Bor i en kommun som kräver bygglov på alla murar över 30cm. Där har man ju hamnat i kategorin löjligt snarare än orimligt.

Sen är det alltid svårt med gränsdragning men en sak håller jag för sant: Regleringar blir gärna hårdare och snårigare snarare än tvärtom. Det anses i örincip bättre att styra upp lite till på några fler områden än att släppa på regleringarna. Och det gäller överallt i samhället.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
O
olotor skrev:
Olssonx: Svårt att se att grannen kan bygga en två meter hög mur runt min fastighet utan mitt tillstånd. Formaliteten du nämnder kostar i vår kommun 4 900 kr. T.ex. om jag bygger en tre meter lång stödmur mot grannen - med hans tillstånd - bestående av tre på varandra staplade lecastenar med bruk emellan och givetvis en sula under så ska jag betala 4 900 kr till kommunen för ett bygglov. Horribelt!
Även om jag inser vikten av lagar och regler så kan jag absolut hålla med summorna som kommunen tar för att hantera bygglovsfrågor är ganska brutala och borde justeras För att faktiskt få folk att följa lagen. Men det är enligt mig inget hållbart försvar när det gäller frågan om bygglov eller inte. Jag anser att det är en annan fråga.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Gammelnörden
Det som egentligen ifrågasätts är ju ifall vi ska ha ett demokratiskt styrt samhälle - ska rättigheter och skyldigheter gälla alla eller inte...
 
Redigerat:
Ingen här ifrågasätter det utifrån det jag läser och försöker tolka. Det är förenklingar och lägre kostnader som efterfrågas/diskuteras.

Gammelnörden skrev:
Det som egentligen ifrågasätts är ju ifall vi ska ha ett demokratiskt styrt samhälle - ska rättigheter och skyldigheter gälla alla eller inte...
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S
Du är inte haverist, din reaktion är bara sund. Det bästa vore väl att de som inte klarar sig utan alla regler skulle omfattas av dem, och vi andra kunde ta beslut själva om vi vill ha en mur som är 0,5 eller 0,6m hög på vår tomt.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
O
SonnyListon skrev:
Du är inte haverist, din reaktion är bara sund. Det bästa vore väl att de som inte klarar sig utan alla regler skulle omfattas av dem, och vi andra kunde ta beslut själva om vi vill ha en mur som är 0,5 eller 0,6m hög på vår tomt.
Det borde då innebära att jag som inser att regler och lagar behövs slipper dessa eftersom jag inser att det måste finnas någon som bestämmer. Och de andra får följa de regler och lagar som finns.
:)

Eller så gör vi så enkelt att vi helt enkelt låter regler och lagar gälla alla människor utan undantag det är ändå mest rättvist.
 
Nu är det inte sunt förnuft som styr våra tjänstemän nu för tiden utan en massa paragrafer som ska uppfyllas och då fins det inga genvägar att ta för dessa det mest beklagliga är att man inte en orkar lämna sin stol och åka ut till den berörde och bilda sig en egen uppfattning hur situationen ser ut
man tar heller ingen hänsyn till kostnaden för den drabbade om det gäller mura eller kanske det skulle räcka med fyllnadsmassor i stället som kanske skulle inkräkta lite på kommunens mark(vilken ju är våran egen) som kommuninvånare det som bygg handläggaren presenterat i byggnadsnämnden klubbas till 99% sen har man ett överklagande som din bygghandläggare spreta emot med näbbar och klor (trots att vi betal dennes lön) så att igångsättningen försenas betydligt oftast hänvisar man till detaljplanen trots att det kanske bara är en obetydlig förändring som i praktiken inte spelar någon roll
(hänvisar till tidigare paragrafer)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det är väl ingen som ifrågasätter behov av regler, det som ifrågasätts är absurditeten i reglerna och påföljande kostnader dessa medför.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Håller fullständigt med det har blivit så byråkratiskt att personaltätheten har blivit absurd bor i en medelstor kommun för 20år sedan fans två byggnadsinspektörer dom var ute på fältet hela tiden och bildade sig uppfattning om problemen
löstes nästa omedelbart nu högar sig ärendena på skrivborden och man hänvisar till sin 10v för ärendets färdigställandet
inte konstigt att det kostar skjorta vad man än ska ha gjort
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Alla skall ställa sig frågan "BYGGNADSNÄMNDEN BEHÖVER VI DOM" eller kan ett grundläggande regelverk ersätta dom, det finns planbestämmelser från 1924 som säger att hyreslägenheter inte behövs i området. Ett villaområde med stora villor som lätt skulle omskapapas till tex studentbostäder, men icke, ca 7 år tar det att ändra planbestämmelser, Byggnadsnämnden behövs dom?
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
I vår kommun ska man ha bygglov för ventilation, vad är det rimliga i det för mig som villaägare?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Lars_52 skrev:
Alla skall ställa sig frågan "BYGGNADSNÄMNDEN BEHÖVER VI DOM" eller kan ett grundläggande regelverk ersätta dom, det finns planbestämmelser från 1924 som säger att hyreslägenheter inte behövs i området. Ett villaområde med stora villor som lätt skulle omskapapas till tex studentbostäder, men icke, ca 7 år tar det att ändra planbestämmelser, Byggnadsnämnden behövs dom?
Ja dom behövs
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
O
Lars_52 skrev:
Alla skall ställa sig frågan "BYGGNADSNÄMNDEN BEHÖVER VI DOM" eller kan ett grundläggande regelverk ersätta dom, det finns planbestämmelser från 1924 som säger att hyreslägenheter inte behövs i området. Ett villaområde med stora villor som lätt skulle omskapapas till tex studentbostäder, men icke, ca 7 år tar det att ändra planbestämmelser, Byggnadsnämnden behövs dom?
Vem ska se till att reglerna följs?
 
Höga murar gör goda grannar! Jag har hus i ett land där alla har mur runt tomten, min är cirka 3 meter. Det är perfekt, då kan var och en bry sig om sin tomt och strunta i dom andras. Jag kan tillägga att det sociala livet mellan grannarna trots (tack vare) detta är klart bättre än i Sverige.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Varför inte? Jag skulle absolut haft åsikter om det. Men det är därför jag trivs med att dessa lagar och regler finns.
Förhoppningsvis så skulle det inte uppskattas av kommunen.
Hej!
Men inte sjutton skulle du bry dig om vad din granne gör på sin tomt (ej inom 0-4,5m gränsen mot dig) så länge det inte utgör nån fara för dig. Vill token slösa sina pengar på en labyrint är det väl hans ensak?
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.