Hej
Spisfläkten är cylinda, Franke typ 724- 16. Det finns en knapp(en fläktbild på den med röd markerad). När jag trycker på den lyser den grönt och det händer ingenting. Knapparna 1,2 och 3 fungerar bra och motorn kommer igång när jag trycker på knapparna samtidigt släckts knappen med fläktbiden. Om motorn är igång och jag trycker på knappen med fläktbilden stannar motorn och öppningen i taket stängs. Vi har mekanisk frånluft på taket. Är det något fel på kåpan? Varför händer ingenting när jag bara trycker på den knappen( enligt bilden)
tacksam för tips och idéer.
Mvh bokani

• Fem knappar på en spisfläkt, inklusive en med en grön lysande fläktikon som är markerad med röd cirkel. Andra knappar är numrerade 1, 2 och 3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksfläkt av märket Cylinda med flera knappar, en av dem markerad med en röd linje, installerad över en spis mot en vit kakelvägg.
    Skapa konto
Bokani Bokani skrev:
Hej
Spisfläkten är cylinda, Franke typ 724- 16. Det finns en knapp(en fläktbild på den med röd markerad). När jag trycker på den lyser den grönt och det händer ingenting. Knapparna 1,2 och 3 fungerar bra och motorn kommer igång när jag trycker på knapparna samtidigt släckts knappen med fläktbiden. Om motorn är igång och jag trycker på knappen med fläktbilden stannar motorn och öppningen i taket stängs. Vi har mekanisk frånluft på taket. Är det något fel på kåpan? Varför händer ingenting när jag bara trycker på den knappen( enligt bilden)
Mvh bokani
På min köksfläkt så väljer man både fläkt och hastighet.
Dvs trycker jag bara på fläkt händer inget förräns jag också väljer hastighet.

Varför dom gjort så istället för en knapprad med 0,1,2,3 vet jag inte.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
VL betyder kanske viloläge

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
T tergo skrev:
VL betyder kanske viloläge
Eller "Ventilation": Dvs opm den är gjord för att gå på en frånluftsventialtion eller liknande i "låg-läge" eller passivt läge.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Bokani Bokani skrev:
Hej
Mvh bokani
VL skall öka varvtalet på takfläkten. Forcerad ventilation om man vill öka flödet när man dushat tex. Spjället till kåpan ska inte öppnas är vl är aktiverat.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
1 13ackman skrev:
VL skall öka varvtalet på takfläkten. Forcerad ventilation om man vill öka flödet när man dushat tex. Spjället till kåpan ska inte öppnas är vl är aktiverat.
Jag ringde till Franke( tillverkaren) och enligt de ska flödet ökas i badrummen när man trycker på VL knappen. Men hos mig händer ingenting. Jag behöver kanske anlita en elektriker. Tack
Mvh bokani

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bokani Bokani skrev:
Jag ringde till Franke( tillverkaren) och enligt de ska flödet ökas i badrummen när man trycker på VL knappen. Men hos mig händer ingenting. Jag behöver kanske anlita en elektriker. Tack
Mvh bokani
Funktionen är inte nödvändig att ha i sig, sålänge du har rätt flöden ut normalt sätt.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
1 13ackman skrev:
Funktionen är inte nödvändig att ha i sig, sålänge du har rätt flöden ut normalt sätt.
Det kom en från ventilations firma, flödet är ok enligt honom. Jag testade med ett a4 papper och det funkar bra. Men imkanaler behöver rengöring. Den knappen som inte fungerar ska fixas enligt killen innan rengöring av kanalerna. Mvh Hashem.

Bokani Bokani skrev:
Det kom en från ventilations firma, flödet är ok enligt honom. Jag testade med ett a4 papper och det funkar bra. Men imkanaler behöver rengöring. Den knappen som inte fungerar ska fixas enligt killen innan rengöring av kanalerna. Mvh Hashem.
Varför ska du rengöra imkanalen?

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
1 13ackman skrev:
Varför ska du rengöra imkanalen?
det är länge som inte rengörats, enligt ventilations killen är den skitig. Mvh bokani

Redigerat:
Bokani Bokani skrev:
det är länge som inte rengörats, enligt ventilations killen är den skitig. Mvh bokani
För mig låter det som du är påväg att kasta pengarna i sjön…

Först ta dit elektriker för att eventuellt lösa det, är det fel takfläkt kanske det inte ens går att koppla om.

Sedan är det väldigt sällan man behöver rengöra imkanalen. Ytterst lite skit fastnat där. Möjligt en tunn fett lagring.

Om du kör igång fläktmotor i köket, suger pappret fortfarande fast i badrumet?

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
1 13ackman skrev:
För mig låter det som du är påväg att kasta pengarna i sjön…

Först ta dit elektriker för att eventuellt lösa det, är det fel takfläkt kanske det inte ens går att koppla om.

Sedan är det väldigt sällan man behöver rengöra imkanalen. Ytterst lite skit fastnat där. Möjligt en tunn fett lagring.

Om du kör igång fläktmotor i köket, suger pappret fortfarande fast i badrumet?
Tack för dina tips och idéer. Jag menade kanaler i badrummen. I tvättstugan finns det bara en vanlig ventilation bredvid utedörren. Enligt ventilation kille ska det finnas en ventilation som är kopplad till systemet. Jag har läst på Google att man ska rengöra kanaler i ventilationssystemet var 4e år. Jag har några bilder på kanalerna och sugning i badrummen. Vetilationera i badrummen suger pappret hela tiden utan att trycka på kapparna i köket.Aggregatet på taket byttes i november 2022.
Mvh bokani
Närbild av ventilationskanal fylld med smuts och damm i badrummet.
Skapa konto

Bokani Bokani skrev:
Tack för dina tips och idéer. Jag menade kanaler i badrummen. I tvättstugan finns det bara en vanlig ventilation bredvid utedörren. Enligt ventilation kille ska det finnas en ventilation som är kopplad till systemet. Jag har läst på Google att man ska rengöra kanaler i ventilationssystemet var 4e år. Jag har några bilder på kanalerna och sugning i badrummen. Aggregatet på taket byttes i november 2022.
Mvh bokani
[video][bild]
[video]
[video]
Ja dessa kanaler behöver rensas, men det är inte imkanalen den är i köket. Fungerar takfläkten och du har ett sug är det ju bara att rensa. Man får ju ett högre sug om vl funktionen skulle fungera men inget krav för att det inte skulle gå att rensa. Kommer eventuellt ramma ner lite mer i rummen bara.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
1 13ackman skrev:
Ja dessa kanaler behöver rensas, men det är inte imkanalen den är i köket. Fungerar takfläkten och du har ett sug är det ju bara att rensa. Man får ju ett högre sug om vl funktionen skulle fungera men inget krav för att det inte skulle gå att rensa. Kommer eventuellt ramma ner lite mer i rummen bara.
Tusen tack att du har lagt tid och svarade på mina funderingar. Men jag förstod inte den sista meningen. 😆🙏🙏🙏

Bokani Bokani skrev:
Tusen tack att du har lagt tid och svarade på mina funderingar. Men jag förstod inte den sista meningen. 😆🙏🙏🙏
Säg att fläkten suger 75% av kapaciteten nu, och i vl läget ska den gå upp i 100% som exempel. Då kommer ju mer smuts fluga upp på taket om väl läget hade fungerat.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.