Årets bump!

Inte utan att man är lire nyfiken på hur det slutade för Jocke och hans älskade Cylinda maskin???
 
Och här kommer 2013 års bump...

Vi har haft en FT46 Titanium sedan 2004 nu och den har gått klockrent helt tiden (fantastisk maskin). Men nu vid senaste tvätten fick jag felkod som heter F4, vilken skall betyda att någon sil för inkommande vatten kan va tät. Manualen säger inget om var den sitter och maskinen är inbyggd så det är inte helt enkelt att bara slå en kik bakom.

Någon som vet var denna sil sitter och hur man gör rent den?

/Martin
 
Mikael_L
Och nu vill jag bumpa.
Det fanns ju några lyckliga FT 46-ägare i tråden.
Har ni fortfarande kvar maskinen?
Har ni varit nöjd med maskinen?

Givetvis får andra som inte varit med i tråden tidigare även svara. :D
 
Tack @Mikael_L Då passar jag på att komma ut som lycklig FT46-ägare :cool: Köpte maskinen 2008. Senaste som hänt var en F4 förra veckan, avhjälptes genom att ta bort en stor knapp ur pumpen. Snurrar oförtröttligt vidare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag sörjer än idag att jag inte tog med min när jag flyttade.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Min FT44 köpt 2004 går fortfarande som den ska.
 
Min FT46 är från 2003 och nu har lagren börjat glappa i trumman. Lite oroväckande trend senaste månaderna och nu kan man vicka på trumman, men allt funkar.
Med fyra ungar så är det väl inte så konstigt att nåt slits.

Är de svåra att byta? Hittade på nätet hur de ser ut och det ser ut att vara std lager så de kan ju inte vara så dyra i en lagerbutik.

Någon som har bytt?
 
J
Om du kan vicka trumman så kan det även vara fjädrarna ovan trumman som börjar ge sig. Dessa är enkla att byta. Är det lagret som är slut så är det inte värt besväret att byta på en 18 år gammal tvättmaskin.
 
  • Wow
nanowire
  • Laddar…
J johmi skrev:
Om du kan vicka trumman så kan det även vara fjädrarna ovan trumman som börjar ge sig. Dessa är enkla att byta. Är det lagret som är slut så är det inte värt besväret att byta på en 18 år gammal tvättmaskin.
Alltså, det är en Cylinda FT46 vi pratar om, klart @Huddingebo ska byta lager! :D
När jag -99 flyttade in i mitt första (rad)hus, byggt -73, stod där en Cylinda från när huset byggdes. Den fungerade fortfarande perfekt och var exakt lik, bortsett att den bruna färgen, den nyare maskin jag hade med mig från lght. Körde dessa parallellt något halvår innan den gamle fick ett nytt hem via blocket.
 
Mikael_L
J johmi skrev:
Om du kan vicka trumman så kan det även vara fjädrarna ovan trumman som börjar ge sig. Dessa är enkla att byta. Är det lagret som är slut så är det inte värt besväret att byta på en 18 år gammal tvättmaskin.
Exakt, det är mycket bättre att kasta ut en gammal outslitlig cylinda för att köpa en ny maskin som kommer hålla max 5 år.

eller ...
Jag väntar nog tills electroluxaren dyker in i tråden, innan jag ska känna mig alltför säker på att lagerbyte är det rätta ... :D :cool:
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Bumpar vidare jag också. Köpte våran FT46 Titanium 2003 och den har fungerat ypperligt. Dessvärre har den senaste månaderna börjat gnissla och gneka lite vid tvättning. När den ändra rotationsriktning på trumman. Frågan är väl densamma som tidigare poster, reparera eller köpa nytt? Om nytt ska man gå på Asko som faktiskt är de som tillverkat FT46 eller något annat?

Jag har ingen möjlighet att reparera maskinen själv så ev reparation får bli via Cylinda service el liknande.
 
J
Var gnisslar det? Sitter några fjädrar som håller trumman på rätt xy-läge och dessa kan med tiden börja gnissla.
 
Jag ska lyssna nästa tvätt, har hittills bara noterat att när den pausar och byter rotationsriktning på trumman så låter det som att katten skulle ha hamnat i tvätten . Trumman känns inte glapp på något sätt iaf utan det enda som märks är detta missljud under tvättcykeln. Centrifugeringen lever inte om mer än vanligt.
 
Det ligger väl nån ståltråd eller något annat skräp utanför trumman som måste byta riktning när trumman vänder?
 
Inre gummiremmen som är torr och låter då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.