Jag har tagit in offert från två byggare och båda specificerade ytterväggarna exakt desamma utom på två punkter:
- 22 mm målad falspanel
- utvändig salning av fönster och dörrar
- 34x70 mm spikregel för luftspalt
- 45 mm fasadskiva
- 0,2 mm åldringsbeständig ångbroms
- 34x70 mm installationsvägg
- OSB-plywood
- 13 mm gipsskiva

Skillnad:
- 300 mm lättbalkstomme / 220 mm lättbalkstomme
- 300 mm varmfiber / 220 mm varmfiber
Där ena ytterväggen är 440 mm tjock och den andra bara 390 mm tjock.

Jag undrar om det är tillräckligt med den tunnare ytterväggen för offerten är mycket lägre eller är det dumsnålt att inte välja den tjockare?

Ursäkta om det är en dum fråga och att informationen inte är tillräckligt för att få "rätt" svar av er. Jag kan absolut NOLL om konstruktioner och isoleringar. Tackar på förhand
 
K
Vet ju inte var du bor men 35 cm isolering är inte fel ..

Vi har den tjockare fasadskivan och ett invändigt isolerskikt sk. Installationsskikt där all el och andra rör gått
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Jag tycker det är olämpligt med ångbroms i en så här tjock vägg då den släpper in mer ånga i väggen än en vanlig ångspärr.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vet ju inte var du bor men 35 cm isolering är inte fel ..

Vi har den tjockare fasadskivan och ett invändigt isolerskikt sk. Installationsskikt där all el och andra rör gått
Västergötland
Tycker du att den tunnare ytterväggen på 3900 mm räcker?
 
W witten skrev:
Jag tycker det är olämpligt med ångbroms i en så här tjock vägg då den släpper in mer ånga i väggen än en vanlig ångspärr.
Har ingen aning om vad ångbroms är. Tycker du jag borde ta upp detta med byggarna?
 
A AlexHo skrev:
Har ingen aning om vad ångbroms är. Tycker du jag borde ta upp detta med byggarna?
Det är en ångspärr som inte är lika tät, används främst i badrumsytterväggar. Den är mycket dyrare.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…

Bästa svaret

K
A AlexHo skrev:
Västergötland
Tycker du att den tunnare ytterväggen på 3900 mm räcker?
Ja, det tycker jag absolut!

ang. ångspärr vs ångbroms, så hänger det nog ihop med att ekofibrerna är hygroskopiska och då brukar man ha ångbroms istället för ångspärr. Det finns mycket diskussion kring det ena eller det andra. Jag har själv ångbroms och tycker att det känns helt tryggt. Det viktiga är att det är ordentligt tätt så att inte fukt kan komma ut i konstruktionen via konvektion - alltså med drag.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Ja, det tycker jag absolut!

ang. ångspärr vs ångbroms, så hänger det nog ihop med att ekofibrerna är hygroskopiska och då brukar man ha ångbroms istället för ångspärr. Det finns mycket diskussion kring det ena eller det andra. Jag har själv ångbroms och tycker att det känns helt tryggt. Det viktiga är att det är ordentligt tätt så att inte fukt kan komma ut i konstruktionen via konvektion - alltså med drag.
Stort tack, nu känns det lite tryggare att välja den tunnare väggen
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
ang. ångspärr vs ångbroms, så hänger det nog ihop med att ekofibrerna är hygroskopiska och då brukar man ha ångbroms istället för ångspärr. Det finns mycket diskussion kring det ena eller det andra.
Ja ger mig ogärna in i en diskussion om ämnet men måste påpeka den uppenbara bristen på logik att släppa in mer fukt i väggen bara för att den består av ett visst isoleringsmaterial.

Ingen anklagelse mot dig, men förklaringen kastas runt utan eftertanke hela tiden. Det är som att montera en läckande duschblandare bara för att det finns golvbrunn.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
K
W witten skrev:
... kastas runt utan eftertanke hela tiden. Det är som att montera en läckande duschblandare bara för att det finns golvbrunn.
Har inte tid att redogöra för alla argument, men en vägg med ångbroms skulle kunna släppa ut fukt som annars fastnar bakom plasten. Fukt som kan komma från spikhål, dåligt tejpade skarvar eller en oförsiktig elektriker. Fukt kan även komma utifrån.. på sommaren har de flesta kylning etc.

Ångbromsen är dessutom inte så genomsläpplig som det låter så duschblandarliknelsen är lite haltande.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Tomture61
W witten skrev:
Ja ger mig ogärna in i en diskussion om ämnet men måste påpeka den uppenbara bristen på logik att släppa in mer fukt i väggen bara för att den består av ett visst isoleringsmaterial.

Ingen anklagelse mot dig, men förklaringen kastas runt utan eftertanke hela tiden. Det är som att montera en läckande duschblandare bara för att det finns golvbrunn.
Bor i ett hus byggt 2008 , på vintern är det 20% RH !
Vet ej om det beror på fuktspärren i väggar / tak eller den mekaniska ventilationen :thinking:
(frånluftsvärmepump)
Cellulosaisolering kan ju även släppa ifrån sig fukt .
 
K Kallebo skrev:
Har inte tid att redogöra för alla argument, men en vägg med ångbroms skulle kunna släppa ut fukt som annars fastnar bakom plasten. Fukt som kan komma från spikhål, dåligt tejpade skarvar eller en oförsiktig elektriker. Fukt kan även komma utifrån.. på sommaren har de flesta kylning etc.
Nej, fuktvandringen går ju utåt i en luftad väggkonstruktion.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bor i ett hus byggt 2008 , på vintern är det 20% RH !
Vet ej om det beror på fuktspärren i väggar / tak eller den mekaniska ventilationen :thinking:
(frånluftsvärmepump)
Cellulosaisolering kan ju även släppa ifrån sig fukt .
Inte på byggmaterial. Även om vissa tror det.
 
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Inte på byggmaterial. Även om vissa tror det.
Kan du översätta din kommentar :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.