Tidigare ägare har kopplat en skarvsladd från uttaget ovanför kylskåpet och kylskåpet är kopplat till denna skarvsladd.
Det är bara skarvsladden som är kopplad i uttaget ovanför kylskåpet och det är bara stickkontakten till kylskåpet som är kopplat till själva skarvsladden...
Har förstått att man inte bör koppla permanenta apparater till skarvsladdar, men jag förstår varför då stickkontakten till kylskåpet är för kort för att nå upp...suck.
Får se hur jag löser detta på bästa sätt. Nu vill jag bara veta om skarvsladden är jordad eller inte?
Det är bara skarvsladden som är kopplad i uttaget ovanför kylskåpet och det är bara stickkontakten till kylskåpet som är kopplat till själva skarvsladden...
Har förstått att man inte bör koppla permanenta apparater till skarvsladdar, men jag förstår varför då stickkontakten till kylskåpet är för kort för att nå upp...suck.
Får se hur jag löser detta på bästa sätt. Nu vill jag bara veta om skarvsladden är jordad eller inte?
Medlem
· Blekinge
· 10 768 inlägg
Uttaget på sladden har ju jordbleck. Men för säkerhets skull borde du skruva isär allt och kolla om det är rätt kopplat.
En ny skarvsladd kostar faktisk väldigt lite pengar och då är du säker.
En ny skarvsladd kostar faktisk väldigt lite pengar och då är du säker.
Hur ser andra ändan ut? är där en jordad stickpropp där? Då är det ok att använda.
Det ska vara jordat. Tidigare ägare såg till att alla rum i lägenheten blev jordade när BRF:n bytte ut elskåp i alla lägenheter. Tidigare var bara kök och badrum jordat om jag minns rätt.Müssli skrev:
Kan man se i elskåpet om uttaget ovanför kylskåpet är jordat?
Har du någon anledning att tro att det inte är jordat? Även om uttaget skulle ha jordstift så är det ju inte säkert att det är inkopplat rätt. Så enda sättet att veta säkert är att mäta.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/
Köp en sån där för 99 kronor, och plugga in den i änden på din skarvsladd. Om den visar OK eller L/N Reverse så är allting bra och du slipper oroa dig.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/
Köp en sån där för 99 kronor, och plugga in den i änden på din skarvsladd. Om den visar OK eller L/N Reverse så är allting bra och du slipper oroa dig.
Smart! Visste inte att sådana där saker fanns! Ska testaP PatrikJo skrev:Har du någon anledning att tro att det inte är jordat? Även om uttaget skulle ha jordstift så är det ju inte säkert att det är inkopplat rätt. Så enda sättet att veta säkert är att mäta.
[länk]
Moderator
· Stockholm
· 53 446 inlägg
Tipset att öppna uttaget på sladden för att titta gäller givetvis under förutsättning att kabeln är urkopplad eller att man gör den spänningslös på annat sätt.
Har bestämt att inte öppna den, men hade jag gjort det så skulle jag gått till elskåpet och klickat bort strömmen och väntat en lång stund innan jag pillade.H hempularen skrev:
?
Du ska så klart dra ur sladden ur eluttaget i väggen innan du skruvar upp.
Spänningen i sladden försvinner i samma ögonblick du drar ur den. Men känner du dig inte bekväm så gör du helt rätt i att köpa en ny sladd.
Du ska så klart dra ur sladden ur eluttaget i väggen innan du skruvar upp.
Spänningen i sladden försvinner i samma ögonblick du drar ur den. Men känner du dig inte bekväm så gör du helt rätt i att köpa en ny sladd.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Har jag förstört vinden genom att isolera?
Tak & Vind -
Hur fräser jag enklast den här golvsockeln?
Golv -
Hur ska jag fixa den här väggen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad gör den här fläkten för nytta?
Övrigt husrelaterat -
Vad gör den här för nytta? Tjock bräda på högkant på vindsgolvet.
Byggmaterial & Byggteknik