Till mitt inkommande vatten (förening) sitter en kulventil på insidan av källarväggen. Den har börjat droppa.
Ca 0.5m från väggen på utsidan hittade jag denna som låg några cm under gräsmattan (se bild)
Är det denna som kallas servisventil?
Allt vatten är indraget för 21 år sedan. Finns det risk att något havererar när jag börjar skruva på den?
Något jag ska smörja/motionera eller tänka på innan eller efter jag skrider till verket?
Upplys mig gärna, detta är nytt område för mig
Tack på förhand!
mvh Amrich
Ca 0.5m från väggen på utsidan hittade jag denna som låg några cm under gräsmattan (se bild)
Är det denna som kallas servisventil?
Allt vatten är indraget för 21 år sedan. Finns det risk att något havererar när jag börjar skruva på den?
Något jag ska smörja/motionera eller tänka på innan eller efter jag skrider till verket?
Upplys mig gärna, detta är nytt område för mig
Tack på förhand!
mvh Amrich
Renoverare
· Uppsala
· 1 815 inlägg
Det ser ut som en servisventil ja. Jag har en liknande till vattnet i sommarstugan. Har aldrig gjort någonting speciellt med den, bara vridit runt. Fungerar med en stor skiftnyckel om du inte har en riktig.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
JA, servisventile. Kolla med VA-huvudmannen om de accepterar att du rattar servisventilen. Du vill liksom inte vara vållande till att sabba en sådan för grävningen och byte är kostsam.
Vattnet kommer från en vattenförening och ventilen sitter långt in på min tomt så jag kan inte tro annat än att jag ansvarar för den i vilket fall som helst?
Men inget att annat att tänka på innan jag börjar vrida?
Brukar dessa kärva/inte täta?
Men inget att annat att tänka på innan jag börjar vrida?
Brukar dessa kärva/inte täta?
Redigerat: