Hei. Vi ska drenera runt vårat hus från 1979. Vi har en källare som tidigare ägare har klätt in med isolering och panel. Det är en sida på huset som drenerings folket inte vill göra pga trångt och svårt att komma åt. (Det går en kommunal väg över som dom tror kan rasa när dom gräver.) Därför tog jag bort lite av panelen och tog en titt.. ser ju inte bra ut i mina ögon. Detta är från ett ouppvärmt hörn under en trapp. Yttervägg där det bruna är och mellan vägg där det är vitt. Isiolasjonen så frisk och fin ut. Någon som vet mer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Ja med all säkerhet mögel.
Medlem
· Västernorrland
· 10 898 inlägg
Är det inte mer än så där bakom en uppbyggd vägg i ett dylikt område så skulle jag inte oroa mig särskilt mycket. Det vanligaste är ju att det börjar gro rejält.........Det där är inte mer mögel än att naturen själv håller det i schack. Antagligen fuktigt en del perioder och sen dör det ut osv.............hade det varit konstant fuktigt så hade det växt betydligt mer............
Ja, det är mögel, men det behöver inte bero på problem med dräneringen. Du bör inte montera tillbaka panelen, utan ta bort allt material (panel, isolering, träreglar) så att det blir luftigt och gör rent väggen, så kommer det förmodligen att fungera bra.
tack för alla svar. Jag har monterat ner en större del av panelen och satt in en luftavfuktare. Väggen ser ganska fin ut i övrigt. Det värsta området är det jag har bilder av här. Fortsätter att jobba med resten..
Det luktar ganska unket i huset nu när vi blottat väggen.. Tror ni att det behöver saneras? Är lukten dåligt nytt eller normalt när man tar bort panel som stått i fukt i 15 år..?
Ska jag tvätta med klor? Eller vatten och diskmedel?
Det luktar ganska unket i huset nu när vi blottat väggen.. Tror ni att det behöver saneras? Är lukten dåligt nytt eller normalt när man tar bort panel som stått i fukt i 15 år..?
Ska jag tvätta med klor? Eller vatten och diskmedel?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Svartmögel kan vara totalt ofarligt men även mycket ohälsosamt, och detta kan du inte avgöra på lukten. Förslagsvis tar du dig någon kunnig innan du river i det.
Liknande trådar
-
Skruvar har släppt till ryggstödet på toan
Badrum -
Kan jag bila bort den här klumpen? Tror det är en gammal kamin
Byggnadsvård -
Vad är det här för koppling och hur får man den tät?
Vatten & Avlopp -
Träreglar skiftar i bredd, har det betydelse för gipsskivorna?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad kan det här vara för smul vid träpanel inomhus?
Miljö & Hälsa