S slurppe99 skrev:
Men att moderna värmepumpar har bättre cop
Vilket gör att mer energi tas ur hålet och mindre från elnätet => större belastning på hålet. Dvs, inte nödvändigtvis bra om man har ett hål som är för kort (oavsett hur långt eller kort hålet är).
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Jag gjorde ett inlägg att det fanns värmepumpar som är anpassade även för korta borrhål. Som u reagerade på. Du rekommendera ett djupare borrhål. Varför inte då samtidigt rekommendera två borrhål som vissa nu vill ha för att vara säkra.
Poängen är att dessa pumpar inte är anpassade för korta hål i den bemärkelsen att problemet med ett för kort hål löses med pumpen. Det problemet går inte att lösa. Den sk anpassningen består i att det finns en logik för att övervaka temperaturen i hålet - finns det någon modern inverterpump som INTE har det (jag vet inte, det känns inte som en unik funktion, Termia har det, Nibe har det, antar att CTC och IVT har det också?).

Djupare borrhåll => nytt borrhål. Det finns ingen som förlänger ett hål. Borrar man ett hål till kopplar man säkerligen ihop nytt och gammalt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Det har jag inte heller påstått. Men att moderna värmepumpar har bättre cop. Vilket gör att dessa även drar mindre ström.
Om borrhålet är för klent så kommer det i praktiken resultera i mer eltillskott. Kompressorns drivenergi är en del av den energi värmepumpen producerar. Minskar mängden drivenergi på grund av bättre COP (och mängden energi från det underdimensionerad borrhålet är konstant) så måste energin ersättas av elpatronen.
Summan av mängden köpt energi är dock i princip densamma.


Enkel matematik...
 
MathiasS MathiasS skrev:
finns det någon modern inverterpump som INTE har det (jag vet inte, det känns inte som en unik funktion, Termia har det, Nibe har det, antar att CTC och IVT har det också?).
Nej, alla har den funktionen. Sen slår vissa tillverkares säljavdelning extra hårt på stora trumman och påstår att det är någon unik teknik som gör att klena borrhål skulle fungera bättre på något magiskt vis.
 
  • Gilla
EdwinG84 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, alla har den funktionen. Sen slår vissa tillverkares säljavdelning extra hårt på stora trumman och påstår att det är någon unik teknik som gör att klena borrhål skulle fungera bättre på något magiskt vis.
Egentligen är det lite irriterande att man inte bygger in samma logik i onoffpumparna som vi diskuterade tidigare - det är ju inte svårare att göra där. Istället för att dra ner på effekten drar man ner på tillåten gångtid (dvs lägre energiuttag). Det får exakt samma resultat hur borrhålets perspektiv.
 
useless useless skrev:
Om borrhålet är för klent så kommer det i praktiken resultera i mer eltillskott. Kompressorns drivenergi är en del av den energi värmepumpen producerar. Minskar mängden drivenergi på grund av bättre COP (och mängden energi från det underdimensionerad borrhålet är konstant) så måste energin ersättas av elpatronen.
Summan av mängden köpt energi är dock i princip densamma.


Enkel matematik...
Får inte ihop ditt resonemang. Att mängden köpt energi inte minskar om ny pump har bättre Cop. Så du menar att en ny pump med bättre Cop kommer fortsätta att förbruka med en normalstor villa ca 6000-8000 kWh spetsenergi per år. jämfört med en 15-20 års gammal bergvärmepump.
 
S slurppe99 skrev:
villa ca 6000-8000 kWh spetsenergi per å
Om du ligger på gränsen för vad borrhålet kan leverera redan idag, varifrån ska dessa 8000kwh komma isåfall?

Om du inte ligger på gränsen kommer du kunna minska spetsen genom ett ökat energiuttag från hålet.
 
S slurppe99 skrev:
Så du menar att en ny pump med bättre Cop kommer fortsätta att förbruka med en normalstor villa ca 6000-8000 kWh spetsenergi per år. jämfört med en 15-20 års gammal bergvärmepump.
Mitt resonemang gällde då man maximerar energiuttaget ur ett underdimensionerat borrhål. En bättre pump kommer såklart minska elförbrukningen under resten av året då inte borrhålet är begränsningen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om du ligger på gränsen för vad borrhålet kan leverera redan idag, varifrån ska dessa 8000kwh komma isåfall?

Om du inte ligger på gränsen kommer du kunna minska spetsen genom ett ökat energiuttag från hålet.
Även om du tar max från borrhålet. Så bättre Cop påverkar ingenting?
 
useless useless skrev:
Mitt resonemang gällde då man maximerar energiuttaget ur ett underdimensionerat borrhål. En bättre pump kommer såklart minska elförbrukningen under resten av året då inte borrhålet är begränsningen.
Tack, då är jag med på resonemanget.
 
S slurppe99 skrev:
Även om du tar max från borrhålet. Så bättre Cop påverkar ingenting?
Det är inte så svartvitt. Som Useless säger så har du ju en fördel av bättre COP när hålet inte begränsar dig och även när hålet begränsar dig så är ju det en lång gråzon där du först får lägre temperatur på inkommande köldmedium/brine vilket i sig leder till lägre COP och i förlängningen till ett fruset hål som ibland bara innebär ett just ett fruset hål och låg COP och ibland innebär en sönderklämd kollektorslang som inte längre kan cirkulera brine.

Man ska förstås köpa en pump med så hög COP som det går, allt jag försöker säga är att det inte är någon mirakelmedicin mot för korta borrhål.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte så svartvitt. Som Useless säger så har du ju en fördel av bättre COP när hålet inte begränsar dig och även när hålet begränsar dig så är ju det en lång gråzon där du först får lägre temperatur på inkommande köldmedium/brine vilket i sig leder till lägre COP och i förlängningen till ett fruset hål som ibland bara innebär ett just ett fruset hål och låg COP och ibland innebär en sönderklämd kollektorslang som inte längre kan cirkulera brine.

Man ska förstås köpa en pump med så hög COP som det går, allt jag försöker säga är att det inte är någon mirakelmedicin mot för korta borrhål.
Nej men att det var ett alternativ. För honom när han frågade vad han skulle skaffa när pumpen nu var 17 år. Jag har en bekant som skaffade just en sådan Thermia. Som också har ett kort borrhål. Hennes spetsenergi har i varje fall även minskat.
 
S slurppe99 skrev:
Nej men att det var ett alternativ. För honom när han frågade vad han skulle skaffa när pumpen nu var 17 år. Jag har en bekant som skaffade just en sådan Thermia. Som också har ett kort borrhål. Hennes spetsenergi har i varje fall även minskat.
Kan även vara så att en gammal och sliten pump/kompressor inte längre ger samma effekt, så när den byts till en ny låt säga identisk så kan du få den effekten.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Nej men att det var ett alternativ. För honom när han frågade vad han skulle skaffa när pumpen nu var 17 år. Jag har en bekant som skaffade just en sådan Thermia. Som också har ett kort borrhål. Hennes spetsenergi har i varje fall även minskat.
Största vinsten är att en inverterpump kan dimensioneras för 100% effekttäckning - För 17 år sedan brukade man sällan dimensionera för mer än 60-70%. Att det befintliga borrhålet är klent tyder på att man kanske tll och med har ännu lägre täckning.
Högre effekttäckning gör att värmepumpen inte behöver något tillskott alls förutom den korta period borrhålet är för kallt för att nyttjas till 100%.

Resultatet hade blivit detsamma oavsett vilket fabrikat din bekant hade valt eftersom alla som sagt var har funktionen att begränsa kompressorfrekvensen när borrhålet blir kallt.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Och idag när solceller är populärt kanske en bvp vid byte kan fortsätta köra med ett hål som kräver lite tillskottsel och istället för att lägga pengar på extra borrhål lägga de pengarna på solceller.
Totala ekonomin är det som gäller, jag kommer att räkna på det som ett troligt alternativ.
 
  • Älska
slurppe99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.