Hej!
Jag bor i en grupp med parhus där alla hus har samma utförande. I vårat hus valde dock den första ägaren att inte ha en köksö utan kyl och frys i en ”pelare” i köket där de andra har sin köksö.
Jag vill nu själv bygga köksö och undrar om väggen är bärande. Min granne var i en liknande situation för 7 år sedan och genomförde rivningen, så med tanke på att våra hus är identiska tror jag inte att det är någon risk men jag vill ändå fråga.
Jag bor i en grupp med parhus där alla hus har samma utförande. I vårat hus valde dock den första ägaren att inte ha en köksö utan kyl och frys i en ”pelare” i köket där de andra har sin köksö.
Jag vill nu själv bygga köksö och undrar om väggen är bärande. Min granne var i en liknande situation för 7 år sedan och genomförde rivningen, så med tanke på att våra hus är identiska tror jag inte att det är någon risk men jag vill ändå fråga.
Väggen ser för klen ut för att vara bärande. Sedan finns det inget inga antydningar från planritningen på att väggen skulle vara del av något bärande system.
Jag skulle:
- Undersöka om kan se om det finns några bärande element som ansluter ovan på väggen, tillexempel en pelare eller en takstol som är skarvad där (troligtvis inte).
- Kolla hur väggen är uppbyggd genom att skruva bort några skivor. Är väggen gjord av 45x70 eller stålreglar, då är den med största sannolikhet inte bärande.
Jag skulle:
- Undersöka om kan se om det finns några bärande element som ansluter ovan på väggen, tillexempel en pelare eller en takstol som är skarvad där (troligtvis inte).
- Kolla hur väggen är uppbyggd genom att skruva bort några skivor. Är väggen gjord av 45x70 eller stålreglar, då är den med största sannolikhet inte bärande.
okej, givet att det skulle vara 45x45 är det en tydlig indikation på att det endast rör sig om en icke bärande vägg?
Absolut, 45x70 kan vara bärande. Men man brukar undvika att göra väggar i "moderna" hus bärande med denna typ av virke, det räcker att man borrar in en pex-slang med 30 mm håll, så har man redan förlorat en stor del av bärigheten i en regel.K Kane skrev:
Än så länge står huset uppe, byggt 1990. c/c 400 på reglarna i den bärande väggen.A a_w skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Åt vilket håll går taknocken?I igelkatten skrev:Jag bor i en grupp med parhus där alla hus har samma utförande. I vårat hus valde dock den första ägaren att inte ha en köksö utan kyl och frys i en ”pelare” i köket där de andra har sin köksö.
Det är det som avgör om väggar uppåt-neråt eller höger-vänster på planritningen kan vara bärande.
Har du någon balk i innertaket någonstans?
Har grannarna med en köksö det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg