Sprucken klämringskoppling på toalettrörsanslutning med synlig gummipackning och gängtejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckande toalettkoppling med kopparring och gummipackning vid en ballofixventil.
Skapa konto
Toaletten började läcka från anslutningen till ballofix. Jag delade kopplingen och det ser ut som på bilden. Är kopparringen en klämrings koppling som spruckit? Fanns även en gummipackning. Har provat lossa och sätta gängtejp men blev inte tätt….

S sepani skrev:
Är kopparringen en klämrings koppling som spruckit?
nej det tror jag inte, där finns väl en gummipackning som skall täta

C
S sepani skrev:
Fanns även en gummipackning. Har provat lossa och sätta gängtejp men blev inte tätt….
Finns det en gummipackning är det den som skall se till att det är tätt. Byt packning.
Ingen idé att hålla på och linda på gängtejp om det inte är genom gängan det läcker. Det är inte någon magisk grej som man kan linda på vad som helst som droppar ;)

Är det inte en ring till halvkoppling som har spruckit?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det inte en ring till halvkoppling som har spruckit?
Jo, halvkopplingen behöver bytas.

Redigerat:
Konan tätar mot röret och packningen tätar mot i det här fallet minikulventilens slätände. Förutsätter att det finns en slätände på minikulventilen.

C cpalm skrev:
Finns det en gummipackning är det den som skall se till att det är tätt. Byt packning.
Ingen idé att hålla på och linda på gängtejp om det inte är genom gängan det läcker. Det är inte någon magisk grej som man kan linda på vad som helst som droppar ;)
tack gummipackningen verkade risig

jag tror att konan är delad för att den skall klämma fast röret och gummipackningen tätar både mot röret och kulventilen, gummipackningen är troligen 4-5 mm tjock

• Gilla
  • Älska
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Närbild på en kulventil med misstänkt läckage vid övre kopplingen och synlig packning.
Skapa konto
T tergo skrev:
jag tror att konan är delad för att den skall klämma fast röret och gummipackningen tätar både mot röret och kulventilen, gummipackningen är troligen 4-5 mm tjock
har köpt ny gummipackning och bytt. Den nya var mkt tunnare men verkar bli tätt. Dock läcker det i kulventilens ”övre” koppling….kanske var det där hela tiden….i den övre sitter ngt slags nät samt ngn form av gjuten (?) packning. Som antagligen inte är tät….

Redigerat:
S sepani skrev:
[bild]

har köpt ny gummipackning och bytt. Den nya var mkt tunnare men verkar bli tätt. Dock läcker det i kulventilens ”övre” koppling….kanske var det där hela tiden….i den övre sitter ngt slags nät samt ngn form av gjuten (?) packning. Som antagligen inte är tät….
Nu klafsade jag på rejält med pasta i gängorna på kulventils övre koppling och det verkade faktiskt (?!) bli tätt. Antagligen borde jag byta minikulventilen mot en ny dock....

Delade delar av en mässingsklämma på genomskinlig bakgrund.
Skapa konto
Ska klämtningen vara delad eller ej…

S sepani skrev:
[bild] Ska klämtningen vara delad eller ej…
Den där är nog för pex slang.
För kopparrör ska de vara hela.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.