blev det klart värst, se bild.
Jag undrar om vi bara ska acceptera detta eller om det finns något vi kan göra. Vi kan slipa och måla över men det kommer att synas. Försämrar det värdet på vår lägenhet?
Vart är hålen någonstans i huset?
Är det i källaren i ett skrymsle där man inte är så ofta så skulle jag bara försöka snygga till det med att slipa å måla det, är det silikon så får du nog peta bort det å lägga dit målarfog istället.
Är det däremot på ett ställe där det syns ordentligt där man vistas varje dag så skulle väl jag iaf kräva att få den som gjorde jobbet att snygga till det så att det inte syns.
Är det i källaren i ett skrymsle där man inte är så ofta så skulle jag bara försöka snygga till det med att slipa å måla det, är det silikon så får du nog peta bort det å lägga dit målarfog istället.
Är det däremot på ett ställe där det syns ordentligt där man vistas varje dag så skulle väl jag iaf kräva att få den som gjorde jobbet att snygga till det så att det inte syns.
Hade aldrig godkänt det, klart att det kommer ge er ett sämre läge/lägre pris om ni vill sälja
Kräv att föreningen står för renovering av badrummet !
Föreningen måste ju ha beslutat att göra denna ändring pga olika anledningar bl.a hög vattenräkning kanske, då får man också räkna in i kalkylen vad det kostar att snygga till på ett proffsigt sätt
Kräv att föreningen står för renovering av badrummet !
Föreningen måste ju ha beslutat att göra denna ändring pga olika anledningar bl.a hög vattenräkning kanske, då får man också räkna in i kalkylen vad det kostar att snygga till på ett proffsigt sätt
Tack för svaren! Hålen sitter väldigt synligt i vårt badrum. Jag ska prata med föreningen. Är det fler som har synpunkter tar jag tacksamt emot dem. Känns som om jag behöver ha bra argument för att vi ska få någon hjälp.
fast tittar man på hur det ser ut i övrigt så lär väl knappast lite silicon i hålen försämra värdet direkt...........Det är ju uppenbarligen kakel under som är målat ett antal gånger och dessutom inte särskilt snyggt och rent är det inte heller så jag kan då inte se att det där ska förändra något.
Man kan förvisso få det lite snyggare än sådär med lite skrapa och fog och ny färg.
Man kan förvisso få det lite snyggare än sådär med lite skrapa och fog och ny färg.
Att det inte ser snyggt och rent ut beror på att de har varit där och jobbat precis. Det är inte målat kakel utan målad matta. Det är sammanlagt 12 lägenheter som fått liknande åverkan. Alla med olika nya badrum. Vi hade inte tänkt göra om vårat badrum på länge eftersom det funkar perfekt i övrigt.
Om man har massa pengar och kan renovera själv kanske detta är ett litet problem men alla har det inte så.
Om man har massa pengar och kan renovera själv kanske detta är ett litet problem men alla har det inte så.
Man måste jämföra med hur det såg ut innan rören togs bort, det var kanske inte heller så vackert? Annars är ett alternativ att lägga tillbaka rören med änden bara kapad inne i väggen och inte ansluten i andra änden. Att kräva att föreningen renoverar badrummet är både absurt och kortsiktigt, det är medlemmarna som får betala, dvs i slutändan man själv ändå.
Däremot tycker jag att hålen borde lämnats i något bättre skick än på bilden om det är ett proffs som varit framme, och det har man ju rätt att kräva att det ska vara.
Förklara att ni inte är nöjda, och om det inte räcker så ifrågasätt om det är fackmannamässigt utfört.
Däremot tycker jag att hålen borde lämnats i något bättre skick än på bilden om det är ett proffs som varit framme, och det har man ju rätt att kräva att det ska vara.
Förklara att ni inte är nöjda, och om det inte räcker så ifrågasätt om det är fackmannamässigt utfört.
Jag är nog mest oroad över om vatten kan krypa in under/bakom mattan och in i väggen. Risken beror naturligtvis på hur vattenutsatt området är. Är det i duschen skulle jag vara rätt oroad över att få en vattenskada på sikt. Är dock inte helt lätt att bedöma utifrån endast foto.lsobib skrev:
Tack för svaret! Rören sitter under handfatet och precis bredvid badkaret (litet badrum).Alfredo skrev:
Det ser ut som om rörhålen sitter med avståndet ungefär cc 40 mm från varandra. Då skulle jag köpa en rostfri bricka för väggenomföring av två rör (c:a 200 och plugga dem med två 22 mm proppar (ytterligare 200 så ser det helproffsigt ut. Den fyrkantiga brickan + pluggarna tätar då 100 %-igt för vattenläckage. Dyrt kanske men smakar det så kostar det. Annars håller jag med övriga om att med tanke på hur det ser ut i övrigt kan man inte kräva att föreningen gör några större arrangemang för att dölja spåren efter förändringarna.
Det var en bra idé! Och man kan ju använda den även om hålen inte sitter exakt 40mm ifrån varandra, så länge de täcks av brickan och inte interfererar med monteringshålen.bjurel skrev:Det ser ut som om rörhålen sitter med avståndet ungefär cc 40 mm från varandra. Då skulle jag köpa en rostfri bricka för väggenomföring av två rör (c:a 200 och plugga dem med två 22 mm proppar (ytterligare 200 så ser det helproffsigt ut. Den fyrkantiga brickan + pluggarna tätar då 100 %-igt för vattenläckage. Dyrt kanske men smakar det så kostar det. Annars håller jag med övriga om att med tanke på hur det ser ut i övrigt kan man inte kräva att föreningen gör några större arrangemang för att dölja spåren efter förändringarna.
Det är en kostnad som föreningen kan ta för att få det bra gjort, inte så hög. Kanske till och med vad som krävs för att det ska vara fackmannamässigt?