Har fått fler och fler F4 efter att maskinen bryter någonstans i programmet, oklart var. Har spenderat dagen med att riva och kolla upp de olika tipsen i tråden (@electroluxaren).
Hittar till att börja med evidens för att det inte är en myt att vissa maskiner selektivt trollar bort udda strumpor.. Öppen tvättmaskin med utspridda strumpor på ett rutigt golv visandes reparationssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga brända lödpunkter eller komponenter vad jag ser på något av de två korten. Eventuellt lite sot under runda svarta relät men kan vara damm. Hand håller ett tvättmaskinskort med synliga kopplingar, bakgrund visar delar av tvättmaskin och verktyg på golvet.
Skapa konto
Närgranskat kretskort från en tvättmaskin som hålls upp framför maskinen, inga synliga skador eller brända komponenter.
Skapa konto
Interiör av tvättmaskin, kretskort och komponenter, inga synliga skador eller brända delar.
Skapa konto

Mätte motståndet på värmeelementet och den verkar ok(?) på 26 Ohm. Monterade loss och gjorde rent från kalkbeläggningar. Ett äventyr att få tillbaka det. Multimeter visar 26.3 Ohm på en tvättmaskins värmeelement. Tvättmaskinens insida med kablar och komponenter är synlig.
Skapa konto
Rengjort värmeelement från tvättmaskin utan kalkbeläggningar ligger i ett rostfritt ståldiskho.
Skapa konto

Mätte termistorn till drygt 60 kOhm vilket också verkar ok. En hand håller en Fluke 177 multimeter som visar ett motstånd på 62,6 kOhm, vid sidan av en kopp och avtagbara motorkol.
Skapa konto

Lödde fast nya jordanslutningar som ärgat sönder och spolade rent filtret på ingående vatten.
Korroderade och skadade jordanslutningar på en upprivet elektronikkort i en tvättmaskin.
Skapa konto
Tvättmaskinens demonterade värmeelement med kalkavlagringar och anslutningskablar i förgrunden.
Skapa konto

Kollade också motorkolen som var helt ok. Hittade inget mer att pröva så monterade ihop och kör nu 95-graderstvätt med avkalkningsmedel och håller tummarna att det blir någon skillnad.

• Närbild av upprivet tvättmaskinselement med synlig termistor och jordanslutningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Förbrukningen av barnstrumpor är väl enda nackdelen med dessa maskiner. De trillar ner mellan yttre skalet och trumman när man tömmer maskinen.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi har en sverigetvätt ft 26 någon som vet när dessa tillverkades ?

P pompakumla skrev:
Vi har en sverigetvätt ft 26 någon som vet när dessa tillverkades ?
Du kan tyda tillverkningsår och vecka genom de första siffrorna i serienumret.
Lappen finns ovanför luckan.
Tex denna från 2002 vecka 40.
Typskylt med tekniska specifikationer och serienummer som indikerar tillverkningsår 2002, vecka 40.
Skapa konto

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Mikael_L
nanowire nanowire skrev:
sot under runda svarta relät men
Runda svarta relät är troligen en spole, troligen en del av kretsen som utgör en switchad nätdel.

Kretskortet ser bra ut. Ett tips, om det i en första anblick ser sådär bra ut så kan man fokusera på att lite mer noggrant kolla alla större lödningar och lödningar av större tyngre komponenter. Det är trixigt att trimma in en våglödningsprocess perfekt, antingen blir det för mycket värme på små lödöar eller för lite på stora.
Så stora lödtennsblaffor samt lödda tyngre komponenter har den största risken för att ha fått mikrosprickor i sin lödning.
Sen är ju elektrolytkondingar alltid något att misstänka, då de alltid åldras och tappar kapacitans med tiden, särskilt om det är varmt,

Men nu funkar det ju, så då gör man lämpligen inget alls just nu. ;) (y)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Runda svarta relät är troligen en spole, troligen en del av kretsen som utgör en switchad nätdel.

Kretskortet ser bra ut. Ett tips, om det i en första anblick ser sådär bra ut så kan man fokusera på att lite mer noggrant kolla alla större lödningar och lödningar av större tyngre komponenter. Det är trixigt att trimma in en våglödningsprocess perfekt, antingen blir det för mycket värme på små lödöar eller för lite på stora.
Så stora lödtennsblaffor samt lödda tyngre komponenter har den största risken för att ha fått mikrosprickor i sin lödning.
Sen är ju elektrolytkondingar alltid något att misstänka, då de alltid åldras och tappar kapacitans med tiden, särskilt om det är varmt,

Men nu funkar det ju, så då gör man lämpligen inget alls just nu. ;) (y)
Tyvärr, efter två grovtvätt med förtvätt med först tom och sedan nästan tom maskin på 95 grader gav första riktiga tvätten med 3/4 full trumma med mest underkläder en F4.
Tvättmaskinspanel som visar felkod F4, med programvred och lucka i förgrunden.
Skapa konto

En -08 vecka 41 är det.

Spole. Ja, du ser jag gissar vilt :pJag tog loss båda de stora kretskorten och tittade noga på alla lödpunkter och det ser välfyllt och varmlött ut överallt. Lite nedslagen känner jag mig :worried:

• Typskylt på tvättmaskin med tekniska specifikationer och serienummer.
    Skapa konto
Mikael_L
Vad kan felkod F4 betyda tro?

Det vore lite lättare ifall man kan misstänka givarfel eller något annat ...

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Mikael_L
Jag läste lite bakåt i tråden, och det verkar som att F4 är larm om att den inte tar in vatten som den ska.
Hur det detekteras vet jag dock ej.
Flödesmätare, eller kolla vattennivå och det får ta en max tid ... :thinking:

Kanske nanowire först bör kolla så det verkligen är bra vattenflöde fram till maskinen, och inget stopp i någon blandare eller kran, typ ...

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Felkoderna står ju i instruktionsboken.
Är inte F4 vattenintagsfel?
Kan vara något som inte känner av att vattnet har påfyllts korrekt eller tömts korrekt.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Nu har jag inte riktigt samma modell men tycker de ser liknande ut under skalet. Om det handlar detektion av vatten såg det ut på min som den använde en trycksensor med en slang ner i vattenbadet. Kan slangen vara igensatt? Eller har det blivit stopp på "utlopp" ur sensorn?

Kan ventilen för vatten in i maskinen vara delvis stängd?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Maskinen får vatten från ett pex-avstick med en riktigt gammal ventil jag återanvände -08 när jag kopplade in maskinen. Samma ventil servar vasken i tvättstugan och det är inte överdrivet bra flöde på kallvattnet..

Gammal vattenventil kopplad till ett pex-rör med synlig korrosion och dåligt flöde, används för tvättmaskin och vask.
Skapa konto

Gammal mässingsventil kopplad till ett pex-rör och en vit slang mot en vit vägg med flagande färg.
Skapa konto

Det skulle ju också kunna vara något fel på maskinens magnetventiler, tre stycken för att serva för-, huvudtvätt och sköljning, ingjutna i plast? Närbild av tvättmaskinens magnetventiler med synlig kalkavlagring och delar av vitvarans bakgrund.
Skapa konto

• Gammal vattenventil ansluten till koppar- och plastledningar, med tecken på korrosion och åldring, monterad på vit vägg.
    Skapa konto
Mikael_L
Det flödet bör absolut räcka.
Maskinerna är konstruerade för att fungera även om man har ganska risigt vattentryck,

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det flödet bör absolut räcka.
Maskinerna är konstruerade för att fungera även om man har ganska risigt vattentryck,
Frågan är om jag borde montera bort magnetventilen och prova att den öppnar/stänger som det ska. Vad ska de ha för spänning tro?

nanowire nanowire skrev:
Frågan är om jag borde montera bort magnetventilen och prova att den öppnar/stänger som det ska. Vad ska de ha för spänning tro?
Det är väl bara att mäta, men det mesta i en TM går väl på 230?

Mikael_L
Jag gissar också på 230VAC, det är det jag stött på i DM osv.

Men hitta någon text på ventilen eller kontrollmät, det är bättre innan du smäller på 230 på en 24V ventil.

• Gilla
Solar53 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.