Hej! Är rätt kass på EL men däremot har jag stor respekt och alltid lite nojjig för detta.
i mitt v-rum finns bara ojordade eluttag (el elementen som finns där vet jag inte, dom går rakt in i väggen)
har nu dragit en jordad skarvsladd från köket in till v-rummet till luftvärmepumpen som sitter högt upp på väggen.
har förstått att man inte ska göra på detta sätt men funkar det ändå eftersom luftvärmepumpen sitter så högt upp? ( tänker att jag aldrig kommer ta i pumpen och kunna nå någonting annat)
eller ska jag koppla in pumpen i ojordat uttag?
den jordade skarvsladden i sig är väl ingen fara eller? Den går längst väggen bredvid ojordade uttag och ojordade apparater.


många frågor från en som inte förstår sig på detta.


/Jensen
 
Det du skall göra är att få pumpen fast installerad med arbetsbrytare och egen säkring.
Alternativt vägguttag och stickpropp.
Om det är helt omöjligt med egen säkring så kan den samsas med annat.

Inget annat duger.
 
Ok tack för svar.
det finns ett ojordat uttag nedanför pumpen, är det ett bättre alternativ säkerhetsmässigt att använda det istället för skarvsladden från köket?
läser runt lite på forum och det verkar vara nedslag på att blanda ojordat med jordat...
 
Ett problem att inte ha pumpen kopplad till egen säkring är att den kan sluta fungera om du överbelastar proppen du ansluter kontakten till.
Som redan sagts, är det enda riktiga att ansluta den med en fast installation.
 
Jensen888 skrev:
Ok tack för svar.
det finns ett ojordat uttag nedanför pumpen, är det ett bättre alternativ säkerhetsmässigt att använda det istället för skarvsladden från köket?
läser runt lite på forum och det verkar vara nedslag på att blanda ojordat med jordat...
Pumpen skall anslutas till jordat uttag.
Inga skarvsladdar eller dylika tattarlösningar.

Åtgärda.
 
Förutom en bättre inkoppling kvarstår frågan om du kan använda en jordad LVP i rummet. Du tänker rätt i att hålla den utom räckhåll från annat. Det får inte finnas en naturlig möjlighet att nå både LVPn och något annat som har ett ledande hölje. Men nu har väl inte LVPn något metallhölje som är jordat heller?

Att LVPn kräver skyddsjord kan vara för avstörning eller för utedelen.
 
Har aldrig sett någon innedel till LVP som haft åtkomliga metalldelar.
 
Detta har avhandlats tidigare på forumet.
Värmepumpen SKALL jordas. Eftersom man inte får blanda ojordade och jordade uttag (även skarvsladdar) i samma rum så finns bara två alternativ:

1) Anslut pumpen fast med jord via en arbetsbrytare (det är ok eftersom innedelen inte har beröringsbara metalldelar och man därmed inte satt upp något jordat uttag som skulle kunna missbrukas till annat).

2) Jorda samtliga uttag i rummet och anslut pumpen med stickpropp.
 
Förtydligande av varför det inte får finnas berörbara skyddsjordade delar.

Gamla ojordade uttag (Klass 0) användes i utrymmen där man räknade med att sannolikheten för att en person fick kontakt med en strömförande del samtidigt som de hade kontakt med jord var minimal. Att i ett sånt rum föra in en skyddsjordad berörbar del innebär att man tar bort en nivå av skydd. I ett rum med ojordade uttag får det alltså inte finnas berörbar jord. (Ofta finns det tyvärr vattenradiatorer som har jord.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.