Hej,

Är det någon vänlig själ som är säker på sin sak och vet med 100% vad detta är:
(Se bild)
(Se video)

Jag har fått lite olika svar och spekulationer kring vad det kan vara, tidigare ritningar visar ingenting.

Får heller inte tag på tidigare ägare av huset.

Men en teori är att detta ska vara något för dräneringen INNANFÖR muren (?)

• Hörn av husgrund med misstänkt dräneringselement invid muren, vått mark och gatsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det är en ventil för att stänga av en vattenledning. Den verkar läcka, om vattnet kommer från röret.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det ser ut som en servisventil. Prova att stänga av den och se om vattnet i huset försvinner.

Avstängningsventil för inkommande vatten

Avstängningsventilen borde snarare vara under locket till höger. Det där ser mer ut som ventilen till någon typ av vattenpost.

tommib
Jag undrar om inte locket ligger löst på marken bredvid ventilen, som ett resultat av en terrängförändring i samband med att man gjort muren.

Förmodligen är det dubbla ventiler. En 'kommunal' för inkommande vatten under locket och en för vatten som går vidare till en vattenpost, gästhus, eller liknande.

tommib tommib skrev:
Det är en ventil för att stänga av en vattenledning. Den verkar läcka, om vattnet kommer från röret.

Tack för snabbt svar, vad finns det för konsekvenser gällande detta?
(Är detta något allvarligt?)

Finns det något jag själv kan göra eller behöver jag anlita en rörmokare?

Rinner det ut vatten genom röret eller är det regnvatten som är stående där?

Det måste grävas för att fixas. Så det är inte helt smidigt att fixa.

A Arrelito skrev:
Hej,

Är det någon vänlig själ som är säker på sin sak och vet med 100% vad detta är:
(Se bild)
(Se video)

Jag har fått lite olika svar och spekulationer kring vad det kan vara, tidigare ritningar visar ingenting.

Får heller inte tag på tidigare ägare av huset.

Men en teori är att detta ska vara något för dräneringen INNANFÖR muren (?)

Locket ”V” som ligger löst är endast ett lock. Det går att flytta det hursomhelst. Finns ingenting ”under” :rofl:

Udda. Då kan det vara så att det locket varit över den avstängningen men att det blev till fuskat när muren byggdes. Det kan inte varit seriösa byggare om det är fallet.

tommib
Har du nyligen flyttat in? Är det du som gjort/låtit göra muren? Vet du något om omständigheterna kring den?

Förutom locket borde det finnas en "krage" till ventilen som locket ska sitta i. Den kanske man har fimpat helt?

Jag tror att det där är din servisventil. Om den läcker måste den grävas upp. Du bör inte manövrera den själv. Om den går sönder då är det nämligen du som betalar utbytet, vilket innebär grävning av en ca 2 m djup grop där ventilen är.

• Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rinner det ut vatten genom röret eller är det regnvatten som är stående där?

Det rinner ut vatten genom röret.

Tombi: Den ”kragen” finns ju där. Titta en gång till.

Edit: De ser ut något sådant här under mark.
Svart plastfot för markstolpe med synlig kant och räfflad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.