Fick nyligen vattenmätarkonsol installerad enl bild. Min fråga är om det är ok att lämna den gamla klämkopplingen kvar på pemslang röd i bild. Den är ju trots allt 62år. Varför byter man inte allt? Håller den 30år till tro? Varför sätter man inte vinkelventiler? Nu blir ju hela installationen mycket längre så det knappt får plats. Avi ventiler o konsol Ahlsells eget märke kvalite på dem?kostnad 5600:- efter rot
Mvh
Mvh
Rör killar/tjejer älskar sina "Lego"rör bara plocka ihop och pressa till slut, men det blir inte kompakt i trånga utrymmen.
Så här ser min ut. Röret neråt går till vattenkastare som alltid kan ha vatten även om man stänger huvudventilen efter vattenmätaren in mot huset! Det är guld värt vid rörarbetena, att ha vatten i trädgårsslangen.
Kostnad någon tusenlapp med material i samband annat rörarbeten.
OBS inga presskopplingar bara "lin och pasta".
Så här ser min ut. Röret neråt går till vattenkastare som alltid kan ha vatten även om man stänger huvudventilen efter vattenmätaren in mot huset! Det är guld värt vid rörarbetena, att ha vatten i trädgårsslangen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där är idag inget godkänt montage av vattenmätare.L Leif i Skåne skrev:Rör killar/tjejer älskar sina "Lego"rör bara plocka ihop och pressa till slut, men det blir inte kompakt i trånga utrymmen.
[bild]
Rören/slangarna på bägge sidor om mätaren ska vara fixerade, sedan ska det även vara metallisk/ledande koppling mellan anslutningarna på bägge sidor om vattenmätaren, detta för att det ska vara samma elektriska potential mellan bägge anslutningarna så att den som arbetar med vattenmätaren inte ska kunna få någon ström genom kroppen.
Jo men det elektriska ställer jag mig frågande till?Demmpa skrev:
Det där är idag inget godkänt montage av vattenmätare.
Rören/slangarna på bägge sidor om mätaren ska vara fixerade, sedan ska det även vara metallisk/ledande koppling mellan anslutningarna på bägge sidor om vattenmätaren, detta för att det ska vara samma elektriska potential mellan bägge anslutningarna så att den som arbetar med vattenmätaren inte ska kunna få någon ström genom kroppen.
https://www.svensktvatten.se/global...bution/vattenmatarskap-ver2024-11-11-webb.pdf
Sen kan då finnas lokala föreskrifter hos enskilt VA-bolag som man oftast ser på deras hemsida,
Avstängningsventiler ska finnas på båda sidor av vattenmätaren. Det där lär du åka på backning nästa gång det blir dags för byte av mätaren.L Leif i Skåne skrev:Rör killar/tjejer älskar sina "Lego"rör bara plocka ihop och pressa till slut, men det blir inte kompakt i trånga utrymmen.
[bild]
Med en vattenmätarkonsoll så blir det per automatik samma potential på båda sidorna om vattenmätaren.P paralun skrev:
Jag misstänker att alla VA-bolag idag kräver vattenmätarkonsoll, bl.a. för enkelhetens skull.
https://www.alvesta.se/bygga-bo-och-miljo/vatten-och-avlopp/va-kund/vattenmatare/
https://www.lbva.se/kundservice/vattenmatare
Om det är en gammal pemslang med en äldre standard på dimensionen kan det vara svårt att hitta en ny klämkoppling. Kan vara ett bra skäl till att inte byta.A ajoha skrev:
Jo huvudskälet är ju att en mätarmontör snabbt, enkelt och säkert ska kunna byta en vattenmätare.Demmpa skrev:
Mitt eget VA-bolag kräver inte det just nu men det kommer mycket sannolikt och min mätarmöntör berättade i höstas att de kan bli knasiga av allt rammel som finns i olika källare och kräver en hel verktygslåda för att byta.
Avstängning finns på båda sidor men kranen sitter monterad på FVC ingångs rör efter c:a 60 cm.S Sthlm_ skrev:
Kommunen har bytt vattenmätare utan att ha några invändningar.
Självklart kunde man ha satt kranen direkt på T röret, men det fanns redan en kran en 1/2 m bort som nyttjas.
Det är PEM rör in och inte mycket att jorda mot.
Jo men är kopplingen fackmannamässigt monterad så är det ju inga större risker.A ajoha skrev:
Engelsmännen använder benämningen "leak before brake" dvs läckage före ett brott och det är ju därför viktigt att man kan se ett eventuellt läckage.
Klicka här för att svara