Claes Sörmland
engs engs skrev:
Skulle vara intressant att se hur ett område utvecklas om de som köper tomterna får väldigt lösa (estetiska) förhållningsregler. T.ex. att man får ett tredimensionellt område på varje tomt där man sen får bygga som man behagar sålänge man följer övriga krav på brandsäkerhet, tillgänglighet etc.
Jag tycker mig se ganska många sådana nybyggda villaområden i städernas utkanter. Små tomter, stora hus och sen alla varianter av kataloghus som marknaden kan erbjuda huller om buller. Amerikanskinspirerade vita villor bredvid nymodernism, stockhus eller nationalromatik. Lite ovant för folkhemsögat som är tränat på upprepning men uppenbarligen måste familjerna i dessa områden vara nöjda eftersom de investerar så pass mycket pengar där.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
nskogen nskogen skrev:
Är detta verkligen den stor anledningen till bygglovsregler? Vilka fler finns? Säkerhet? Kulturarv? Inser att detta system inte skulle kunna ta över sådana funktioner.
Kulturarvet är en viktig del. T ex införandet av rivningslov motiverades till en början helt med att skydda kulturellt värdefulla byggnader. Sen när rivningslovet väl var infört så fick den en bredare betydelse och gav möjlighet till att t ex kontrollera miljöaspekter av själva rivningsprocessen.

Annars kommer många av regleringarna från 1 § PBL: "Bestämmelserna syftar till att, med hänsyn till den enskilda människans frihet, främja en samhällsutveckling med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden och en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer."

Lagstiftaren har alltså tänkt sig att en central lagstiftning/planering av byggandet säkerställer kollektiva nyttigheter och hållbarhet som balanseras mot människans frihet. Det är nog en rätt vanlig syn i vår kultur/förvaltningspolitiska tradition: Enskilda initiativ kan accepteras inom vissa ramar men det för allmänheten bästa ska centralplaneras och regleras för att falla väl ut.
 
  • Gilla
Rojo72
  • Laddar…
Jag skulle uppföra en låg stödmur för att ta upp höjdskillnad på tomten. En gammal erfaren handläggare tittade på det och sa att det inte innebär någon större förändring. Bra tänkte jag. Vid senare besök var det en ung osäker men ambitiös handläggare som genast krävde bygglov, tittade på detaljplan och sa att jag öht inte kunde flytta uppfarten beroende på en otydlig markering i detaljplan, samt att min stensättning också krävde bygglov. "Har ni inget att göra?" undrade jag.
I själva verket gick de på knäna, hög personalomsättning.
Det började efter kriget tror jag, med standardisering och byggregler. I all välmening, vi skulle skapa det moderna människovänliga samhället. Sen har det spårat ur i detaljer som höjer byggkostnader och gör allting väldigt komplicerat för medborgare och entreprenörer.
Sen har jag sett att byråkratin kan vara än mycket värre i andra länder, Italien t ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.