Tänkte börja planera mitt garage inför våren. Garaget finns där redan och ser ungefär ut som på bilden:
garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få en mer öppen yta så funderar jag på att ta bort väggen som är rödmarkerad på bilden.
Någon som vet ifall denna väggen kan vara bärande på nåt sätt?
Garaget är en typiskt 70-tals tätortsgarage med platt tak.

Även inredningstips på ett enkelgarage hade varit toppen.
Ska framförallt få plats en hoj konstant i garaget, men även finnas plats om man vill köra in bilen och skruva.
Tack på förhand

Det går inte att säga utan en stomritning. Du säger att det är platt tak. Ligger takbalkarna på längden är väggen säkert bärande. Ligger de på tvären är den troligen inte bärande, men det är inte säkert. på 70-talet snålades det på allt.
mvh Findus

Jag skulle tro att takstolarna ligger åt samma håll som väggen (på tvären) och i så fall är det inte bärande .
Har ett liknande garage med platt tak (bara några småsaker som skiljer från ditt).
Kolla var du har avrinningen från taket (troligtvis vid en av långsidorna) så kanske du får en uppfattning hur takstolarna går.

Tack för svaret.

Avrinningen är nere till höger på bilden, vilket borde innebära att takstolarna är på tvären och väggen inte är bärande då? Väggen är ju absolut inte tjock och den är fan inte så stabil heller =)

Har du några inredningstips Micro? Skissat som en galningen, men vet inte riktigt hur jag ska ha det med verkstadsvägg och förvaring längs sidorna.

Tyvärr har jag väl inga inredningstips direkt..:confused:
Men min port är förskjuten (neråt i bild) och ligger ca 30cm från yttervägg så då har det blivit naturligt att ha arbetsbänken längs yttervägg (högst upp i bild)
På höger långsida (neråt i bild) har jag hyllkonsoller - hylla ca 30cm från taket som jag har en massa lådor med förvaring i.
Under det så har jag lösa konsoll delar som jag kan lägga lister och annat virke på vid behov.
Skruva bil är uteslutet då jag har för mycket grejor så det får bli till att låna min brors verkstad eller skruva ute på sommaren.
Men motorcykel eller moped fungerar utmärkt att greja med.
Rummet som du skrivit verkstad på är i mitt fall numera ett kontor där jag sitter med mina datorer och kan göra vad jag vill utan att frugan lägger sig i.:p

Försöker lägga upp bild på hur trångt det kan bli när man måste in akut då vevhusventilationen frös vintern 2013..och en bild på lite av en arbetsbänk som jag byggde + förvaringen brevid. reparation.jpg
Skapa konto
bänk.jpg
Skapa konto

• P2261964.jpg
    Skapa konto
  • P5312599.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Blev tyvärr dubbla bilder:x

Micro - hur stort är ditt garage? Vi ska bygga nytt, får bygga 40 kvm BTA och tänker oss 5x8 meter utvändiga mått. Men får ingen uppfattning om ifall det är stort eller blir trångt.

elfi09 Mitt garage är 4080mm x 9640mm totalt (garage + förråd) enligt ritning.
Garagedelen på bilden är 4m brett och 6m långt = 24m²
Bilen på bilden är 4,9m lång
Som mitt garage är byggt kan man bara köra in bilen och öppna dörren på förarsidan.
Skulle själv vilja ha 2m bredare garage men grannen vill inte att jag bygger ut det.
Det fungerar nog med 5x8m om man inte ska reparera i garaget och det är välstädat (inte som mitt):D

Glömde att skriva dit att framför bilen på bilden finns det verktygsskåp ca 50cm djupa och 90cm höga så utrymmet framåt blev ju minimalt när jag var tvungen att åka in och reparera.
Fast har man en mindre bil så blir det mer utrymme att röra sig på.:)

Då har jag fått en uppfattning i alla fall, tack! Garaget ska främst nyttjas till mannens snickrande, men ska rymma en bil om det behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.