Hejsan,
Jag har börjat riva bort plastmattor i källaren, vilket har gått toppen framtills att jag kom till "klädkammaren". Huset är byggt 1976 och jag undrar helt enkelt om det kan vara asbest som jag har snubblat över?
// David

• Närbild på gammal, mönstrad plastmatta i källare från 1976, delvis borttagen och exponerad betongyta under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara svartlim. Är det på oisolerad betongplatta så finns en liten chans att det är asfalt/tjära, men det kan man nog utesluta eftersom det ser ut att vara applicerat med tandspackel och mattan sitter fast med det. Så jag röstar på svartlim med eller utan asbest.

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ser ut att vara svartlim. Är det på oisolerad betongplatta så finns en liten chans att det är asfalt/tjära, men det kan man nog utesluta eftersom det ser ut att vara applicerat med tandspackel och mattan sitter fast med det. Så jag röstar på svartlim med eller utan asbest.
Oisolerad betongplatta! Limmet är fortfarande "lite kladdigt" om det är till någon hjälp.

Luktar det tjära?

Finns inget sätt att avgöra det på en bild, skicka på analys om du vill ha ett säkert svar.

Det luktar tjära! Då är det väl hyfsat lugnt va?

Som sagt var får du skicka ett prov på analys om du vill veta säkert. Själva mattan kan också innnehålla asbest...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.