Hej!

En vän till mig bor i bostadsrätt som är stambytt 1993. Vi har letat frenetiskt efter en ballofix i badrummet, utan framgång.

När hon kontaktade fastighetsskötaren hävdar han att man kan stänga av vattnet i källaren men att bara en rörmokare får göra detta.

Jag är lite ställd och undrar om det inte finns krav på ballofix i anslutning till vatten? Finns det några krav? Kan man ställa krav på föreningen?
 
Hej,

Det finns inget krav på föravstängningar.

Det är ju dock smart om man byggt så att varje lgh kan stängas separat utan att det påverkar övriga lgh.
 
L lordi skrev:
Hej,

Det finns inget krav på föravstängningar.

Det är ju dock smart om man byggt så att varje lgh kan stängas separat utan att det påverkar övriga lgh.
Jag förstår! Nu är tyvärr fallet så att man behöver bryta vattnet för hela fastigheten…
 
Ballomax är det nya svarta i rörsvängen. Fixen är passé sedan länge! Maxen är en vidareutvecklad tillgänglighetsanpassning. Alla ska kunna stänga av vattnet om man känner för det, även med nedsatt syn och muskelförmåga!

Ballomax, snart var mans badrum!

Svart kulventil med gula detaljer, Ballomax-märkning, för rörledningar, handtag på vänster sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Detta står i BBR:n nu men jag vet inte hur det såg ut tidigare med det kanske går att arkiv-leta om man är intresserad, om det nu finns ett arkiv.

*Avstängningsventiler och armaturer för avtappning av tappvattensystemet ska installeras i den
utsträckning som är nödvändig.*

Allmänt råd
Anslutningar till disk- och tvättmaskiner m.m. bör förses med avstängningsventiler som har synlig
och lätt åtkomlig manövrering. Avstängningsventiler bör finnas så att tappvattnet till enskilda
lägenheter kan stängas av var för sig. (BFS 2014:3).
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Detta står i BBR:n nu men jag vet inte hur det såg ut tidigare med det kanske går att arkiv-leta om man är intresserad, om det nu finns ett arkiv.

*Avstängningsventiler och armaturer för avtappning av tappvattensystemet ska installeras i den
utsträckning som är nödvändig.*

Allmänt råd
Anslutningar till disk- och tvättmaskiner m.m. bör förses med avstängningsventiler som har synlig
och lätt åtkomlig manövrering. Avstängningsventiler bör finnas så att tappvattnet till enskilda
lägenheter kan stängas av var för sig. (BFS 2014:3).
Så inget krav alltså.
 
Rickard.
  • Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
Bör i BBR tolkas som ett skallkrav alltså skall det finnas, men vad sa BBR 1993 när TS badrum byggdes?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.