Hej! Jag har en IVT ht plus c7. P.g.a en del strull med tryckkärl tappade tryck, har nyss bytt tryckkärl och båda säkerhetsventilerna. Nu upptäckte jag att det rinner ut ca 0.5 liter vatten i brunnen när man använder varmvatten speciellt när man duschar. Undrar om det är är nimalt.
 
tommib
När rinner det ut? Det är normalt att det kommer ut vatten när varmvattenberedaren gör varmvatten pga expansionen när temperaturen ökar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hej. Det rinner ut när man duschar, då går det åt mer varmvatten.
 
tommib
Var rinner det ut? Via säkerhetsventilen? På något annat ställe?
 
Det rinner ut via säkerhetsventil och rör som går till golvbrunnen. Det borde vara säkerhetsventilen från varmvattenberedaren med tanke p att det rinner ut när man duschar.
 
hur mycket, några dl - halv liter per stor vattenuttag (som rejäl dusch) och därefter uppvärmning efteråt är normalt - men är det betydligt mer än så, så är det dags att jaga felorsak.
 
Peyzar Peyzar skrev:
Hej! Jag har en IVT ht plus c7. P.g.a en del strull med tryckkärl tappade tryck, har nyss bytt tryckkärl och båda säkerhetsventilerna. Nu upptäckte jag att det rinner ut ca 0.5 liter vatten i brunnen när man använder varmvatten speciellt när man duschar. Undrar om det är är nimalt.
nej skall inte ske kolla tryckkärlet igen och säv
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Att det rinner ut lite vatten ur en beredare är helt normalt. Är det riktigt gjort så har man lagt ett rör till en golvbrunn för det vatten som rinner ut.
 
D Dilato skrev:
Jag har aldrig sett något vatten ur övertrycksventilen, men jag har expansionskärl på varmvattnet.

Typ en sån här.
[länk]
jag har 10 beredare vrån 300l till 3000l och aldrig haft denna typ av "läckage"
 
returen returen skrev:
jag har 10 beredare vrån 300l till 3000l och aldrig haft denna typ av "läckage"
Då har du trasig backventil på samtliga beredare eller läckage på varmvattensystemet.
Vatten som värms upp expanderar och måste släppas ut genom säkerhetsventilen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Säkerhetsventil sitter den vid bruksvatteninloppet på varmvattenberedaren? När säkerhetsventilen då öppnar, vilket den gör vid ca 9 bar, då kommer det ut kallvatten(inte varmvatten).

Det är så att efter en dusch då en hel del varmvatten förbrukas, då fylls varmvattenberedaren på med kallt bruksvatten som ska då värmas. Vid uppvärmningen av det vattnet till ca 70 oC eller vad det kan vara, ökar volymen på vattnet i varmvattenberedaren pga vattnet ökar i volym vid värmning.
Det sitter också en backventil vid inloppet varmvattenberedaren, så volymutvidgningen kan inte gå baklänges den vägen(och får heller inte göra det) : enda vägen det kan rymma på är via säkerhetsventilen som öppnar och släpper ut så mycket så att trycket i varmvattenbereraden minskar.

Har man i fastigheten redan högt bruksvattentryck, då finns mindre marginal vid uppvärmningen av vattnet i varmvattenberedaren, och mer släpps ut via säkerhetsventilen.
Vi har högt bruksvattentryck hela 6,0 bar övertryck jämfört atmosfärstryck(kommunalt vatten). Varmvattenberedaren är på 80 Liter. Det gjorde att kom ut en kaffekopp vatten via säkerhetsventilen efter en dusch.

Vi löste det genom att som Dilato också tydligen har det, nämligen att monterade ett expansionskärl på kalla sidan varmvattenberedaren(konstruktionstryck 10 bar). Då fångar det expansionskärlet upp vattnets värmeutvidgning, ingen vatten kommer ut ur säkerhetsventilen. (dock Dilato länkar till ett expansionskärl som verkar ha konstruktionstryck på bara 4 bar, det går inte att ha det på bruksvattnet, risk att det spricker. Expansionskärlet måste tåla minst samma tryck som säkerhetsventilen.)
(man har hört att rörmokare "jackar" backventilen (alltså skadar den litet så den kan läcka) så att det läcker litet baklänges via den då vattnets värms i varmvattenberedaren, och då öppnar inte säkerhetsventilen. Men det är ett fultrick.
 
Redigerat:
Att sabotera backventilen är ju att riskera sitt eget dricksvatten, så det bör man absolut undvika.
Och att vattnet utvidgas/ökar i tryck under uppvärmning är som sagt naturlagar som inte är mycket att göra något åt. Hur mycket det blir beror på vilket tryck ni har på ledningarna till huset, hur stor varmvattenberedare ni har och hur varmt vatten ni gör.

Så länge man har en bra ordnad avrinning från varmvattenberedaren så är det inte något fel att låta vattnet gå ut den vägen. (För min del går det till ett avlopp i hobbyrummet som riskerar att torka och börja lukta utan de decilitrarna som kommer, så det är till och med fördelaktigt)

Om man inte har något praktiskt sätt att leda bort vattnet kan man som sagt sätta in ett expansionskärl för att hantera det istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.