Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
 
  • Wow
  • Gilla
Helene Jarno och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låter som en ovanlig lösning. De varianter som jag har varit med om är tillträde på bank som du beskriver och betalning av köparen i förskott.

Köpebrevet är ju dessutom köparens kvitto på att fastigheten är betald enligt köpeavtalet så det skulle jag inte utfärda förrän du har fått pengarna.

Lagfart tar veckor (ibland månader) att få. Det sker långt efter köpet och långt efter tillträdet.
 
  • Gilla
Solvide och 36 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som en ovanlig lösning. De varianter som jag har varit med om är tillträde på bank som du beskriver och betalning av köparen i förskott.

Köpebrevet är ju dessutom köparens kvitto på att fastigheten är betald enligt köpeavtalet så det skulle jag inte utfärda förrän du har fått pengarna.

Lagfart tar veckor (ibland månader) att få. Det sker långt efter köpet och långt efter tillträdet.
Tack, ja det är lite så jag känner också. Lite som att sälja bilen, lämna nycklarna och skriva på lappen till transportstyrelsen och få beskedet att pengarna kommer om någon månad.
 
  • Gilla
Söder_om_landsvägen och 19 till
  • Laddar…
lagfarten är det lantmäteriet som utfärdar på uppgifterna från bsnkrn
 
  • Gilla
Michael2 och 2 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala.
Vilken bank är det (känns som köparens scamkompis hittepåbank)??
 
  • Gilla
  • Arg
Söder_om_landsvägen och 22 till
  • Laddar…
Vad är det för knepig bank? Eller är det köparen som missförstått vad banktjänstepersonen sagt?

Den normala gången brukar se ut ungefär så här:

Köpare och säljare träffas, ofta på en bank eller mäklarkontor (det är vanligast om det ska tas upp eller lösas lån).
Köparen betalar säljaren, med hjälp av banklån.
Har säljaren lån, löser köpeskillingen säljarens lån och säljarens bank 'släpper' de digitala pantbreven. Dessa övergår till köparens bank och utgör säkerhet för köparens lån.
Säljaren och köparen undertecknar köpebrevet.
Köpebrevet överlämnas till köparen, som sedan ansöker om lagfart hos Lantmäteriet med köpebrevet som fångeshandling. Ofta 'hjälper' banken köparen att söka lagfart.
 
  • Gilla
karlmb och 20 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag skulle personligen vilja ifrågasätta dessa uppgifter hos banken. Låter väldigt suspekt.
 
  • Gilla
Helene Jarno och 15 till
  • Laddar…
Scam i mina öron.

Köparen får inget förrän pengarna är överförda. när jag köpte så var de via bank med mäklare och pengarna skickades över omgående när vi skrev under alla avtal och vid tillträdet.

Skulle aldrig gått med på något annat överhuvudtaget. Gäller allting i princip Inga pengar så skriver jag inte över något.
 
  • Gilla
Helene Jarno och 19 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilken bank är det (känns som köparens scamkompis hittepåbank)??
Är nog inte scam, men möjligen har banken erfarenhet av bedrägeri. Jag ma ilade bankens handläggare och fick svaret att det var bankens jurist som utfärdat regeln.
 
  • Wow
JAJansson och 1 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Är nog inte scam, men möjligen har banken erfarenhet av bedrägeri. Jag ma ilade bankens handläggare och fick svaret att det var bankens jurist som utfärdat regeln.
Högst onormalt. Ni bör inte göra upp affären på detta sätt.
 
  • Gilla
Helene Jarno och 22 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Är nog inte scam, men möjligen har banken erfarenhet av bedrägeri. Jag ma ilade bankens handläggare och fick svaret att det var bankens jurist som utfärdat regeln.
Jag ställer frågan igen, vilken bank är det?
 
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Är nog inte scam, men möjligen har banken erfarenhet av bedrägeri. Jag ma ilade bankens handläggare och fick svaret att det var bankens jurist som utfärdat regeln.
Hur fick du mailadressen till ”bankens handläggare”?

Om du på något sätt fick kontaktinfo till ”bankens handläggare” från köparen är det med 99,99 % säkerhet scam.

Men oavsett så ringer det så många varningsklockor här att jag aldrig skulle ta risken att gå vidare med det här.
 
  • Gilla
karlmb och 25 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag ställer frågan igen, vilken bank är det?
En sparbank..
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 2 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
En sparbank..
Sparbankerna vill träffa båda. Be köparen prata med en annan handläggare och boka in ett möte. Det kan inte ens vara en bankman som föreslagit en så korkad ide.
 
  • Gilla
karlmb och 14 till
  • Laddar…
Först skall ni väl ha ett köpekontrakt som är bevittnat av utomstående vittnen och där det står alla betalningsvillkor och exakt vad som ingår i affären inklusive andelar i samfällighet och servitut och sandtäktsrätter och andel i fiskeläge och allt annat som kan vara knutet till fastigheten eller som fastigheten belastas av.

Sedan skall köpet betalas. Det är köparens sak att ordna lån bäst han kan och gitter ifall han inte har pengar på kontot eller kontanter i potatiskällaren.

Sedan kan köparen söka lagfart.

Allt annat luktar professionellt bedrägeri lång väg. Gå inte med på det där!
Du kan ju gå in till sparbankens kontor och fråga vad de håller på med. Antingen är banken kriminell eller så kommer du att upptäcka att er handläggare inte arbetar där. I båda fallen är polisanmälan nästa skede.
 
  • Gilla
Nisse Hedström och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.