4 970 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Är det lönt att överklaga felaktigt taxeringsvärde?
Köpte ett fritidshus sommaren 2020 för 1 200 000. Förmodligen lite överpris, men det var covidtider.
Jag tror realistiskt att vi kanske skulle kunna få mellan 1,2-1,4 mSEK för huset om vi sålde det idag.
Taxeringsvärdet ligger på 1 392 000 kr.
Om vi utgår från det övre spannet på vad jag tror vi kan få för huset om det såldes, 1,4 mille, så borde taxeringsvärdet ligga på 1 050 000 kr och en fastighetsavgift på 7 875 kr (-1 400 kr mot det jag betalat). Givetvis överklagar vi då för 2021-2023, så potentiellt finns det 3x mellanskillnaden mot felaktigt taxeringsvärde.
Vad tycker ni, är det värt att överklaga? Som jag förstått så skickar man in begäran om överklagande, och avslås den så avslås den. Jag har inget att förlora.
Jag tänker att jag utgår från 2021 och hänvisar till faktiskt marknadsvärde (1,2) och sedan ny blankett för 2022 och 2023 där värdet höjs enligt genomsnittliga huspriser i kommunen?
Jag tror realistiskt att vi kanske skulle kunna få mellan 1,2-1,4 mSEK för huset om vi sålde det idag.
Taxeringsvärdet ligger på 1 392 000 kr.
Om vi utgår från det övre spannet på vad jag tror vi kan få för huset om det såldes, 1,4 mille, så borde taxeringsvärdet ligga på 1 050 000 kr och en fastighetsavgift på 7 875 kr (-1 400 kr mot det jag betalat). Givetvis överklagar vi då för 2021-2023, så potentiellt finns det 3x mellanskillnaden mot felaktigt taxeringsvärde.
Vad tycker ni, är det värt att överklaga? Som jag förstått så skickar man in begäran om överklagande, och avslås den så avslås den. Jag har inget att förlora.
Jag tänker att jag utgår från 2021 och hänvisar till faktiskt marknadsvärde (1,2) och sedan ny blankett för 2022 och 2023 där värdet höjs enligt genomsnittliga huspriser i kommunen?
Frågan är vad det är du skall överklaga? Relationen till marknadsvärdet är inte individuell per fastighet, så det är i sig inte ett fel. Däremot kan det ju blivit något fel i underlaget, och kan man peka på det har man avsevärt större möjlighet till framgång med ett överklagande.K Kanotisten skrev:
Det är försäljning av grannarnas hus det baseras på samt data för ditt hus och tomt.
Jag överklagade en gång och det avslogs. Jag hävdade att en del av min tomt var obrukbar, vilket de iofs höll med om, men det var inte tillräckligt stor påverkan på helheten.
Om det inte är några större fel i uppgifter om yta och standard, avstånd till vatten etc så kommer du inte att ha framgång.
Jag överklagade en gång och det avslogs. Jag hävdade att en del av min tomt var obrukbar, vilket de iofs höll med om, men det var inte tillräckligt stor påverkan på helheten.
Om det inte är några större fel i uppgifter om yta och standard, avstånd till vatten etc så kommer du inte att ha framgång.
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Jag tror iofs. att just nu ör det lite konstigt med värdena på fritidshus.
Vi köpte fritidshus för strax under 2 milj 2020. I området finns rätt många likvärdiga hus. Under första halvåret 2021 såldes hus liknande vårt för 3 - 3,6 milj. En helt orimlig värdeökning. Något enstaka i området såldes för under 2 milj. rena rivningsobjekt.
Sedan gick priserna ned igen lite och mer senare. I nuläget tror jag att vårt hus i praktiken har minskat i värde. Vi har byggt om/ut. Och skulle troligen inte få tillbaka allt om vi sålde idag.
Det gör att taxeringsvärden blir "konstiga", det bygger på priser 1 - 2 år bakåt. På en sjunkande marknad kommer därmed taxeringsvärdena att se för höga ut.
Vi köpte fritidshus för strax under 2 milj 2020. I området finns rätt många likvärdiga hus. Under första halvåret 2021 såldes hus liknande vårt för 3 - 3,6 milj. En helt orimlig värdeökning. Något enstaka i området såldes för under 2 milj. rena rivningsobjekt.
Sedan gick priserna ned igen lite och mer senare. I nuläget tror jag att vårt hus i praktiken har minskat i värde. Vi har byggt om/ut. Och skulle troligen inte få tillbaka allt om vi sålde idag.
Det gör att taxeringsvärden blir "konstiga", det bygger på priser 1 - 2 år bakåt. På en sjunkande marknad kommer därmed taxeringsvärdena att se för höga ut.
OK, då skippar jag. Tackar för all input i tråden.P Pin skrev:Det är försäljning av grannarnas hus det baseras på samt data för ditt hus och tomt.
Husen som säljs i området är mycket finare med högre standard och säljs för runt 2 millar. Vårt är i brukbart skick, men med mycket problem med källaren. Köket är original från 50-talet.
Helt bakvänt att taxeringsvärde inte är baserat på husets faktiska värde x 0,75. Med tanke på att jag köpte huset för 1,2 miljoner. så du har marknadsvärdet där - och jag har inte gjort något med huset sen dess.
Det gäller att i sammanhanget skilja på standard (vilka funktioner byggnaden har och deras "nivå") och skick (om det är tipp-topp eller förfallet). Skicket har "tyvärr" marginell betydelse i taxeringen, så ett ruckel med alla faciliteter får ett högt taxeringsvärde i relation till marknadsvärdet. Kanske lite förlegat...K Kanotisten skrev:
Att det inte utgår från den enskilda fastighetens faktiska marknadsvärde känns dock rätt självklart. Det skulle bli ett mastondontjobb att bedöma detta.
Priserna på fastigheter (flertalet fritidshus) i mitt område rakade i höjden i Covidtider då folk skulle jobba hemifrån. Nu är marknaden död sedan ett drygt år och många ligger ute till försäljning med rejält höjda taxeringsvärden. Nu spelar taxeringsvärdet mindre roll eftersom vi ändå ligger över maxgränsen. Men som tidigare nämnts är taxeringen baserats på tidigare försäljningar.
Liknande trådar
-
Är det lönt med beg Atmos DC 35 SF?
Ved, Pellets, Flis -
Är det lönt att försöka få detta tät enligt modern standard?
Vatten & Avlopp -
Är det egentligen lönt att tilläggsisolera vinden vid vedeldning?
Isolering -
Är det ens lönt att försöka förhandla om rörlig ränta?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Är det lönt att felsöka 15v nätaggregatet?
El