Hejsan,
Jag tänkte installera en Plejd i badrummet som är nyrenoverat och tänkte då att det inte borde vara några problem. När jag öppnade upp uttaget så ser jag att det finns ingen blå kabel utan endast två bruna inkopplade på L och en svart på 1an.
Är det då inte framtaget någon nolla till uttaget eller är det en annan typ av koppling?
Tack på förhand!
Jag tänkte installera en Plejd i badrummet som är nyrenoverat och tänkte då att det inte borde vara några problem. När jag öppnade upp uttaget så ser jag att det finns ingen blå kabel utan endast två bruna inkopplade på L och en svart på 1an.
Är det då inte framtaget någon nolla till uttaget eller är det en annan typ av koppling?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Skåne
· 1 470 inlägg
Nej, till en vanlig brytare finns ingen anledning att dra fram nolla. Om ni inte hade kommit överens om att det skulle göras förstås...
Eftersom nollan inte krävs för vanliga strömbrytare och de flesta(?) dimmers, samt att det inte finns några krav på det
så är det nog det vanligaste - att man inte drar fram nollan.
Men det kan man ju göra själv om man har kunskap - även om man säkert inte får.
så är det nog det vanligaste - att man inte drar fram nollan.
Men det kan man ju göra själv om man har kunskap - även om man säkert inte får.
Moderator
· Stockholm
· 52 318 inlägg
Men det ser ut som du ev. har två fasledare (de bruna). Så ser det ofta ut om det är vidarekopplat, ex. till ett uttag längre ned på väggen. Har du inte en nolla som passerar igenom dosan? Uttag behöver nolla.
Edit: Ser att det sitter en brytare till strax under, fasledaren går säkert bara till den.
Edit: Ser att det sitter en brytare till strax under, fasledaren går säkert bara till den.
Tyvärr har jag inte den kunskapen så jag får ta in elektriker som får fixa detta. Säkert inget större jobb för dom.UGG skrev:
Tack!
Det stämmer, den går till knappen under.H hempularen skrev:Men det ser ut som du ev. har två fasledare (de bruna). Så ser det ofta ut om det är vidarekopplat, ex. till ett uttag längre ned på väggen. Har du inte en nolla som passerar igenom dosan? Uttag behöver nolla.
Tack!
Vill inte låta negativ (hmm, men det är ju precis det jag gör) men att få hem en elektriker för detta "lilla" jobb kan nog bli svårt (alt. dyrt), om du inte redan har bra kontakter med denne.
Varför inte välja en annan dimmer-variant som inte kräver nolla, men ändå uppfyller behovet (beroende på vad som ska lysa)?
Varför inte välja en annan dimmer-variant som inte kräver nolla, men ändå uppfyller behovet (beroende på vad som ska lysa)?
Förstår dig helt men tyvärr är mina elkunskaper begränsade. Absolut kan jag dra fram en blå kabel från uttaget då det är jord i rören som går längst taket. Saken är den att jag vet inte hur jag kopplar på detta för att göra det på ett säkert sätt om man kan skarva på eller hur man skall göra.UGG skrev:Vill inte låta negativ (hmm, men det är ju precis det jag gör) men att få hem en elektriker för detta "lilla" jobb kan nog bli svårt (alt. dyrt), om du inte redan har bra kontakter med denne.
anlita elektriker och gå igenom övriga bostaden och dra nolla till och installera plejd där du vill så slipper du göra skada !dusty skrev:
El är livsfarligt och nollan har extra stora risker så låt bli innan du fått utbildning
Moderator
· Stockholm
· 52 318 inlägg
Nu ser vi iofs. inte hur trådarna går in i rören från dosan. Men med stor sannolikhet så kommer fasledaren i samma rör som tändtråden går upp i. Om du hittar andra änden av dem, i en kopplingsdosa, eller i en takdosa (som oftast används som kopplingsutrymme), så finns det med skaplig sannolikhet en nolla i den dosan. Där kan man sätta plejd, om den får plats.A alfista skrev: