Hej!
Mitt kylarvatten eller "blåvatten" som jag kallar det är nere i botten ibland och nästa dag är det uppe i över halva. Är det fara å färde, eller är det normalt?

Med vänlig hälsning
Camilla
 
  • Fyllningsbehållare för värmesystem, expansionskärl, rör och ventiler, underhålls- eller servicearbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som onormalt stor variation. Det kan var nån luftficka i slingan eller att den helt enkelt är underdimensionerad så du får stora temperaturvariationer beroende på om kompressorn går eller inte.
 
Vet du vilka temperaturer som blåvattnet har, in från borrhål och ut till borrhål. samt hur djupt är hålet och vad för VP har du.
 
Hej! Det är inget borrhål. Det är en jordvärmeslang som är utlagd. Men det går säkert att hitta in- och ut-temperatur till den. Jag har en NIBE 1230. Inte nära nu så jag kan kolla.
 
J jonaserik skrev:
Vet du vilka temperaturer som blåvattnet har, in från borrhål och ut till borrhål. samt hur djupt är hålet och vad för VP har du.
J jonaserik skrev:
Vet du vilka temperaturer som blåvattnet har, in från borrhål och ut till borrhål. samt hur djupt är hålet och vad för VP har du.
Hej! Det är inget borrhål. Det är en jordvärmeslang som är utlagd. Jag har en NIBE 1230. Det står Köldbärare in 35,9 och ut 46.
 
Bor du på Island? Annars stämmer det inte att det är 40 grader i marken...
 
useless useless skrev:
Bor du på Island? Annars stämmer det inte att det är 40 grader i marken...
Hahahm nä, i mitten av Sverige. Jag tyckte också att det lät konstigt, men då måste det vara något annat som jag tog foto på ? Jag har vänt mig till NIBEs återförsäljare men jag har svårt att få något svar ifrån dem. Digital termostat med LCD-skärm visar temperaturer och tid, justeringsknappar nedanför, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är vanligt att givarna går sönder efter några år på grund av fukt och börjar visa fel.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
- Nibes temperaturgivare är kass och tål inte fukten på köldbärarsidan utan börjar visa för höga värden. Det är ett standardfel.
- Det är inte normalt att nivån i kärlet varierar mer än några centimeter. Kanske luftficka som Useless skrev.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
M MagHam skrev:
- Nibes temperaturgivare är kass och tål inte fukten på köldbärarsidan utan börjar visa för höga värden. Det är ett standardfel.
- Det är inte normalt att nivån i kärlet varierar mer än några centimeter. Kanske luftficka som Useless skrev.
Har luftat gång tidigare genom att skruva upp en ventil högst upp på apparaten. Det var en givare som skulle visa 2 om jag inte missminner mig. Räcker det, eller måste man kalla in en expert?
 
Den kan sitta ute i slingan nånstans, i så fall behöver man pumpa runt köldbäraren med en extern pump och en mellanliggande balja. Det är ingen raketforskning utan nåt som den händige kan göra själv.
Men om nivån inte går under botten eller svämmar över så skulle jag faktiskt ignorera problemet om systemet funkar bra i övrigt.
Samma sak med givarna. Styrsystemet på 1230 bryr sig inte om för höga värden på KB (däremot för låga som kan koppla ifrån kompressordrift). Så låt det vara eller byt själv. Det är inte heller speciellt svårt.
 
Evcapeli Evcapeli skrev:
Har luftat gång tidigare genom att skruva upp en ventil högst upp på apparaten. Det var en givare som skulle visa 2 om jag inte missminner mig. Räcker det, eller måste man kalla in en expert?
Det låter som att det var varmvattenberedarens mantel du luftade...

För att få bort luftfickor ur jordslingan kan man behöva en speciell pumpanordning som pumpar runt vätskan ett tag. Kolla med valfri rörfirma som installerar värmepumpar.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Den kan sitta ute i slingan nånstans, i så fall behöver man pumpa runt köldbäraren med en extern pump och en mellanliggande balja. Det är ingen raketforskning utan nåt som den händige kan göra själv.
Men om nivån inte går under botten eller svämmar över så skulle jag faktiskt ignorera problemet om systemet funkar bra i övrigt.
Samma sak med givarna. Styrsystemet på 1230 bryr sig inte om för höga värden på KB (däremot för låga som kan koppla ifrån kompressordrift). Så låt det vara eller byt själv. Det är inte heller speciellt svårt.
Tack för tipset! Jag är rätt händig, men skulle behöva snäppa upp ytterligare för att klara av det där :) . Tack för all hjälp. Det blir att tjata på någon professionell ändå. Blåvattnet går ju i botten så det måste nog pumpas.
 
useless useless skrev:
Det låter som att det var varmvattenberedarens mantel du luftade...

För att få bort luftfickor ur jordslingan kan man behöva en speciell pumpanordning som pumpar runt vätskan ett tag. Kolla med valfri rörfirma som installerar värmepumpar.
Ja, det var nog ett mindre system jag pös ut luft ur. Problemet är att rörfirmor är extremt uppbokade. Jag har väntat på en rörmokare i tre månader för en annan, ej så brådskande, grej. Men nu får jag inleda en tjatkampanj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.