51 474 läst · 95 svar
51k läst
95 svar
Är det någon som har en Cylinda FT46 tvättmaskin?
Har fått fler och fler F4 efter att maskinen bryter någonstans i programmet, oklart var. Har spenderat dagen med att riva och kolla upp de olika tipsen i tråden (@electroluxaren).
Hittar till att börja med evidens för att det inte är en myt att vissa maskiner selektivt trollar bort udda strumpor..
Inga brända lödpunkter eller komponenter vad jag ser på något av de två korten. Eventuellt lite sot under runda svarta relät men kan vara damm.
Mätte motståndet på värmeelementet och den verkar ok(?) på 26 Ohm. Monterade loss och gjorde rent från kalkbeläggningar. Ett äventyr att få tillbaka det.
Mätte termistorn till drygt 60 kOhm vilket också verkar ok.
Lödde fast nya jordanslutningar som ärgat sönder och spolade rent filtret på ingående vatten.
Kollade också motorkolen som var helt ok. Hittade inget mer att pröva så monterade ihop och kör nu 95-graderstvätt med avkalkningsmedel och håller tummarna att det blir någon skillnad.
Hittar till att börja med evidens för att det inte är en myt att vissa maskiner selektivt trollar bort udda strumpor..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga brända lödpunkter eller komponenter vad jag ser på något av de två korten. Eventuellt lite sot under runda svarta relät men kan vara damm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mätte motståndet på värmeelementet och den verkar ok(?) på 26 Ohm. Monterade loss och gjorde rent från kalkbeläggningar. Ett äventyr att få tillbaka det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mätte termistorn till drygt 60 kOhm vilket också verkar ok.
Logga in
Skapa konto
Lödde fast nya jordanslutningar som ärgat sönder och spolade rent filtret på ingående vatten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kollade också motorkolen som var helt ok. Hittade inget mer att pröva så monterade ihop och kör nu 95-graderstvätt med avkalkningsmedel och håller tummarna att det blir någon skillnad.
Vi har en sverigetvätt ft 26 någon som vet när dessa tillverkades ?
Runda svarta relät är troligen en spole, troligen en del av kretsen som utgör en switchad nätdel.nanowire skrev:
Kretskortet ser bra ut. Ett tips, om det i en första anblick ser sådär bra ut så kan man fokusera på att lite mer noggrant kolla alla större lödningar och lödningar av större tyngre komponenter. Det är trixigt att trimma in en våglödningsprocess perfekt, antingen blir det för mycket värme på små lödöar eller för lite på stora.
Så stora lödtennsblaffor samt lödda tyngre komponenter har den största risken för att ha fått mikrosprickor i sin lödning.
Sen är ju elektrolytkondingar alltid något att misstänka, då de alltid åldras och tappar kapacitans med tiden, särskilt om det är varmt,
Men nu funkar det ju, så då gör man lämpligen inget alls just nu.
Tyvärr, efter två grovtvätt med förtvätt med först tom och sedan nästan tom maskin på 95 grader gav första riktiga tvätten med 3/4 full trumma med mest underkläder en F4.Mikael_L skrev:Runda svarta relät är troligen en spole, troligen en del av kretsen som utgör en switchad nätdel.
Kretskortet ser bra ut. Ett tips, om det i en första anblick ser sådär bra ut så kan man fokusera på att lite mer noggrant kolla alla större lödningar och lödningar av större tyngre komponenter. Det är trixigt att trimma in en våglödningsprocess perfekt, antingen blir det för mycket värme på små lödöar eller för lite på stora.
Så stora lödtennsblaffor samt lödda tyngre komponenter har den största risken för att ha fått mikrosprickor i sin lödning.
Sen är ju elektrolytkondingar alltid något att misstänka, då de alltid åldras och tappar kapacitans med tiden, särskilt om det är varmt,
Men nu funkar det ju, så då gör man lämpligen inget alls just nu.
Logga in
Skapa konto
En -08 vecka 41 är det.
Spole. Ja, du ser jag gissar vilt Jag tog loss båda de stora kretskorten och tittade noga på alla lödpunkter och det ser välfyllt och varmlött ut överallt. Lite nedslagen känner jag mig
Jag läste lite bakåt i tråden, och det verkar som att F4 är larm om att den inte tar in vatten som den ska.
Hur det detekteras vet jag dock ej.
Flödesmätare, eller kolla vattennivå och det får ta en max tid ...
Kanske nanowire först bör kolla så det verkligen är bra vattenflöde fram till maskinen, och inget stopp i någon blandare eller kran, typ ...
Hur det detekteras vet jag dock ej.
Flödesmätare, eller kolla vattennivå och det får ta en max tid ...
Kanske nanowire först bör kolla så det verkligen är bra vattenflöde fram till maskinen, och inget stopp i någon blandare eller kran, typ ...
Felkoderna står ju i instruktionsboken.
Är inte F4 vattenintagsfel?
Kan vara något som inte känner av att vattnet har påfyllts korrekt eller tömts korrekt.
Är inte F4 vattenintagsfel?
Kan vara något som inte känner av att vattnet har påfyllts korrekt eller tömts korrekt.
Nu har jag inte riktigt samma modell men tycker de ser liknande ut under skalet. Om det handlar detektion av vatten såg det ut på min som den använde en trycksensor med en slang ner i vattenbadet. Kan slangen vara igensatt? Eller har det blivit stopp på "utlopp" ur sensorn?
Kan ventilen för vatten in i maskinen vara delvis stängd?
Kan ventilen för vatten in i maskinen vara delvis stängd?
Maskinen får vatten från ett pex-avstick med en riktigt gammal ventil jag återanvände -08 när jag kopplade in maskinen. Samma ventil servar vasken i tvättstugan och det är inte överdrivet bra flöde på kallvattnet..
Det skulle ju också kunna vara något fel på maskinens magnetventiler, tre stycken för att serva för-, huvudtvätt och sköljning, ingjutna i plast?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det skulle ju också kunna vara något fel på maskinens magnetventiler, tre stycken för att serva för-, huvudtvätt och sköljning, ingjutna i plast?
Logga in
Skapa konto