1 508 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Är denna dimmer för LED-lampor?
Jag köpte den här dimmern men är osäker på om den verkligen är för LED-lampor:
https://www.rusta.com/se/sv/dimbart-uttag-p922012130101.aspx
Under produktinformation står det:
Bra att veta: Tänk på att använda dimbara LED-ljuskällor.
På baksidan av dimmern står det endast "adapter för dimmer inomhus". Det står alltså inget om LED.
När jag kollade på ströminformationen blev jag ännu mer osäker då det endast står "230V~,50Hz Max.280W".
Är den verkligen för LED-lampor?
https://www.rusta.com/se/sv/dimbart-uttag-p922012130101.aspx
Under produktinformation står det:
Bra att veta: Tänk på att använda dimbara LED-ljuskällor.
På baksidan av dimmern står det endast "adapter för dimmer inomhus". Det står alltså inget om LED.
När jag kollade på ströminformationen blev jag ännu mer osäker då det endast står "230V~,50Hz Max.280W".
Är den verkligen för LED-lampor?
Redigerat av moderator:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 668 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 668 inlägg
Informationen är som sagt bristfällig, för att vara snäll, men jag håller med dig om att man kan testa. Fungerar det så är det väl bra, annars tror jag det är enklare att lämna tillbaks den till Rusta?!Mats-S skrev:
Jag vågade inte testa den eftersom jag inte vet vad som händer om den inte är för LED. Om jag testar borde jag kanske märka om den inte är för LED. Skulle den eller lampan gå sönder är det i och för sig Rusta som får stå för kostnaden då de gett felaktig information.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 668 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 668 inlägg
Det är ju inget magiskt med LED precis? Om du tänker dig att du ansluter en vanlig golvlampa till ett vanligt vägguttag så är det ju ingen skillnad om de sätter i en LED-glödlampa eller en halogen-glödlampa, båda kommer lysa bra. Sätter man denna emellan så kan man också dimma ljuset och det som är lite speciellt med LED då är att det är lite känsligare så man inte får flimmer eller liknande. Det kan vara så att den här fungerar perfekt med en glödlampa (LED) från en tillverkare, men sämre med en annan glödlampa (LED) från en annan tillverkare. Det är i sig ingen skillnad mot en dimmer du har till en taklampa.
Att själva lampan skulle gå sönder tror jag inte på. Jag tror att man helt enkelt vill visa att den är tänkt att fungera med LED-lampor. En dimmer för halogenlampor kanske inte fungerar så bra då den även på lägsta effekt kommer ger tillräckligt för att en LED-lampa ska lysa med full styrka.
I övrigt skulle jag inte heller vilja köpa den, men det beror mer på att jag ogillar att det är så dåligt med information om den.
Att själva lampan skulle gå sönder tror jag inte på. Jag tror att man helt enkelt vill visa att den är tänkt att fungera med LED-lampor. En dimmer för halogenlampor kanske inte fungerar så bra då den även på lägsta effekt kommer ger tillräckligt för att en LED-lampa ska lysa med full styrka.
I övrigt skulle jag inte heller vilja köpa den, men det beror mer på att jag ogillar att det är så dåligt med information om den.
Det enda som händer är väl att det inte går att dimma som man har tänkt sig och/eller att lampan blinkar. Verkar väldigt osannolikt att nånting skulle gå sönder.O one.and.only skrev:
Nu har jag testat den. Det flimmrade inget men när jag vred ner styrkan släcktes lampan nästan direkt så den är uppenbarligen inte för LED trots att det står att den är det.
Tack för svaren som fick mig att våga testa den!
Tack för svaren som fick mig att våga testa den!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 668 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 668 inlägg
Lampan som du vill dimma är den dimbar, alla är inte det, till skillnad från klassiska glödlampor och halogenlampor?O one.and.only skrev:
Om dimmern jag inte har för led så borde du fått motsatt effekt, att den skulle lysa för starkt även på lägsta nivån.
Sen kan det ju helt enkelt vara skräp. Priset talar ju inte för högkvalitet.
Lampan är dimbar och köpt på Jula. Är inte hemma så jag kan inte ge mer info om lampan nu.
Fick svar från Rusta förut. De ska kolla upp det och återkomma.
Fick svar från Rusta förut. De ska kolla upp det och återkomma.
Liknande trådar
-
Hej hur ska jag veta om denna dimmer är för glödlampor eller ledlampor
Belysning -
Varför funkar det inte med denna externa dimmern till ledlisten?
Belysning -
Funkar denna dimmer till led
El -
Funkar denna dimmern till LED-lampor
Belysning -
Väldigt basic-fråga: vilken ljuskälla till denna lampa om jag har en Shelly dimmer
Belysning