I höstas gick en kommunal vattenledning av, varvid vi var utan vatten en tid. När detta sedan var lagat och allt var frid och fröjd, ja då började trycket på vårt varmvatten bli klart sämre i hela huset. Det kan möjligen infalla med en bergvärmepump och varmvattenberedare av äldre snitt, men det kom så nära inpå vattenläckan att jag fått för mig att skräp följde med vattnet och fastnade någonstans på väg in till varmvattenberedaren.

Nåväl - när jag tittar på rören in till pump och vvb finner jag denna manick enligt bild. Är inte det en ventil som saknar "ratt"? Finns det en orsak att det ser ut så, eller kan det vara så att själva ratten en gång i tiden gick sönder och ingen har bytt? Jag är lite sugen på att se om det är här skräpet kan ha fastnat nämligen och undrar om man vågar skruva på den där skruven med tång/skiftnyckel eller om det finns en ny ratt att få tag i på något vis? Det här är alltså på vattenledningen som kommer in i huset och vidare till vvb.

Ja måhända är detta en idiotfråga, men den måste ju ställas... :)

Kopparvattenledning med en ventil utan ratt och en skruv, möjlig källa till dåligt vattentryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demmpa Demmpa skrev:
Ja det saknas en ratt på den silvriga delen,
ser ut att vara liknande detta ventilblock,
[länk]

Åh tack, då var jag inte helt fel ute ändå! Men det går inte att bara köpa en ny ratt till sådant här? Skulle ju varit enklare känner jag :)

Är det stort aja-baja på att vrida på den för hand, medelst tång eller liknande? Skulle bara vilja se om det är där det kan sitta skit, men jag vill ju å andra sidan inte få tidernas vattenläcka heller... :rofl:

Stäng av inkommande vatten vid mätaren.
Lossa hela blanka överstycket med sexkanten o plocka ur innanmätet,
Finns en fjäder och kägla innanför. (kombinerad avstängning & backventil)
Kontrollera, städa och återmontera.

Kan vara denna
0492800000-hemS.jpg

Tack för utförligt svar! Enda kruxet är att jag har sådana där gamla avstängningsventiler på inkommande vatten som jag skarpt avråtts ifrån att ens röra så som de ser ut idag. Hade tänkte få en VVS:are att byta dem till våren och nu tänkte jag att man kanske kunde försöka vrida på den där mojängen utan att stänga inkommande. Men det kanske bara är dumt. Tänkte liksom "motionera" den lite fram och tillbaka och se om det hjälper. Hmm....

Även om ratten funnits där så hjälper det inte att bara vrida på den.
Normalt har man ventilen/ratten fullt öppen.
Är det inget flöde genom ventilen är käglan stängd med hjälp av fjädern.(backventil)
Med ratten kan du bara stänga av ventilen (pressar käglan/packningen mot sätet), öppningen sköter vattenflödet.
Om du har partiklar/smuts i ventilen hjälper bara demontering av överstycket.

Byta ventiler vid vattenmätaren är nog bra att göra snarast.

Tack för svar igen! Anledningen till frågan är att jag har en annan ventil på samma koppel (syns inte på bilden, den är på motsatt sida), om jag skruvar på den så rinner det ut vatten genom ett spillrör (förmodligen till gamla vedpannan när den fanns). Så den kan man i alla fall öppna genom att skruva, det var därför jag funderade. Men då är det kanske annorlunda med den på bilden alltså.

Ja jag ska göra det hela i rätt ordning antar jag. Först ventiler vid vattenmätaren och sedan jobba mig vidare :)

”Ventilen” på baksidan är en säkerhetsventil, den måste finnas och ska/bör sitta mellan varmvattenberedaren och backventil&avstängningsventil, den släpper ut övertrycket som blir när kallt vatten värms upp.

När du byter ventilen vid vattenmätaren så se till att det kommer upp vattenmätarkonsoll om det inte redan finns sådan, samt att det monteras en backventil på inkommande vatten.

Om du gör jobbet själv så ringer du VA-nätägaren så att dom stänger av vattnet ute i gatan samt plomberar mätaren efter utbytet.
Detta brukar dom göra gratis.
Rör absolut inte själv serviceventilen ute i gatan, går den sönder får du i så fall bekosta bytet själv.

Stort tack för svar! Jag kommer att låta en riktig VVS-kille/tjej utföra det här jobbet :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.