Flyttar till mitt första hus om ett halvår och ska ändra om en del på övervåningen.
Ett 60 tals hus där jag först trott att väggarna inte är bärande inne pga att takstolarna med sin utformning vilar på ytterväggarna och att det inte är någon vägg i vardagsrummet som isåfall bär upp osv.,.
Men nu börjar jag bli lite osäker efter att ha läst om hjärtväggar som inte behöver vara "hela".
Jag hoppas någon har med mer kunskap än mig definitivt kan avgöra hur det ligger till.
Väggarna som ska bort är de med en röd linje bredvid sig. Murstock ska vara kvar..
Ingen planerad förvaring på vinden och husete ligger nära hallstavik..
Blir det ett "enkelt" jobb eller blir det till att ta in experthjälp för att avlasta osv?
Ett 60 tals hus där jag först trott att väggarna inte är bärande inne pga att takstolarna med sin utformning vilar på ytterväggarna och att det inte är någon vägg i vardagsrummet som isåfall bär upp osv.,.
Men nu börjar jag bli lite osäker efter att ha läst om hjärtväggar som inte behöver vara "hela".
Jag hoppas någon har med mer kunskap än mig definitivt kan avgöra hur det ligger till.
Väggarna som ska bort är de med en röd linje bredvid sig. Murstock ska vara kvar..
Blir det ett "enkelt" jobb eller blir det till att ta in experthjälp för att avlasta osv?
Ingen här på forumet kan "definitivt" avgöra frågan utan ett besök på plats, däremot högst troligt anser jag att dom väggarna som löper längs med huset mitt i är bärande, med tanke på att spännvidden är hela 7.5 meter mellan ytterväggarna.W wipe skrev:Jag hoppas någon har med mer kunskap än mig definitivt kan avgöra hur det ligger till.
Taklutningen är dessutom 27 grader, du bor i Hallstavik och där brukar det väl snöa rätt rejält vissa vintrar. Tegeltak är ju inte heller det lättaste taket.
Så jag skulle absolut inte ta bort dom väggarna utan att anlita någon expert som på plats kan kolla på taket, samt göra hållfasthetsberäkningar utifrån dimensionerna och måtten på takstolarna.
Ska du ta bort dom lär du få montera upp balkar som ersätter väggarna, så det finns absolut lösningar på att öppna upp planlösningen. Men chansa inte, vad du än gör 🤔
Redigerat:
Tack för svar, har browsat vidare på siten för att förstå mer och ramlade på denna tråd som i mina outbildade ögon ser ungefär ut som våra ritningar, för kunskap någon som kan förklara skillnaden? ang takstolar som är fribärande och inte? Försöker lära mig hur detta fungerar
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-riva-dessa-vaeggar.462001/
Och självklart om det inte är 100% säker kommer jag ta in experter som får ta en titt på huset , vill inte börjar riva utan att vara säker
/Peter
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-riva-dessa-vaeggar.462001/
Och självklart om det inte är 100% säker kommer jag ta in experter som får ta en titt på huset , vill inte börjar riva utan att vara säker
/Peter
Jag skulle klassa mittväggarna som bärande grundat på att det är kryssat för innerväggar under "Bärande del" samt att de är ritade på annat sätt än de vinkelräta mot dem.
OBS! Jag är inte byggnadsingenjör skall tilläggas.....
OBS! Jag är inte byggnadsingenjör skall tilläggas.....