Hej forumet!

Vid stugan har jag egen brunn och i källaren står en hydrofortank och en pump. Det blev antagligen för kallt i vintras, efter värsta kylan så läckte det en hel del från en av de där PEM-slangkopplingarna.

Efter att ha lagt drygt 200:- på två nya "skruv-muttrar" för PEM-slang och en ny PEM-slangsnutt (den gamla var kortad så många gånger att den var väl kort) så försvann den värsta läckan, men jag upptäckte att det fortfarande läcker motsvarande lite mindre än en hink per vecka.

Tyvärr finns det ingen golvbrunn i källaren. Hade det funnits en sådan så hade jag bara låtit droppet läcka.

Enligt VVS-butiken är de här PEM-"mutter-skruvarna" engångs, och för att åtgärda ett av de två droppen så lär jag behöva lossa en sådan och kanske köpa en ny sådan. Bara där går det en hundring.

Det värsta är dock ett annat läck (som också läcker ytterst sakta) som går så sakta att jag inte ens hittat exakt var läckan är, det märks bara att metallplattan som pumpen står på blir blöt. (Den står faktiskt på en gammal ugnsplåt som jag har klippt bort "hörnet" på så att läck kan droppa ner i en plastbytta vid det hörnet).

Just nu har jag löst problemet tillfällgit genom att tömma systemet när jag lämnar stugan. Det är dock en rätt opraktisk lösning, man kan t.ex. bara använda toaletten en gång medan man packar det man ska ha med sig när man lämnar stugan.

Jag funderar på en rätt ful lösning... Biltema tar 350:- för en 12V länspump, med tanke på att den faktiskt garanterat skulle lösa problemet (tillsammans med ett lämpligt nätaggregat givetvis, som jag redan har liggandes) så känns det som en "säkrare" lösning eftersom jag annars inte vet vad det landar på för belopp. Det är ju t.ex. bortkastat att fixa det idag identifierade läcket om det skulle visa sig att det andra läcket är nån pyttespricka i godset på pumpen eller nån slags packning som inte ens går att köpa...

fixa läckan. annars får du nog förbereda dig på att byta pump snart, då du tappar tryck i systemet o pumpen får gå onödigt mycke + de värsta att pumpen suger luft..

Tror inte du får några problem om du lossar en av dessa platkopplingar och sedan spänner den igen. Brukar funka bra även om de kallar de för "engångs". Att tänka på är att när du ska spänna dessa kopplingar ska du först skurva den lösa muttern för hand ner i botten på mässingskopplingen tills du känner att det börjar ta emot. sedan trycker man in slangen ner i botten och därefter spänner man med verktyg. Gör man inte på detta viset så får man oftast läckor.

Krilleman
Ett grundkrav för alla kopplingar som kräver ett visst insticksmått är ju helt enkelt att mäta hur djupt insticket i kopplingen är och markera. Då kan man aldrig göra fel, och man slipper vara osäker på om röret är i botten på kopplingen, vilket är extremt viktigt på PRK! Samt att dessa svarta PRK-muttrar ska alltid dras i botten!

Jag glömde att nämna att pumpen verkar i sig inte helt frisk, den pumpar som den ska men låter otroligt mycket, ett slag skramlande/slipande ljud, sen några år. Jag installerade pumpen hösten 2003. Eftersom jag inte vet hur länge den håller så är det kanske inte värt att fixa läckan utan att också byta pumpen (igen).

Appropå det så tipsade nån att det tydligen är värt att renovera upp äldre pumpar istället för att köpa en ny. Jag har kvar den gamla pumpen (som jag tror höll från ca 1970 till 2003 då ett lager skar såpass att motorn på en hästkraft knappt orkade dra runt pumpen alls). Den gamla pumpen är uppbyggd av en separat motor (ASEA ca 700W) och ett pumphus anslutet med en öppen axel. Det går att skruva isär pumphuset i delar, så antagligen kan den som är tillräckligt händig med mekanik byta det skurna lagret. Eftersom den pumpen höll i över 30 år så är det kanske en bättre idé att byta till den nästa gång jag rör anslutningarna mer?

VVSare och krilleman_215:
Jag gjorde så att jag tryckte först in slangen i botten på mässingsdelen, och gängade sen in muttern. Just den kopplingen är tät i båda ändrar, det är alltså nåt annat som börjat läcka. I ena tank-änden är det rätt uppenbart att det beror på att resten av kopplingarna rörde sig för jag hade för dåligt mothåll när jag drog åt muttern. Vad som läcker i pumpänden har jag fortfarande inte lyckats klura ut. När systemet stått några dagar helt utan vatten/tryck så var allt snustorrt, och när systemet varit igång ett par dagar så var det fuktigt kring pumpen igen. Nästa gång jag åker till stugan så får jag helt enkelt "sitta barnvakt" vid pumpen när jag startar den och se var fukten börjar dyka upp...

Tack för svaren!

Här är två bilder, en på anslutningen vid hydroforen och den andra på pumpen.

En svårbegriplig grej är att mässingskopplingen är skarvad direkt mot järnkopplingarna på hydroforen. På andra ställen verkar övergångarna mellan mässing och järn faktiskt vara fixade med slang/plast emellan för att slippa galvanisk korrosion.

Det orangefärgade pumpen står på är en rejält rostad ungsplåt som i sin tur ligger ovanpå en upp-och-nedvänd plastback av den sort som t.ex. bagerier använder. Man tar vad man har för att palla under pumpen, den gamla pumpen var högre så det passade bra att den stod direkt på golvet.

Slangen som syns är den gamla, bilderna är tagna före jag köpte den nya slangen och nya muttrarna. (Jag tog bilderna och hade med kameran ifall de i VVS-butiken skulle vilja se hur det ser ut - det behövde de inte). Och ja, jag vet att en mutter ser ut att vara felvänd, jag försökte trä en gammal mutter över hela den gamla slangen för att se om det gick att trä på den igen, men jag körde fast där.

Är det nån som har koll på om den där sortens pump är bra/dålig? Jag tror den kostade ungefär en tusenlapp, fast jag vet faktiskt inte var den är nyköpt eftersom det var akut att byta pumpen och en bekant hade en oanvänd pump liggandes...

• pump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hydrofor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P.S. kanske egentligen en fråga för elforumet, men är det verkligen okej att EKLK-kabeln hänger fritt i luften? Det verkar vara förskruvningar på tryckströmbrytaren men ingen dragavlastning, på pumpen är det nog inte ens förskruvning.

(Bilderna kanske luras, det är en trefaspump och givetvis är tryckströmbrytaren också trefas. Omkring 1970 så var EKLK'n gjord så att biledaren/"skärmen" användes som skyddsjord, därför ser man ingen gulgrön. Den blåa är en fas, ingen nolla finns framdragen.)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.