Tidigare ägare har kopplat en skarvsladd från uttaget ovanför kylskåpet och kylskåpet är kopplat till denna skarvsladd.
Det är bara skarvsladden som är kopplad i uttaget ovanför kylskåpet och det är bara stickkontakten till kylskåpet som är kopplat till själva skarvsladden...

Har förstått att man inte bör koppla permanenta apparater till skarvsladdar, men jag förstår varför då stickkontakten till kylskåpet är för kort för att nå upp...suck.

Får se hur jag löser detta på bästa sätt. Nu vill jag bara veta om skarvsladden är jordad eller inte?

• Hand håller en ojordad skarvsladdskontakt med synlig kopparstick och vit kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en vit skarvsladdsstickpropp med symboler som indikerar att den är jordad.
    Skapa konto
  • Hand håller en vit skarvsladdskontakt med synlig jordningssymbol.
    Skapa konto
Uttaget på sladden har ju jordbleck. Men för säkerhets skull borde du skruva isär allt och kolla om det är rätt kopplat.
En ny skarvsladd kostar faktisk väldigt lite pengar och då är du säker.

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Uttaget på sladden har ju jordbleck. Men för säkerhets skull borde du skruva isär allt och kolla om det är rätt kopplat.
En ny skarvsladd kostar faktisk väldigt lite pengar och då är du säker.
Vågar inte skruva, men ska köpa en ny för säkerhetsskull

Det är en skruv och det är i princip omöjligt att göra nåt knasigt om man vill öppna och kolla.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är en skruv och det är i princip omöjligt att göra nåt knasigt om man vill öppna och kolla.
ok!

Hur ser andra ändan ut? är där en jordad stickpropp där? Då är det ok att använda.

Givet att den inte är inkopplad ska man väl tillägga kanske.

• Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Hur ser andra ändan ut? är där en jordad stickpropp där? Då är det ok att använda.
Jag kommer inte åt att titta då kylskåpet står på en avsats och jag orkar inte lyfta det själv. Jag hoppas att skarvsladden sitter i ett jordat uttag och att det är jordat i andra änden

Lika viktigt är att kontrollera att uttaget i väggen är jordat, vilket det borde vara om det är i köket.

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Lika viktigt är att kontrollera att uttaget i väggen är jordat, vilket det borde vara om det är i köket.
Det ska vara jordat. Tidigare ägare såg till att alla rum i lägenheten blev jordade när BRF:n bytte ut elskåp i alla lägenheter. Tidigare var bara kök och badrum jordat om jag minns rätt.

Kan man se i elskåpet om uttaget ovanför kylskåpet är jordat?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Har du någon anledning att tro att det inte är jordat? Även om uttaget skulle ha jordstift så är det ju inte säkert att det är inkopplat rätt. Så enda sättet att veta säkert är att mäta.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/
Köp en sån där för 99 kronor, och plugga in den i änden på din skarvsladd. Om den visar OK eller L/N Reverse så är allting bra och du slipper oroa dig.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Har du någon anledning att tro att det inte är jordat? Även om uttaget skulle ha jordstift så är det ju inte säkert att det är inkopplat rätt. Så enda sättet att veta säkert är att mäta.
[länk]
Köp en sån där för 99 kronor, och plugga in den i änden på din skarvsladd. Om den visar OK eller L/N Reverse så är allting bra och du slipper oroa dig.
Smart! Visste inte att sådana där saker fanns! Ska testa

Tipset att öppna uttaget på sladden för att titta gäller givetvis under förutsättning att kabeln är urkopplad eller att man gör den spänningslös på annat sätt.

• Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tipset att öppna uttaget på sladden för att titta gäller givetvis under förutsättning att kabeln är urkopplad eller att man gör den spänningslös på annat sätt.
Har bestämt att inte öppna den, men hade jag gjort det så skulle jag gått till elskåpet och klickat bort strömmen och väntat en lång stund innan jag pillade.

?

Du ska så klart dra ur sladden ur eluttaget i väggen innan du skruvar upp.

Spänningen i sladden försvinner i samma ögonblick du drar ur den. Men känner du dig inte bekväm så gör du helt rätt i att köpa en ny sladd.

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.