Hej!

Pumpen till bubbelbadkaret startar när jag trycker in knappen men stannar direkt efter (inom en sekund).
Gissade att något var fel på kontroll-boxen, så jag skruvade upp och tittade.

En kondning (470 uF, 35V) ser misstänkt ut. Håller ni med eller kan den vara OK?
IMG_20141207_105555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
Redigerat:
Mikael_L
Är det den stora elektrolyten?

Bilden är lite suddig/kornig, men det ser ev ut som att det är ett hål eller spricka i aluminiumet på toppen.
Men exploderar en elyt brukar det synas lite mer skador. Kondingen brukar ofta brista upp mer än sådär, samt att det brukar vara spritt en massa intorkad elektrolyt runt om.


Men i vilket fall, är det hål där i toppen så är kondingen definitivt körd.
 
Ja, det är ett hål i den, man ser in i kondensatorn.
Kanske denna bild är bättre.
IMG_20141207_114120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men som du skriver, det brukar synas "mer" om de har gått.
 
450 uF är inget standardvärde, det har säkert stått 470 uF.
Hittar du med högre spänning så funkar det bra det också.

Protte
 
Den är sönder, Iallafall är höljet sönder,
Brukar läcka precis som Mikael_L skrev.

Prova byt ingen stor kostnad om det inte skulle hjälpa.

Ser även ut som en av kontakterna i siemens reläet är brända, ser ut att vara svart innanför plasten
 
  • Gilla
Bråkis
  • Laddar…
HSP skrev:
Ser även ut som en av kontakterna i siemens reläet är brända, ser ut att vara svart innanför plasten
Skarpsynt! Det såg jag inte / tänkte inte på förrän du sade det.
 
Det är säkert en konding för att ta bort rippel efter likriktaren så att klämma dit en på 470uF bör inte vara något problem om nu orginalkondingen är på 450uF. Elektrolyter brukar ha riktigt dåliga nogranheter på toleransen har ofta sett toleranser på +-10% men även +-20%
som prototypen skrev tidigare så går det bra med en som är märkt med högre spänning (volt).
 
Eftersom jag har en allpolig brytare på väggen, kanske det är lättare att bara skippa knappen på badkaret och styrkortet, och istället låta pumpen alltid ha spänning när väggbrytaren är tillslagen... Istället för att byta ut halva styrkortet.
 
prototypen skrev:
450 uF är inget standardvärde, det har säkert stått 470 uF.
Hittar du med högre spänning så funkar det bra det också.

Protte
Korrekt, slarv från mig, det är 470 uF.
 
Det kan vara ett fel på likriktaren som gör att den matas med växelspänning. Så man även kolla likriktaren.
 
OK tack för alla input. Vi har konstaterat att kondensatorn är kass. Vi har också konstaterat att relät ser ut att vara delvis bränt. Samt att det skulle kunna vara fel på likriktaren.

Inga dyra komponenter att fixa till, men jag tror jag gör som så här:

1) Ersätter elektroniken i styrdosan med en Nexa dosmottagare, som helt ekelt får spänning in och levererar enfas till motorn (700W).
2) Köper en liten nexa fjärrkontroll som jag lägger bredvid badkaret och använder för på och av.

Det kostar 250 kronor men går fortare för mig att lösa än att löda om komponenter och felsöka. Tyvärr får man inte använda den integrerade knappen i karet, men det kan jag leva med.
 
Redigerat:
Mikael_L
HSP skrev:
Det är säkert en konding för att ta bort rippel efter likriktaren så att klämma dit en på 470uF bör inte vara något problem om nu orginalkondingen är på 450uF. Elektrolyter brukar ha riktigt dåliga nogranheter på toleransen har ofta sett toleranser på +-10% men även +-20%
som prototypen skrev tidigare så går det bra med en som är märkt med högre spänning (volt).
Ja då kan jag berätta att det sällan är bättre än ±20% på elektrolyter idag.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19089&name=Aluminiumelektrolyter,+radiella

Och då har alltså toleranserna lite generellt blivit snävare, för typ 20 år sedan gick det att köpa elyter med +100% - 50% tolerans. Dvs kunde variera från halva till dubbla nominella värdet. Men sådana tror jag är typ försvunna idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.