M mrsnhp skrev:
Sopigt isolerat plankhus, byggt 1938, utbyggt 1955 med samma teknik. Men det är inget man ändrar i en handvändning. Så med dessa förutsättningar anser jag att borrhålet är för kort.

Just nu är framledning 42,8 (börvärde 44, så snart blir det tillskottsel igen eftersom kompressorn fortfarande kör kontinuerligt) och retur 34,9. Hur ska det se ut om det är optimalt?
I min värld är det rimligare att lägga pengarna på att isolera huset än att bränna mer pengar på värmepannan. Det är förstås inget man gör i en handvändning men å andra sidan har en sådan åtgärd en teknisk livslängd på flera hundra år om man gör det ordentligt....:)

Delta på värmebäraren brukar man vilja ha till 5-10grader så där finns ingen anledning att misstänka problem.
 
  • Gilla
Xidde och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
I min värld är det rimligare att lägga pengarna på att isolera huset än att bränna mer pengar på värmepannan. Det är förstås inget man gör i en handvändning men å andra sidan har en sådan åtgärd en teknisk livslängd på flera hundra år om man gör det ordentligt....:)

Delta på värmebäraren brukar man vilja ha till 5-10grader så där finns ingen anledning att misstänka problem.
Lite av det som konstaterats i tråden, se till helheten;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Sopigt isolerat plankhus, byggt 1938, utbyggt 1955 med samma teknik. Men det är inget man ändrar i en handvändning. Så med dessa förutsättningar anser jag att borrhålet är för kort.

Just nu är framledning 42,8 (börvärde 44, så snart blir det tillskottsel igen eftersom kompressorn fortfarande kör kontinuerligt) och retur 34,9. Hur ska det se ut om det är optimalt?
Om din framledning visar 42,8 och ditt börvärde 44 så har du ett värmeunderskott.För att räkna ner integralen måste framledningen komma över 44 grader som exempel 46.Då kommer den räkna ner integralen med 2steg/minut ner till 0.
 
V växelventil skrev:
Om din framledning visar 42,8 och ditt börvärde 44 så har du ett värmeunderskott.För att räkna ner integralen måste framledningen komma över 44 grader som exempel 46.Då kommer den räkna ner integralen med 2steg/minut ner till 0.
Jajjamen, integralen ligger på -362 just nu och sjunker. Ännu fortare nu eftersom det har blivit en grad kallare och börvärdet nu är 44. Snart går 3 kW eltillskott igång för andra gången idag. Den är inställd på -400 för eltillskott, vi kan såklart sänka det värdet men det flyttar nog bara fram problemet.
 
C
M mrsnhp skrev:
Jag tycker faktiskt inte att det är okej med konstant drift och ”lite tillskottsel” (nästan en timme) när det är mellan -4 och -7 grader och blåst.
Man kan tycka vad man vill, men det var så man ofta dimensionerade i en inte så avlägsen dåtid när elen var billig.
 
Ja, den kommer bara att jobba vidare innan eltillskott.
Integralen har man tidigare skruvat på och ökat men då utifrån att få färre start/stopp med pumpar som haft de problemen.
Tror att det kan vara bra för nya i tråden att läsa den från början för att förstå hur dialogen varit.;)
 
M mrsnhp skrev:
Jajjamen, integralen ligger på -362 just nu och sjunker. Ännu fortare nu eftersom det har blivit en grad kallare och börvärdet nu är 44. Snart går 3 kW eltillskott igång för andra gången idag. Den är inställd på -400 för eltillskott, vi kan såklart sänka det värdet men det flyttar nog bara fram problemet.

....men givet energipriserna nu, överväg att stänga av eltillskottet helt och låt det bli lite kallare inomhus. Nu är väl just denna vecka en tråkig vecka att göra det på eftersom det ser ut att bli kallt, men pumpen kommer ju ikapp lite senare istället.... Hur kallt blir det om du låter den gå utan elpatron?

Nu går jag iallafall och tänder en brasa i kaminen.....:)
 
MathiasS MathiasS skrev:
....men givet energipriserna nu, överväg att stänga av eltillskottet helt och låt det bli lite kallare inomhus. Nu är väl just denna vecka en tråkig vecka att göra det på eftersom det ser ut att bli kallt, men pumpen kommer ju ikapp lite senare istället.... Hur kallt blir det om du låter den gå utan elpatron?

Nu går jag iallafall och tänder en brasa i kaminen.....:)
Då börjar nog maken protestera :D Han påpekade nyss att vi har råd med rätt många timmar eltillskott om han jobbar en timme extra istället ;)

Kamin vore faktiskt inte dumt. Själv ska jag dra till gymmet. Där finns bastu :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
....men givet energipriserna nu, överväg att stänga av eltillskottet helt och låt det bli lite kallare inomhus. Nu är väl just denna vecka en tråkig vecka att göra det på eftersom det ser ut att bli kallt, men pumpen kommer ju ikapp lite senare istället.... Hur kallt blir det om du låter den gå utan elpatron?

Nu går jag iallafall och tänder en brasa i kaminen.....:)
Just nu
En brinnande vedkamin med tändsticksaskar på tegelgolv, mot vit vägg, järngaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Snailman
A AndersS skrev:
Du måste göra kalkylen på helheten för din fastighet, t.ex. vad som du själv förbrukar av el och det som kan säljas. Då kan du i kalkylen också lägga in extra borrhål som investeringskostnad. Först då vet du vad som är en bra investering för din fastighet.
Jag kollar inte ekonomin i detalj, jag tänker mera som att jag vill inte ge oljeshejkerna mer pengar och skaffar elbil, jag kör mest på sommarhalvåret då passar solceller bra så jag kan ladda bilen med egen ström.

Jag sätter in bergvärme med 100% täckning av värmebehovet men sätter även in ftx för bästa komfort, fast det är en större investering än frånluftsvärmepump och ventiler i väggarna.

Tyvärr har ju solcellerna stigit kraftigt i pris pga fraktpriser och pandemi och elbrist, så jag kommer att avvakta med solceller.

Jag ser på detta lite mera som man ser på ett kök, en del bygger ju dyra kök utan att laga så mycket bättre mat för det.:thinking:
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Snart är gradminuterna uppe i noll igen så att kompressorn får vila en kvart eller så :love:

4 timmar eltillskott sedan igår förmiddag. Kompressorn har kört konstant i 36 timmar. Inkommande brine är nere på -2,6.
Det har slutat blåsa, så vi har hela 19 grader inne och stabil temperatur :p

Linjediagram visar fluktuationer över tid, temperaturmätningar och kompressorstatus för ett system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrBusch
  • Laddar…
Du blir ju inte gladare, men;)
Hade man inte satt in bvp 2007 och t.ex. bara kört vidare med el eller olja som värmekälla hade det varit tre gånger så hög energiförbrukning idag för uppvärmning:cool:
Så jag som haft det före 2000 tycker att det ändå känns rätt bra idag när pumpen går konstant för då sparar jag energi och pengar:D
Nu vet jag ju inte hur länge ni varit husägare.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du blir ju inte gladare, men;)
Hade man inte satt in bvp 2007 och t.ex. bara kört vidare med el eller olja som värmekälla hade det varit tre gånger så hög energiförbrukning idag för uppvärmning:cool:
Så jag som haft det före 2000 tycker att det ändå känns rätt bra idag när pumpen går konstant för då sparar jag energi och pengar:D
Nu vet jag ju inte hur länge ni varit husägare.
Det här huset har vi haft sedan 2020. Innan dess hade vi ett lite mindre hus där vi bytte från en f.d. oljepanna med elpatron (dvs en elpanna) till luft/vatten 2007 när den gamla pannan sprack. Det halverade kostnaden för värme/varmvatten, men vid -10 stod utedelen mest och frostade av. Jag hade hoppats att bergvärme skulle ha bättre prestanda just i minusgrader, men det är ju inte många graders skillnad på hur långt den klarar att köra.

Jag tror att det var olja här innan förra ägaren bytte till bergvärme, och det hade ju varit både dyrare och sämre för miljön. Enligt alla som kände honom var förra ägaren snål, så jag gissar att oljepannan måste ha varit rätt skruttig när han bytte och han lär ju tagit den lägsta offerten på bergvärme.

Det är mycket i huset som är fulfixat eller inte fixat alls sedan förr-förra ägaren på 80-talet, så vi har budgeterat ett par miljoner till att renovera rubbet inom 10-15 år. Blir väl lite till nu med inflationen, men budgetar är till för att spräckas :cool:
 
M mrsnhp skrev:
Jag hade hoppats att bergvärme skulle ha bättre prestanda just i minusgrader, men det är ju inte många graders skillnad på hur långt den klarar att köra.
Det du upplever nu har ju ingenting med bergvärme som teknik att göra, utan visar bara hur det är byggt hos just dig.

Här klarar jag alla minusgrader som finns i Stockholm utan elpatron. Trots 20 år gammal anläggning.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.