Hemmakatten skrev:
Våra lagar är för det mesta tillkomna enligt "sunt förnuft-principen", dvs de flesta ska tycka att lagarna är okej.
Hej!
Menar du att du tycker att det är sunt förnuft att kräva bygglov för en mur på 0,5 m, (ej inom 0-4,5m mot granne) på din tomt? Är det inte mer sunt förnuft att du får bestämma över detta själv? Det är väl ganska orimligt att någon annan ska få komma med synpunkter på något som bara angår dig?
Mvh
Fredrik
 
Här i kommunen krävs bygglov för stödmur och priset för sådant lov är enligt kommunens hemsida 4 900 kr!! Man häpnar!
 
fredand44 skrev:
Hej!
Menar du att du tycker att det är sunt förnuft att kräva bygglov för en mur på 0,5 m, (ej inom 0-4,5m mot granne) på din tomt? Är det inte mer sunt förnuft att du får bestämma över detta själv? Det är väl ganska orimligt att någon annan ska få komma med synpunkter på något som bara angår dig?
Mvh
Fredrik
Eftersom lagen finns, och därmed troligen utretts ingående. Så finns det uppenbarligen situationer där lagstiftarna anser att det inte är sunt förnuft att låta vem som helst bygga en mur på sin tomt som är ex. 70 cm hög.

Jag misstänker att gränsen delvis är satt även efter vilka byggprojekt som blir stora nog för att en tillståndsprocess skall kunna vara rimlig.

OM du ex. vill bygga en stödmur på en meter. Då är det ett relativt seriöst projekt, det krävs ordentlig grundläggning, ofta dränering, en del omtanke om konstruktionen så att den inte rasar efter första tjälen, byggas i bra material med bra utförande för att hålla. Kort sagt det är ett relativt dyrt projekt. Att då addera en bygglovskostnad på några tusen blir inte orimligt. Däremot, om du vill kapsla in en rabatt med typ två rader med staplade stenar, till 30 cm höjd, då skulle en bygglovs process bli direkt löjlig.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Eftersom lagen finns, och därmed troligen utretts ingående. Så finns det uppenbarligen situationer där lagstiftarna anser att det inte är sunt förnuft att låta vem som helst bygga en mur på sin tomt som är ex. 70 cm hög.

Jag misstänker att gränsen delvis är satt även efter vilka byggprojekt som blir stora nog för att en tillståndsprocess skall kunna vara rimlig.

OM du ex. vill bygga en stödmur på en meter. Då är det ett relativt seriöst projekt, det krävs ordentlig grundläggning, ofta dränering, en del omtanke om konstruktionen så att den inte rasar efter första tjälen, byggas i bra material med bra utförande för att hålla. Kort sagt det är ett relativt dyrt projekt. Att då addera en bygglovskostnad på några tusen blir inte orimligt. Däremot, om du vill kapsla in en rabatt med typ två rader med staplade stenar, till 30 cm höjd, då skulle en bygglovs process bli direkt löjlig.
Men vad skulle bygglovet tillföra för värde som man inte skulle uppnå utan att bygglov krävs? Finns det något värde med bygglovet för den som ska ha muren, för någon annan kommunmedborgare? Själv har jag svårt att se det. Generellt om jag inte ser något värde då anar jag ugglor i mossen.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
O
fredand44 skrev:
Hej!
Menar du att du tycker att det är sunt förnuft att kräva bygglov för en mur på 0,5 m, (ej inom 0-4,5m mot granne) på din tomt? Är det inte mer sunt förnuft att du får bestämma över detta själv? Det är väl ganska orimligt att någon annan ska få komma med synpunkter på något som bara angår dig?
Mvh
Fredrik
Missade du mitt inlägg om sunt förnuft? Annars läs det igen :)

Bygglov handlar om att se till att man inte bygger högre än 0,5m
 
Och om muren är en meter eller femtio meter lång spelar ingen roll för kravet på bygglov :cool:
 
Med tanke på hur du formulerar regeln som retar dig så gissar jag att du bor inom planlagt område. Sannolikt tätort.
Det är väl jättebra att dina grannar inte kan sänka värdet på din fastighet åtskilligt genom att till exempel komma överens om att bygga en tvåmeters mur längs tomtgränsen runt din fastighet.
Eller bygga på ett par våningar så ditt hus hamnar i skugga hela dagen.
Om vi nu ska vända på steken lite så själva orsaken till krav på bygglov blir lite tydligare.
Om dina grannar inte har något emot dina byggplaner så är ju bygglovet oftast bara en ren formalitet.
Tycker de - eller du - att det tvärtom är åt helvete så finns alltså en chans att säga nej och få stöd i händelse grannen med byggplaner är jobbig och påstridig och struntar i vad lagen säger.
Det är väl utmärkt.
 
  • Gilla
rickardg och 1 till
  • Laddar…
Olssonx: Svårt att se att grannen kan bygga en två meter hög mur runt min fastighet utan mitt tillstånd. Formaliteten du nämnder kostar i vår kommun 4 900 kr. T.ex. om jag bygger en tre meter lång stödmur mot grannen - med hans tillstånd - bestående av tre på varandra staplade lecastenar med bruk emellan och givetvis en sula under så ska jag betala 4 900 kr till kommunen för ett bygglov. Horribelt!
 
Redigerat:
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Precis dessa alternativ är lite väl extrema även för en "bygglovsmotståndare" att gå emot.
Det finns oändligt många mindre och enklare ärenden som överdrivs, listan kan göras lång men när det kommer motståndare till förenklingar dyker ofta väldigt dåliga & långsökta exempel som tex dina upp :(

OlssonX skrev:
Med tanke på hur du formulerar regeln som retar dig så gissar jag att du bor inom planlagt område. Sannolikt tätort.
Det är väl jättebra att dina grannar inte kan sänka värdet på din fastighet åtskilligt genom att till exempel komma överens om att bygga en tvåmeters mur längs tomtgränsen runt din fastighet.
Eller bygga på ett par våningar så ditt hus hamnar i skugga hela dagen.
Om vi nu ska vända på steken lite så själva orsaken till krav på bygglov blir lite tydligare.
Om dina grannar inte har något emot dina byggplaner så är ju bygglovet oftast bara en ren formalitet.
Tycker de - eller du - att det tvärtom är åt helvete så finns alltså en chans att säga nej och få stöd i händelse grannen med byggplaner är jobbig och påstridig och struntar i vad lagen säger.
Det är väl utmärkt.
 
engs
KnockOnWood skrev:
Och om muren är en meter eller femtio meter lång spelar ingen roll för kravet på bygglov :cool:
Vad händer om man bygger en odlingsbädd i sten, över en halvmeter? Skulle kunna tolkas som en väldigt lokal stödmur om man vill vara övernitisk.
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Problemet med "vanligt sunt förnuft" är att det inte är så vanligt...

Ffa inte bland kommuntjm...
 
Odjuret skrev:
Visst är det ironi, men än ganska talande bild om hur folks sunda förnuft skiljer oss åt.
Du kanske tycker att 0,5m hög mur är lagom och tycker att folk med sunt förnuft håller sig inom den gränsen. Men din granne, han tycker att 0,5m är på tok för lågt. Och konstaterar att en människa med sunt förnuft inser att en mur måste vara minst en 1m för att det ska vara värt att bygga.

Du ser skillnaden? Vems sunda förnuft har rätt? Och vem ska avgöra det? (För självklart tycker du att din ganne är galen och det han sysslar med är inte sunt förnuft)
Om någon vill bygga en labyrint av två meter höga murar på sin tomt bör ingen ha några synpunkter på det.
 
  • Gilla
Rockhard Lindgren och 1 till
  • Laddar…
Byggde ett fritidshus som skulle slutbesiktas förra året och fick då veta av KA det där om låsbart medicinskåp, lås på knivlåda m.m. Nu struntade vi i detta och vid slutsamrådet togs det aldrig upp av kommunens representanter.

Men om bestämmelserna är så att lås krävs på knivlåda hur kan det då vara tillåtet att sälja s.k. knivblock eller magnetlister som håller knivar på plats?
Samma sak med medicinen, de som använder dosett att förvara medicinen i har den väl oftast framme på köksbänken, köksbordet eller kanske på sängbordet och dosetter är väl inte låsbara och fortfarande tillåtet.
 
Det är inte så att du är skyldig att hålla knivar, medicin osv inlåsta. Men byggnaden måste erbjuda en möjlighet att låsa in detta.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
O
Ulric skrev:
Om någon vill bygga en labyrint av två meter höga murar på sin tomt bör ingen ha några synpunkter på det.
Varför inte? Jag skulle absolut haft åsikter om det. Men det är därför jag trivs med att dessa lagar och regler finns.
Förhoppningsvis så skulle det inte uppskattas av kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.