Har fått ett stort problem med min toalettrenovering.

Tanken var enkel: Ta bort de gamla kakelplattorna, och sätt sedan upp ny kakel. De små hål som uppstår i putsen lagas med Ardex AM100.

Resultat: Kört med en borrhammare och mejsel, mejslar med borrhammaren mellan plattorna (rensar fogen helt enkelt), och bryter sedan loss plattorna när de inte har fogar kvar. Går relativt enkelt att rensa fogarna, och relativt enkelt att bryta loss plattorna. Ibland sitter det kvar kakelfix bakom, ibland följer fixen med. Så långt allt enligt plan.

Men: Ibland lossnar rätt stora flak av puts också. Och när jag känner efter med skruvmejsel, eller trycker på putsen med handen där det innan satt kakel, sitter inte putsen fast i underlaget "den gungar in och ut" när jag trycker och släpper på trycket. Jag kan lätt dra loss i princip all puts från väggen (lättbetong).

Blev rädd det var borrhammarens fel, och började bila för hand (byter då metod och bänder loss kakelplattorna mer i småbitar). Fortfarande lossar putsen. Eventuellt sitter den lite bättre fast än efter borrhammaren.

1. Är det så att puts kan fås att lossa med "mejseltekniken" med en borrhammare, utan att den är så dålig att den borde göras om ändå?
2. Kan det vara så att putsen bakom kaklet är dålig, då putsen på den del av väggen ovanför som inte är kaklad verkar sitta hur bra som helst? Varför?
3. Vad är bästa sättet att ta bort kalkelplattorna nu? Borrhammare och putsa om, eller någon metod som inte "förstör" putsen om det är borrhammarens fel? I så fall vilken?

--- Mats ---

Kan vara så att putsen aldrig suttit av nån anledning, du åker nog på att putsa om eländet.

Putsen kan ju ha varit "bom" också. Har det själv på flera ställen i källaren. Bara att knacka ner när du liks håller på. Inte omöjligt att de bara smäckade på kaklet trots att underlaget var som det var.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.